Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,916   Posts: 1,584,715   Online: 805

Results 1 to 2 of 2

Thread: Gilbert Dumont

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Gilbert Dumont

Hoi allemaal,

Als moderator van dit forums moet ik me waarschijnlijk als eerste voorstellen. Dus laat ik eens een poging wagen.

Ik ben een Brabander in ballingschap Geboren en getogen in Sint-Oedenrode, zwerf ik al bijna 25 jaar door Nederland, Europa en de wereld. De laatste jaren heb ik met vrouw en drie meiden een stek gevonden in Drenthe (Meppel).

Ik ben in '86 begonnen met fotografie terwijl ik twee jaar stage liep in Marokko. Ik fotografeerde met mijn moeders compactje. Tijdens een vakantie in Nederland heb ik mijn eerste eigen camera gekocht. Een Minolta X300. Eerst met kleurnegatieven, daarna vooral dia's. Terug in Nederland, werd ik lid van de fotoclub in Heerlen, met een goed uitgerustte doka. Daar heb ik mijn eerste filmpje ontwikkeld en afdrukken gemaakt. Ik werd verliefd op zwartwit. Het boetseren met licht, de foto die opkomt in de ontwikkelaar, onbeperkte creatieve mogelijkheden, en de geconcentreerde omgeving van de doka hadden mijn hart gestolen.

De jaren daarna heb ik in Italie, Frankrijk en Nederland gewoond. Zelfs in Argentinie. Meestal was ik al lid van een fotoclub voordat ik in het bevolkingsregister stond. Criterium was altijd de aanwezigheid van een doka. Ik heb ontzettend veel geleerd van al die enthousiaste amateur fotografen die je belangeloos van advies dienden.

Toen ik wegens "te intensieve reportages" binnen drie maanden twee Minolta's naar de Philistijnen geholpen had, moest er een professionele camera komen. Een jaar lang heb ik me het brood uit de mond gespaard om een Nikon F4s te kunnen kopen. Canon zorgde destijds voor een revolutie met de EOS 1 die allerlei nieuwe electronische functies en ultra-stille AF had. Maar mijn keuze viel op Nikon, want die voelde degelijker. Alle prachtige manuele Nikon objectieven pasten erop. En de Nikon objectieven behielden de diafragma-ring, die ik blindelings kon verstellen. En de F4 behield naast de motor ook een terugwikkelslinger, waarmee je geruisloos kon terugspoelen.

Naast mijn studie heb ik de vakopleiding van de Fotovakschool in Apeldoorn gedaan. Maar ik maakte liever foto's voor mezelf dan voor klanten. Dus ben ik verder gegaan met mijn officiele beroep, en is zwartwit uitgegroeid tot een passie zonder winst-oogmerk. Ik sta nog steeds achter deze keuze. Beroepsfotografen worden nu gedwongen om digitaal te gaan. Ik kan op film blijven maken wat ik wil.

Een keerpunt was de aanschaf van een Cambo 4x5 inch. Hij bleek veel te zwaar voor veldwerk. Maar ik werd verliefd op de beeldkwaliteit, de verstelmogelijkheden, en de meditatieve manier van werken. Sindsdien is er een houten loopbodem gekomen die lichter is (en goedkoper was) dan mijn F4. Ook in middenformaat wilde ik Scheimpflug behouden, dus is er een Rolleiflex SL66 gekocht. Een zwaar onderschat juweel van een camera. Veel degelijker dan Hasselblad, maar met dezelfde Zeiss objectieven, scheimpflug en ingebouwde macro.

De F4 blijft tegenwoordig vaak in de kast. Want dan mis ik de verstellingen van grootformaat. Voor familiekiekjes is er een Hexar. Maar 95% van mijn foto's komen nu van de 4x5 en de Sl66. Niks automatisch blijkt een groot voordeel. Ik ga veel bewuster om met onderwerpskeuze, compositie en belichting. En je moet heel geconcentreerd werken. Onder het insteldoek vergeet ik de hele wereld met alle beslommeringen.

Nog een ommekeer was de ontdekking van bariet. Nu kregen mijn foto's die derde dimensie waarvan ik altijd gedroomd had. RC is er alleen nog voor contactafdrukken, testen en snelle afdrukjes voor anderen.

In 2000 kwam PhotoCrack.com Samen met drie (nu vier) andere fotografen hebben we een Ezine opgezet voor gevorderde amateurfotografie. De site kost alleen maar geld. Maar het plezier over elk nieuw onderwerp, en het elkaar stimuleren maakt alles goed. Nu kom ik ertoe om de onderzoeken te doen en de artikelen te schrijven die ik altijd al wilde. Zonder inkomsten ben je volledig onafhankelijk. We schrijven dus uitsluitend over wat ons interesseert. En we houden geen rekening met lange tenen.

Terwijl alles automatisch en digitaal werd, ging ik steeds meer naar handbediening, grootformaat, prachtig papier en fascinerende chemie. Nog even en ik ga mijn eigen glasplaten maken

Gilbert

I.v.m. mijn werkgever is Gilbert Dumont een pseudonym.
    Last edited by argentic; 08-29-2008 at 07:03 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Quote Originally Posted by argentic
    Ook in middenformaat wilde ik Scheimpflug behouden, dus is er een Rolleiflex SL66 gekocht. Een zwaar onderschat juweel van een camera. Veel degelijker dan Hasselblad, maar met dezelfde Zeiss objectieven, scheimpflug en ingebouwde macro.

He Gilbert,

Dat had ik zondag nog niet uitgevonden. Ik heb ook een SL66. Eigenwijze, geweldige camera!!!!

Jaap Jan
    Last edited by argentic; 08-29-2008 at 07:02 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin