Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,102   Online: 846

Page 2 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 11 to 20 of 60

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Beste allemaal,
    Het is leuk om te constateren dat er belangstelling is voor dit initiatief. Ik bespeur in enkele reacties een gevoel van "ben ik daar wel goed genoeg voor!" We zijn allemaal op onze eigen manier met analoge fotografie bezig. Ieder heeft zijn specialiteit. Dat maakt het nou zo aantrekkelijk om met gelijkgezinden aan tafel te zitten, over fotografie en al haar facetten te praten, en vooral van elkaar te leren. Zeer inspirerend toch...
    Met betrekking tot de opmerking ik weet niet of ik dan wel barietjes kan tonen het volgende; ons uitgangspunt is niet allÚÚn bariet, ook foto's op RC/PE zijn zeker niet uitgesloten. Uiteindelijk gaat het om de inhoud van de foto. het hoeft ook niet altijd "top"-werk te zijn. Je hebt wel eens een foto waarvan je vindt dat ie het volgens jou net niet is. Het waarom kun je niet invullen. Kom ermee en wellicht kunnen we je dan helpen met 'kijken'. Zo gebeurde het mij tijdens de laatste bijeenkomst.
    De gedachte van Jed, overigens, betreffende de vergelijking tussen de verschillende opnameformaten en filmmateriaal sluit mooi aan bij onze gedachte hierover.
    Voel je vrij in deze.
    Nu we het over vergelijking van filmformaten hebben. Het zal een 10 jaar geleden zijn dat ik een vergelijking heb gemaakt tussen eenzelfde landschapopname bij Dead Horse Point in de Rockey Mountains met een Rollei met een peperdure Distagon 40 mm en mijn 4x5" Linhof met een goedkope oude Super Angulon 90/8. Mijn onderwerp had veel detail. Het resultaat was een afstraffing van de dure Distagon. Het zoveel slechtere resultaat had niets te doen met het filmformaat. De goedkope Super Angulon won met glans. Hiermee wil ik maar zeggen dat je niet alleen naar de filmformaten moet kijken, maar ook naar de neveneffecten. Een ander neveneffect bij middenformaat is dat de objectieven niet alleen duur, maar ook zwaar zijn. Zo'n Distagon is een hele klomp glas.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Het zou leuk zijn als je hier een scan zou plaatsen waaruit dat verschil blijkt, Jed ...

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Het zou leuk zijn als je hier een scan zou plaatsen waaruit dat verschil blijkt, Jed ...Paul.
    Ik weet niet of je de fijne details wel met een scan kan vastleggen. Je test eerder de capaciteiten van een scanner. En dan nog, het beeldscherm is maar 72 dpi, waarop verschillen in hoge resolutie scans niet duidelijk zijn. Behalve wanneer je ze enorm opblaast, maar dan is het nog slechts een benadering.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Beste allemaal,

Hierbij wil ik graag, als een van de initiators van de "kroeg-meetingen", de indruk nadrukkelijk wegnemen, dat voor deelneming eisen gesteld zouden zijn aan de gebruikte apparatuur of aan het "behaalde niveau". Een PE-print van half-kleinbeeld is, wat mij betreft net zo welkom als een 40x50 FB van een grootformaat negatief. De eenige "harde" eis is dat het resultaat behaald werd in de natte doka.
    Ergo, het doel is het ontmoeten van mensen, die nog enthousiasme opbrengen voor deze "archaische" methode, maar dat is iedereen, want anders las je dit niet!

Dus aan eenieder, van harte welkom en tot de 5e februari,

Jaap Jan

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Ik weet niet of je de fijne details wel met een scan kan vastleggen. Je test eerder de capaciteiten van een scanner. En dan nog, het beeldscherm is maar 72 dpi, waarop verschillen in hoge resolutie scans niet duidelijk zijn. Behalve wanneer je ze enorm opblaast, maar dan is het nog slechts een benadering.
    Het is inderdaad zo dat je alleen de capaciteiten van de scanner, maar vooral van de monitor test. De analoogbeelden moet je in werkelijkheid beoordelen. En een bijeenkomst als op 5 februari is daar ideaal voor. Dan zul je technische verschillen tussen de verschillende negatiefformaten zien. Maar je zult ook heel andere onderwerpen in het geval van KB en LF zien. Het is niet te vergelijken. Elke fotografische toepassing heeft zijn eigenschappen en ieder heeft zijn eigen voorkeuren. In de analoogfotografie kan ieder zijn keuze maken. Dat is het verschil met digitale fotografie waar het een eenheidsworst is, omdat er in wezen maar een detector voor bestaat.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Dat is het verschil met digitale fotografie waar het een eenheidsworst is, omdat er in wezen maar een detector voor bestaat.
    Niet helemaal waar; er bestaan CMOS chips en CCD's, maar dat zijn details. Ik denk dat hetzelfde verschil in kleinbeeld en LF gezien wordt in de digitale fotografie:
    Je hebt de intu´tieve rits-rats-klik simpele camera met een heel klein sensortje voor opa of oma. Aan de andere kant is er een 22MP Mamiya en er zijn digitale achterwanden voor MF en LF. Daarmaa kan je gigantisch grootte kwalitatief zeer goede bestanden maken, wat je ook in de studio en vanaf statief doet, net als MF en LF.
    Volgens mij doet het gereedschap er niet zo toe. Het resultaat echter wel. En de houdbaarheid. Daarom ben ik nog niet over op digitaal...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Volgens mij doet het gereedschap er niet zo toe. Het resultaat echter wel. En de houdbaarheid. Daarom ben ik nog niet over op digitaal...
    De houdbaarheid is het meest onbesproken detail in de digtale fotografie. Als je de geleerden vraagt of de digitaal opslagen informatie over 10 jaar nog te gebruiken is draaien ze daar met een grote boog omheen. Met andere woorden; in het verleden (lees analoge) behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst (lees digitaal).
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Niet helemaal waar; er bestaan CMOS chips en CCD's, maar dat zijn details. Ik denk dat hetzelfde verschil in kleinbeeld en LF gezien wordt in de digitale fotografie:
    Je hebt de intu´tieve rits-rats-klik simpele camera met een heel klein sensortje voor opa of oma. Aan de andere kant is er een 22MP Mamiya en er zijn digitale achterwanden voor MF en LF. Daarmaa kan je gigantisch grootte kwalitatief zeer goede bestanden maken, wat je ook in de studio en vanaf statief doet, net als MF en LF.
    Ik ken de fotografie zowel als amateur, als wetenschapper. Als wetenschapper ben ik al heel lang bekend met de digitale fotografie. Zoals bij alles zijn er voor en nadelen. Ik zet ( in de wetenschap) analoog dan wel digitaal in, afhankelijk van de situatie. In de APUG houdt men zich in het algemeen bezig met picturale fotografie. In de digitale picturale fotografie zijn op het moment zoveel beperkingen, dat de digitale fotografie eenvoudig afvalt. Maar er is nog wat anders; als in de toekomst de digitale technologie kwalitatief op het peil van de analoge fotografie zou zitten, dan zit je toch steeds met een (1)detector. Dit leidt tot een monotonie, die in de analoog fotografie niet te bekennen is als een gevolg van de veelheid aan films, ontwikkelaars e.d.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    De houdbaarheid is het meest onbesproken detail in de digtale fotografie. Als je de geleerden vraagt of de digitaal opslagen informatie over 10 jaar nog te gebruiken is draaien ze daar met een grote boog omheen. Met andere woorden; in het verleden (lees analoge) behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst (lees digitaal).
    De houdbaarheid in de digitale wereld is veelbesproken. Wetenschappelijke tijdschriften bijv. worden op (grote) harddisks opgeslagen en blijven zeker leesbaar. Amateurfotos worden of direct weggegooid, slecht gearchiveerd of op een DVD opgeslagen, die morgen al niet meer leesbaar is. De opvolger van de DVD, de blue Ray, heeft zijn intrede gedaan, en niemand denkt dat al die fotos in het nieuwe format worden omgeschreven. Dan denk ik, het oude familie-album dat ik bij de Slegte te koop zag gaat langer mee.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Amateurfotos worden of direct weggegooid, slecht gearchiveerd of op een DVD opgeslagen, die morgen al niet meer leesbaar is. De opvolger van de DVD, de blue Ray, heeft zijn intrede gedaan, en niemand denkt dat al die fotos in het nieuwe format worden omgeschreven. Dan denk ik, het oude familie-album dat ik bij de Slegte te koop zag gaat langer mee.

Jed
    Op dit gedeelte van je verhaal appeleerde ik in mijn reactie. De wetenschappers die zich met dit fenomeen bezighouden weten waar ze het over hebben. Ik doelde op de verkopers van de dure digitale dingen, zowel aan amateurs al aan professionals, gaan dit onderwerp vaak ruimschoots uit de weg. Dat er gevaren schuilen in een slordige opslag zal ze min of meer een zorg zijn als ze de dozen maar gedumd en vervolgens gecahsed hebben is verder alles voor hen voorbij. Who's next...
    Mijn negatieven van 40 jaar geleden zijn allen nog intakt.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin