Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,499   Posts: 1,543,206   Online: 1059

Results 1 to 6 of 6
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

'No meter' print exchange

Wel, hier is een ideetje van mij om onze techniek wat bij te schaven:
    • We zetten onze camera op manual (indien nodig);
    • We maken een serie negatieven (2-36) afhankelijk van het camerasysteem [SIZE=2]ZONDER [/SIZE] lichtmeter
    • We ontwikkelen en drukken af (of besteden uit aan het fotolab). Kleur, RC en bariet toegelaten. Digitaal niet.

Ik deel de deelnemers in groepen van 5, of 'best fit'
    Stuur indien interresse een PM, dan werk ik een gedetailleerd regelement uit.
    Inschrijvingen duren één maand (va 15mei), de inzendingen worden verwacht daarna binnen de drie maanden.

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Marc,

Wat zou er interessant zijn aan extreem onder- en overbelichtte negatieven, die vervolgens met veel kunst en vliegwerk afgedrukt moeten worden??
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argentic
    Hoi Marc,

Wat zou er interessant zijn aan extreem onder- en overbelichtte negatieven, die vervolgens met veel kunst en vliegwerk afgedrukt moeten worden??
    Ahem. Niets. Maarre het is wel de bedoeling een goede print te maken. (Je zal vinden dat het vrij gemakkelijk is om zonder meter een goede belichting te vinden - je moet het OOK niet TE moelijk maken en speciale onderwerpen kiezen.) Het is meer een oefening om het ZIEN en kwaliteit van licht te beoordelen. Nu doet de meter dat. Je mag zoveel film verbruiken als je wil
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ooooh. Je bedoelt het als oefening om licht te leren zien. Ik had de indruk dat je het als oefening bedoelde om van miserabele negatieven nog iets min of meer acceptabels te maken.

Over belichten zonder lichtmeter valt inderdaad een heleboel te zeggen. Misschien is het slim om eerst over dat onderwerp enkele threads te starten, voordat je aan een uitwisseling begint.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Kan niet moeilijk zijn hé: gewoon de f16 regel volgen...

(grapje hoor)

ben wel geïnteresseerd, maar begin er wel pas aan na de examens....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Hmmm... ik heb wel interesse.

Ik heb namelijk geen lichtmeter op mijn 6x9 folder, 6x6 en die op mijn Mamiya vertrouw ik voor geen haar :rolleyes:.

Gelukkig heb ik wel een handlichtmeter en mijn schatting van de sunny16 gaat hoe langer hoe beter: eerst schatten, dan nameten.

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin