Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,576   Online: 950

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    buzzardkid's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Goeiedag allemaal

Even voorstellen op dit forum: Johan Kuiper, 39, noorderling, doorgeslagen hobbyfotograaf en scout.

Ik werk met 35mm, 6x6, 6x9 en 9x12.

Zwartwit thuisontwikkelaar, C-41 startend thuisontwikkelaar komend najaar (ook E-6 cross), E-6.

Leica M3, Chinon Memotron, Mamiya C330f, Horseman 970 en binnenkort Welta 9x12 platencamera (iemand nog negatiefhouders over?).

Ik hoop hier te leren over groter formaat-fotografie, want wil uiteindelijk naar 5x7 inch.

Ook actief op (vooral) Rangefinderforum en Large format Photography forum, onder dezelfde nickname.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Welkom op APUG.

Ik zie dat je rolfilm extra lang is

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Welkom
    En aan grootformaat werkers zeker geen gebrek.
    Ludo.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Welkom, Johan. Ik weet zeker dat je het hier naar de zin zult hebben.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by buzzardkid View Post
    Ik hoop hier te leren over groter formaat-fotografie, want wil uiteindelijk naar 5x7 inch.
    Welkom!

Niks mis met 5x7, maar hou er wel rekening mee, dat het verkrijgen van film en andere zaken (ontwikkeltank) etc. voor 5x7 veel moeilijker is dan voor 4x5, zeker hier in Nederland. Voor 4x5 kun je nog probleemloos op verschillende plaatsen terecht, maar 5x7 film kopen wordt al verdomd moeilijk. Je zult waarschijnlijk sterk op internet aankopen uit het buitenland moeten leunen. Ook vergroters voor 5x7 zijn veel moeilijker te krijgen en daarnaast reusachtig groot, want ik vermoed dat je op een 8x10 vergroter gaat uitkomen.

Dus als je niet een heel specifieke reden hebt om met 5x7 te willen gaan werken (b.v. contact prints, en je vindt daarvoor 4x5 net te klein), dan raad ik je toch echt aan 4x5 te gaan... De kwaliteit daarvan is ook uitstekend voor vrijwel elke toepassing.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Welkom!

Niks mis met 5x7, maar hou er wel rekening mee, dat het verkrijgen van film en andere zaken (ontwikkeltank) etc. voor 5x7 veel moeilijker is dan voor 4x5, zeker hier in Nederland. Voor 4x5 kun je nog probleemloos op verschillende plaatsen terecht, maar 5x7 film kopen wordt al verdomd moeilijk. Je zult waarschijnlijk sterk op internet aankopen uit het buitenland moeten leunen. Ook vergroters voor 5x7 zijn veel moeilijker te krijgen en daarnaast reusachtig groot, want ik vermoed dat je op een 8x10 vergroter gaat uitkomen.

Dus als je niet een heel specifieke reden hebt om met 5x7 te willen gaan werken (b.v. contact prints, en je vindt daarvoor 4x5 net te klein), dan raad ik je toch echt aan 4x5 te gaan... De kwaliteit daarvan is ook uitstekend voor vrijwel elke toepassing.
    Welkom,
    Ik onderschrijf de opmerkingen van Marco. Tenzij je gaat contacten voor speciale procedes, is 4x5" ruim voldoende, mits je de juiste objectieven etc. gebruikt. Hoe het overigens zit met het formaat 9x12 cm is mij niet zo duidelijk. De verkrijgbaarheid van dat soort films lijkt mij beperkt. Voor 4x5"is er keus te over.
    Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Jed,
    ik zie het probleem met 9x12cm niet: of men gaat 4x5" wat kleiner snijden, of men gaat nieuwe cassetten kopen.

Marco,
    Ik denk jij hebt gelijk, 13X18cm/5x7" gaat terug tegenover de aanpalende formaten.
    Maar zijn die vergroters moeilijker te verkrijgren dan 8x10"?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Jed,
    ik zie het probleem met 9x12cm niet: of men gaat 4x5" wat kleiner snijden, of men gaat nieuwe cassetten kopen.

Marco,
    Ik denk jij hebt gelijk, 13X18cm/5x7" gaat terug tegenover de aanpalende formaten.
    Maar zijn die vergroters moeilijker te verkrijgren dan 8x10"?
    Het lijkt mij nogal een werk on 4x5" op 9x12 cm te snijden en dan de negatieven schoonhouden. 4x5" cassetes zijn meestal bertekend op een internationale standaard. En een 9x12 platencamera heeft die standaard niet. UIteraard is van alles aan te passen. Zo heb ik een platencamera van een achterwand met internationale standaard voorzien.
    De 5x7" vergroters zijn best goed te verkrijgen. Zo ging er op de duitse ebay vorige week nog een voor 1,50 euro. Maar vaak zijn ze wel duurder!

Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Natuurlijk heb jij gelijk met het ongemak dat op maat snijden betekent. Maar twee bijna gelijk grote formaten aan te bieden met één maar eecht noodzakelijk voor een aantal historische camera's is wel veel gevraagd.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Natuurlijk heb jij gelijk met het ongemak dat op maat snijden betekent. Maar twee bijna gelijk grote formaten aan te bieden met één maar eecht noodzakelijk voor een aantal historische camera's is wel veel gevraagd.
    Inderdaad, niemand gaat filmmateriaal verkopen voor historische cameras. Maar er is niets tegen om een oude lens op een technische camera 4x5" te zetten.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin