Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,568   Posts: 1,573,500   Online: 693

Results 1 to 9 of 9

Thread: PeterH

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

PeterH

Die achternaam is natuurlijk niet H, maar Huppertz.

Het is Ivo z'n schuld dat ik hier ben, dus gelieve eerst Ivo te fileren en dan pas mij
    Ik ben dus nieuw hier, en kom denk ik in eerste instantie de lucht opsnuiven (Rodinal?) voor ik al te actief word. Alleen gaat Ivo mij natuurlijk direct plagen en dan moet ik natuurlijk terug plagen, anders wordt het niks

Ik ben een beetje geheimzinnig over waar ik zit, laten we het op Midden-Nederland houden. Vorig jaar had ik op een ander forum net een lijstje laten vallen aan wat ik zoal aan fotoboel in huis had. Nog geen anderhalve week later hadden we ongenode bezoekers, en nagenoeg geen fotospullen meer (bijna alles stond ingepakt klaar om de volgende ochtend mee te gaan in de camper).
    Dit is geen grapje... ik kon er niet om lachen in elk geval. Huib kan het zich nog wel herinneren, denk ik.

De filmspullenboel is inmiddels al weer tamelijk ruimschoots vervangen, maar de digitale camera niet, en dat geeft denk ik ook wel een beetje mijn prioriteiten aan.

Ik ben aan het fotograferen geraakt omdat het mijn moeder's vak was, en ik haar de oren van het hoofd vroeg over foto's maken, en omdat ze me, toen ik een jaar of 11 was de deur uit schopte met een Voigtländer Vito C (die heb ik nog) met een Plus-X erin en een handlichtmetertje en de mededeling "en je zorgt maar dat je met een paar fatsoenlijk belichte negatieven thuis komt". Ik meen me te herinneren dat dat Slot Haarzuilens was, tijdens een schoolreisje (mijn vriendjes vonden me altijd al een beetje gek, en toen ik daar met een camera en een ander dingetje met een wijzertje erop rondliep wisten ze het zeker).
    En toen dat gelukt was, werd ik de doka ingestuurd met de mededeling dat ik dat filmpje dan maar eens moest inspoelen, ontwikkelen, en er maar eens een paar fatsoenlijke prints van moest maken. Ik geloof dat ik driekwart van de dag bezig ben geweest (ik had nog nooit alleen in het donker een film ingespoeld), maar het was behoorlijk gelukt. En vanaf die dag was het eind natuurlijk zoek.

Mijn eerste eigen camera was een minolta (let op de kleine m) SR-T101, tweedehands gekocht in 1972. En die heb ik ook nog steeds, en hij doet het ook nog.

In de tussentijd ben ik, na het volgen van een fotografische opleiding, ook nog even technisch fotograaf en reportage-fotograaf geweest, onder andere voor Defensie. Maar ik heb om uiteenlopende redenen besloten dat ik fotograferen leuker zou blijven vinden als het een hobby was, en ben toen in het programmeervak terecht gekomen. Vervolgens heel erg lang niet gefotografeerd (maar gelukkig mijn spullen wel gehouden), en het een jaar of vier terug toch maar weer opgepakt. En nu ben ik de wondere wereld van de nieuwe emulsies en nieuwe ontwikkelaars en nieuwe papieren aan het ontdekken. En speeltjes als film processors en doorloopmachines die vroeger heel ver buiten ons bereik lagen, maar nu worden weggedaan voor feestelijk lage bedragen (waarschijnlijk om de nieuwe 20d te kunnen bekostigen, ik weet het anders niet)

Ik heb één of twee (okee, misschien wel drie of vier, hehe) minolta's voor het kleinbeeldgebeuren - en om af en toe een tussenmuurtje of een inbreker uit het huis te slaan . Ik heb er voornamelijk vastebrandpuntsafstand-lenzen bij.
    Ooit werd mij een Nikon F4 in de schoot geworpen, en daar heb ik drie zoomlenzen bij en natuurlijk een 50mm. Die F4 heb ik voornamelijk voor erbij; als ik 'm niet had geërfd, had ik 'm al weggedaan. Mooie body, maar mijn Rokkorlensjes passen er niet op.

Voor middenformaat heb ik een M645 Pro met twee achterwanden (en dat zal het eerste zijn waar Ivo mij mee gaat plagen) en met 45, 80, 150 en 210mm.

Ik ontwikkel mijn films (zwartwit en C41) zelf, en druk (op dit moment alleen nog maar zwart/wit) zelf af, want ik heb het niet zo op dat gepreutel met bleekfixeer in schalen. Maar ik heb recentelijk een doorloopmachien gescoord, en zodra ik die helse machine opgesteld heb op een manier dat ik er niet de halve badkamer mee overneem -- en dus echtscheiding aan m'n broek heb -- gaat er ook kleur gebeuren.

groet,
    peter
    Last edited by peterh; 09-08-2004 at 07:04 AM. Click to view previous post history.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Wees welkom, Peter
    Digital is best taken with a grain of silver.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Interessant levens_fotografie_verhaal.
    Jou moeders archief is vermoedelijk ook een plaats waar je, je dagelijks kan in verliezen?

Tot de bijeenkomst?

Fred

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Hoi Peter,

Alweer een bekende wees welkom.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Peter,

Van harte welkom. Kom je ook op 26 september?

Groeten,
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Het geval wil dat er net op die dag een fotografica-beurs oid in Zeist schijnt te zijn. En het hangt niet alleen van mij af; we hebben het al erg druk in die tijd. We zullen zien, maar ik heb niet vantevoren het idee dat dat gaat lukken.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Weten dat je welkom bent is ook wat waard nietwaar?

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Oeps, sorry...

(Gijsen schavuit, peterh)

Awel, 't is te zeggen dat, als 'nen echten 'Ollander, ik voorzeker altijd kans zie om het verkeerde stukske van 'n bericht te onthouden... en wij Kaaskoppen zijn toch nie gewend aan hoffelijkheid, da weet ge toch?

Dank voor het welkom.

peter

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wat me opvalt is dat Ivo nog niet is komen plagen!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin