Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,754   Posts: 1,515,974   Online: 935

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 28

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Jed, van een buurtdoka heb ik hier nog nooit iets gehoord, maar ja, er is ook geen historie aan buurthuizen...
    Mogelijk verschilt dat van land tot land. Wat ik van Duitsland weet is, dat je doka-groepen had. In de voormalige DDR zorgde de werkgever vaak voor de faciliteiten. Zo is een vriend van mij in Dresden, lid geweest van zo een bedrijfsfotogroep.
    In Nederland waren ook bedrijfsfotogroepen, maar of die een gemeenschappelijke doka hadden, zou ik niet weten.
    De gemeenschappelijke dokas werden trouwens veel gebruikt door mensen, die het aan ruimte of geld ontbrak. Zo kregen de beginnelingen direct instructie van meer gevorderde fotografen.

Het probleem is dat de directe instructie aan beginners is weggevallen. Dat zou je kunnen ondervangen door dat Apuggers hun doka van tijd tot tijd openstellen. Maar de beginneling moet ook nog maar eens weten waar die 'open doka' zich bevindt. Met andere woorden: er zou een contactadres moeten zijn waar een beginneling informatie kan inwinnen. Foto-clubs hebben vaak van dergelijke informatie-adressen. Of je zou op de APUG site een categorie: 'Vraagbaak voor beginners' moeten openen. Kortom: een moet een duidelijk entree zijn voor beginners.

Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Ja, bedrijfsfotoclubs waren er ook in het Westen, of er ook veel bedrijfsdoka's waren, geen idee.

Maar van veel groter belang waren natuurlijk de schooldoka's. Ik zelf ben er zo aan de donkere kant van de fotografie beland. Ik denk zonder die, eersde weinige, dagen er zou ik vandaag ook niet hier op Apug zjin.

Op het Engels gedeelte is weliswaar in de sectie `artikelen´ een onder-sectie `voor beginnelingen´, maar wie vindt die??

Maar, wij zouden ook Alex weer aan het woord moeten laten...

Shooter
    4x5 Format

Maar, wij zouden ook Alex weer aan het woord moeten laten...
    Ik heb begrepen dat Alex met enkele vrienden een gemeenschappelijke doka in Antwerpen heeft opgezet, en Alex en zijn vrienden kunnen best wat begeleiding hebben bij hun projekt.( zie internet-adres). Het mooist zou zijn als iemand naar die doka gaat, of dat Alex uitgenodigd wordt om een kijkje in een andere doka te nemen. Daarnaast is het doornemen van een instructief boek ook nooit weg.
    Ik vind dat een Apugger met een concreet voorstel bij Alex moet aankomen. Als ik wat dichter bij Antrwerpen zou wonen, dan zou ik er zelf heengaan. Het feit dat Alex een zo concrete vraag op de APUG site heeft gezet is op zichzelf al het bewonderen waard.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb regelmatig contacten met de Duitse APHOG groep maar ik zit dan ook 30km van de grens met een snelle verbinding via de A57 (Goch/Kleve) naar het Ruhrgebied. Er wordt hier regelmatig cursus in het Duits gegeven. Ook via de Leica groep en bijbehorend forum zijn er regelmatig bijeenkomsten, de laatse in België, Baraque Michel, Hoge Venen bij Monschau, een prachtige omgeving om te fotograferen. Altijd erg gezellig.

Shooter
    Multi Format
    bedankt voor alle antwoorden , er staan verschillende interessante dingen tussen !

wat analoge fotografie betreft , ik heb in de buurt 2 interesante opleidingen gevonden : http://www.academiemerksem.be/node/27 en http://www.abk-mortsel.be/ateliers_fk.html .dat zijn wel opleidingen van 5 jaar , daar zie ik nog wat tegenop, als die eens een opendeurdag hebben ga ik zeker eens kijken.

wat die gemeenschappelijke doka betreft , dat staat op een laag pitje , de ruimte is er maar het is lastig om iets te plannen , het project staat niet stil hoor er is wel een dipje geweest na slechte ontwikkelingen na een pinhole camera en het ontwikkelen van negatieven met een vergroter en ik denk dat sommige wat betere resultaten willen zien eerst . ik heb een nieuwe lagedruk natriumlamp gekocht voor in een Thomas Duplex Safelight maar dat zal ook wel experimenteren worden of die bruikbaar is , deze geeft een geelachtig licht door de filters , of het nu geel , rood of groen moet zijn voor zwartwit is me nog steeds niet duidelijk , ik heb hier al wel ergens een interessante tip gekregen over een Ilford 902 met een bruine filter als ik het goed heb , daar heb ik ook nog niet direkt een bron voor gevonden als die Thomas Duplex Safelight zou falen. Ik heb ondertussen bij een partij doka materiaal voor bijna geen geld een krokus vergroter voor permanent in de gemeenschappelijke doka ruimte gekocht , en mijn durst m601 zou ik dan telkens mee verhuizen als er een groepsactiviteit zou zijn (vermoedelijk is de volgende ergens in de laatste week van dit jaar)

Shooter
    4x5 Format
    Alex, ik vind jullie activiteiten bewonderenswaard, maar ik hoop dat je wat steun uit de directe Apug omgeving krijgt. De afstand van toch gauw een 125 km is tot daar aan toe, maar de eerste keer wordt een apparatuur advies en daarna krijg je het echte doka-gebeuren. Dus 4 x 125 km.= 500 km. Als jullie hierheen kunnen komen pakken we alles in een keer samen. Voor jullie 250 km. Je bent welkom.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Wat nederlandse vertalingen van doka-leerboeken betreft, kijk na volgende auteurs en het desbetreffend doka-boek: Spitzing, Freeman and Schofield. Het laatste heb ik een tijdje geleden nog op de Wapper in Antwerpen gezien.
    het doka boek van gunter spitzing heb ik ondertussen 2dehands op een zoekertjeswebsite besteld , voor 8.5€ met verzendkosten bij kon ik niet sukkelen dacht ik.

Shooter
    4x5 Format
    Alex, een tijdje terug ben ik in de academie Merksen geweest. Informeer eens of jullie niet een keer in hun doka kunnen werken. En als het even kan, onder leiding van een docent.

Jed

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Alex, een tijdje terug ben ik in de academie Merksen geweest. Informeer eens of jullie niet een keer in hun doka kunnen werken. En als het even kan, onder leiding van een docent.

Jed
    Leuk, daar. Ik ken beide docenten zeer goed. Ik zal een goed woordje voor je doen.

greetz, Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Leuk, daar. Ik ken beide docenten zeer goed. Ik zal een goed woordje voor je doen.

greetz, Marc
    Een prima idee, Marc!

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin