Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,536   Posts: 1,572,722   Online: 771

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 21 to 30 of 60
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka
    ...
    Mijn negatieven van 40 jaar geleden zijn allen nog intakt.
    En van grote archief waarde Harry, voor jou en de buitenwereld!

in dat verband:
    Marc (Leest) doet aan consultancy voor bedrijven: ivm opslag van gegevens dacht ik dat microfilm de veiligste manier was op data op te slaan... of zoiets.

Marc??

mvrgr
    Fred

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt het gelijk relativeren: hoe vaak druk je negatieven van 40 jaar geleden af? En zeker een digitaal snapshotje hoef je niet langer te bewaren dan de leeftijd van een CD...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin
    Je kunt het gelijk relativeren: hoe vaak druk je negatieven van 40 jaar geleden af? En zeker een digitaal snapshotje hoef je niet langer te bewaren dan de leeftijd van een CD...
    Voor eens niet akkoord Merlin.
    Weliswaar druk je ze (nog) niet elke dag af, de emotionele waarde echter is onschatbaar.
    De manier waarop je met de negatieven van pakweg 30 jaar geleden omgaat: dat is veel intenser.
    bvb: een prachtige foto van moeder die er niet meer is... onbetaalbaar.

Het beeld blijft de "kapstok" voor het geheugen.
    Als je foto ziet van 30 jaar geleden kan je er zo het verhaal rond vertellen. Is trouwens de belangrijkste functie van fotografie, die kapstok-functie.

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Op dit gedeelte van je verhaal appeleerde ik in mijn reactie. De wetenschappers die zich met dit fenomeen bezighouden weten waar ze het over hebben. Ik doelde op de verkopers van de dure digitale dingen, zowel aan amateurs al aan professionals, gaan dit onderwerp vaak ruimschoots uit de weg. Dat er gevaren schuilen in een slordige opslag zal ze min of meer een zorg zijn als ze de dozen maar gedumd en vervolgens gecahsed hebben is verder alles voor hen voorbij. Who's next...
    De houdbaarheid van digitale fotos kun je rustig een ramp noemen. Het eerbiedwaardige oude familiealbum lijkt wel overleden. Maar ook de houdbaarheid van analoge fotos is een zorg. Kodak heeft een exellent boek uitgegeven: 'conservation of photographs'. Dit is een echte aanrader voor ieder die zijn analoog drukken en negatieven in behoorlijke staat wil houden. In het vochtige nederland kan de hele collectie in enkele dagen langs biologische weg verdwenen zijn. De prachtige collectie van de rotterdamse fotograaf (ca 1915), ik kan zo gauw niet op zijn naam komen, is verschimmeld en vernield.

Jed.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Nostalgie

Quote Originally Posted by fred
    Voor eens niet akkoord Merlin.
    Weliswaar druk je ze (nog) niet elke dag af, de emotionele waarde echter is onschatbaar.
    De manier waarop je met de negatieven van pakweg 30 jaar geleden omgaat: dat is veel intenser.
    bvb: een prachtige foto van moeder die er niet meer is... onbetaalbaar.

Het beeld blijft de "kapstok" voor het geheugen.
    Als je foto ziet van 30 jaar geleden kan je er zo het verhaal rond vertellen. Is trouwens de belangrijkste functie van fotografie, die kapstok-functie.

mvrgr
    Fred
    Fred,
    Recentelijk nog heb ik zitten grasduinen in mijn "oude" negatieven om voor mijn familie een beeld in herinnering te roepen hoe mijn ouders hun zaak destijds met hard werken hebben opgebouwd. Dat was toen voor mij als beginnend, en zoekend naar onderwerpen, foto amateurtje een dankbaar onderwerp. Nu tig-jaren later blijkt het voor mijn broers en zusters van enorm waarde. Kan me nog herinneren dat iedereen op me liep te voeteren omdat ik alleen maar in de weg liep met mijn camera in de aanslag. Nu zijn ze me dankbaar. Tijden veranderen, de foto's niet.
    harry

Release, the best you can do...

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Toevallig vorige week de schaarse familie foto’s van mijn oma bekeken, inmiddels 95 jaar.
    Zaten nog enkele foto’s van haar ouders bij. Me verwonderd over de vakmanschap van de fotograaf, en de kwaliteit van de foto’s. Dit gold ook voor de foto’s die ze in de kamer had hangen, gaan terug tot 1840.Je kunt dus stellen dat analoge fotografie zich al heeft bewezen.

Wat mij tegenwoordig stoort is het feit dat er te veel beloftes worden gedaan, wat de houdbaarheid van digitale gegevens, en afdrukken betreft.
    Je ziet de kwaliteit geleidelijk beter worden, en op professional gebied voorzie ik niet veel problemen met opslag en houdbaarheid van afdrukken.

Maar voor de (gewone) consument verwacht ik wel wat teleurstellingen.
    Denk maar aan al die mensen die hun 8mm film op tape hebben gezet, en de film bij het grofvuil.

Shooter
    4x5 Format
    De volgende bijeenkomst staat gepland voor zondag 5 februari 2006.

Noteer deze datum maar alvast in de agenda.
    Inmiddels heeft de 2e bijeenkomst afgelopen zondag plaatsgevonden en we kunnen van een succes spreken. Naast de vele uitwisselingen zoals onder andere de deelname, van enkele leden, en hun belevingen daaraan bij een workshop bij Möersch, gingen ook vele mooie foto's al dan niet bariet over de tafel. Ook het fotograferen kwam aan de orde en met name zijn we naar het militaire vliegmuseum in Soesterberg geweest om enkele uurtjes rond te lopen. Kortom een geslaagde dag die voor herhaling vatbaar is. Mocht je zin hebben om je hierbij aan te sluiten dan ben je van harte welkom op de volgende bijeenkomst. Er zijn geen bijzondere criteria waaraan je moet voldoen. Het enige is dat je de analoge fotografie een warm hart toedraagt. Dat is het enige.
    Dus, wat let je om er ook bij te zijn.

Plaats van handeling wordt te zijner tijd nog nader bekend gemaakt. De gedachten gaan uit naar regio Apeldoorn/Zwolle.

De kroegmeeting is over een drie weken geplanned. Zijn er al nadere bijzonderheden te melden. Is ook bekend wie er naar toe zullen komen?
    Aan de plaats van handelen wordt aan Apeldoorn/Zwolle gedacht.
    Dat is wat ver voor de Belgen. Misschien een idee om de kroegmeeting #4 in het zuiden van Nederland te plannen. Maar goed dat is al weer verder vooruit kijken. Mogelijk gaan de Belgen ook zo iets in Belgie plannen. Naar mijn idee zijn daar kroegen genoeg.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    De kroegmeeting is over een drie weken geplanned. Zijn er al nadere bijzonderheden te melden. Is ook bekend wie er naar toe zullen komen?
    Dat is wat ver voor de Belgen. Misschien een idee om de kroegmeeting #4 in het zuiden van Nederland te plannen. Maar goed dat is al weer verder vooruit kijken. Mogelijk gaan de Belgen ook zo iets in Belgie plannen. Naar mijn idee zijn daar kroegen genoeg.

Jed

wij (lees een 4-tal APUG.be'ers) doen al een tijdje onze intieme meetingen: foto-uitstap met koffietje, fotobespreking, mini-workshop... en daarmee vullen we dan een hele dag.

Mocht de volgende kroeg-meeting in het zuiden doorgaan, leuk! Ik tracht erbij te zijn als de datum me past.

G

Shooter
    4x5 Format
    De volgende bijeenkomst staat gepland voor zondag 5 februari 2006.

Noteer deze datum maar alvast in de agenda.
    Inmiddels heeft de 2e bijeenkomst afgelopen zondag plaatsgevonden en we kunnen van een succes spreken. Naast de vele uitwisselingen zoals onder andere de deelname, van enkele leden, en hun belevingen daaraan bij een workshop bij Möersch, gingen ook vele mooie foto's al dan niet bariet over de tafel. Ook het fotograferen kwam aan de orde en met name zijn we naar het militaire vliegmuseum in Soesterberg geweest om enkele uurtjes rond te lopen. Kortom een geslaagde dag die voor herhaling vatbaar is. Mocht je zin hebben om je hierbij aan te sluiten dan ben je van harte welkom op de volgende bijeenkomst. Er zijn geen bijzondere criteria waaraan je moet voldoen. Het enige is dat je de analoge fotografie een warm hart toedraagt. Dat is het enige.
    Dus, wat let je om er ook bij te zijn.

Plaats van handeling wordt te zijner tijd nog nader bekend gemaakt. De gedachten gaan uit naar regio Apeldoorn/Zwolle.

Dat is wat ver voor de Belgen. Misschien een idee om de kroegmeeting #4 in het zuiden van Nederland te plannen. Maar goed dat is al weer verder vooruit kijken. Mogelijk gaan de Belgen ook zo iets in Belgie plannen.

Jed

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Naar mijn idee zijn daar kroegen genoeg.
    Jed
    Daar mag je beter van zijn! En ze schenken beter bier
    (ik kon het niet laten: crystal en heineken tja....)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin