Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,495   Posts: 1,543,027   Online: 842

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    4x5 Format

BESPREKING FOTOS MET PUBLIEK

Een tijd geleden was ik aanwezig bij een bespreking van fotos. De bespreking vond plaats in een zaal met een bar. De barman volgde onze bespreking van fotos en mengde zich op gegeven moment in de discussie. Ik was perplex, in het bijzonder door de aard van de vragen van een niet-fotograaf en de buitengewone relevantie van die vragen. In het kort: hoe kijkt het publiek tegen fotografie aan. En er blijkt dat het publiek vragen gaat stellen als de fotograaf ook zelf aanwezig is. Immers, de vragen uit het publiek zijn gevoelsmatig, en niemand beter dan de fotograaf zelf kan daar op antwoorden. Mijn reactie was: we zouden besprekingen van fotos moeten organiseren in het bijzijn van het publiek en het publiek laten participeren. Een goede locatie zou een (foto) museum zijn en een dergelijk evement zou bijv. op een zaterdagmiddag kunnen plaats vinden, tussen twee exposities in.
    Op 2 december 2005 heeft onze Staatsecretaris van der Laan de nota 'bewaren om teweeg te brengen' ( http://www.minocw.nl/brief2k/2005/doc/52371.pdf) aan de tweede kamer aangeboden. De essentie van deze nota is dat de musea het publiek meer moeten betrekken in het museale gebeuren.

Het zal duidelijk zijn dat mijn bovengeschreven plan uitstekend past in het plan van van der Laan. Verder lijkt mij dat de onafhankelijkheid en het open source karakter van de internationale organisatie APUG een goed uigangspunt vormt voor de organisatie van de voorgestelde besprekingen. De besprekingen kunnen betrekking hebben op werk uit eigen land, maar net zo goed kan ook werk van andere APUG-ers besproken. Wie de bespreking leidt is ook open. Het kan iemand van de APUG, maar ook iemand van het museum zijn.

Omdat het mij voorkomt dat de musea er alleen maar beter van kunnen worden ( inzicht in het denken van het publiek en aandacht van het publiek), stel ik voor om het FOAM te Amsterdam en het fotomuseum te Rotterdam dit idee voor te leggen.

Maar voor ik dit doe, zien we graag een respons van jullie. Overigens kan in andere APUG landen ook op dit idee ingesprongen worden. Het idee lijkt mij universeel toepasbaar.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Een tijd geleden was ik aanwezig bij een bespreking van fotos. De bespreking vond plaats in een zaal met een bar. De barman volgde onze bespreking van fotos en mengde zich op gegeven moment in de discussie. Ik was perplex, in het bijzonder door de aard van de vragen van een niet-fotograaf en de buitengewone relevantie van die vragen. In het kort: hoe kijkt het publiek tegen fotografie aan.

...
    Jed
    Dat doen we bvb maandelijks op de academie: classicaal eigen beelden bespreking met en door de medestudenten.

Dat kan je ook (gedeeltelijk) doen door middel van een website en deze te presenteren aan de niet fotografen-medemensen .
    En het komt steeds op hetzelfde neer: "Een beeld (van een ander) wordt in de context van je eigen ik beoordeeld".

De beoordeling van een beeld zegt meer over diegene die de beoordeling geeft dan over het beeld zelf.

Anderzijds (als we kookten voor een groep mensen én om ons mogelijke misbaksels te vergoeilijken) zegden we steeds: "Wat den boer niet kent, vreet hem niet..." .

Overschat ook de functie van fotografie niet: voor 99% heeft het slechts een kapstok functie: "Hé, sta "ik" op die foto??? Intéressant zeggg... Wanneer was dat? Ach ja toen..." enz, enz

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Dat doen we bvb maandelijks op de academie: classicaal eigen beelden bespreking met en door de medestudenten.

Dat kan je ook (gedeeltelijk) doen door middel van een website en deze te presenteren aan de niet fotografen-medemensen .
    En het komt steeds op hetzelfde neer: "Een beeld (van een ander) wordt in de context van je eigen ik beoordeeld".

De beoordeling van een beeld zegt meer over diegene die de beoordeling geeft dan over het beeld zelf.

Anderzijds (als we kookten voor een groep mensen én om ons mogelijke misbaksels te vergoeilijken) zegden we steeds: "Wat den boer niet kent, vreet hem niet..." .

Overschat ook de functie van fotografie niet: voor 99% heeft het slechts een kapstok functie: "Hé, sta "ik" op die foto??? Intéressant zeggg... Wanneer was dat? Ach ja toen..." enz, enz

mvrgr
    Fred
    Inderdaad kun je fotos aan anderen ( niet fotografen of mensen van een academie) via internet presenteren. Maar, de kwaliteit van het beeld wordt door de internetoverdracht bepaald ( nog onlangs in discussie geweest). Er komt niet meer dan een plaatje over, wat overigens in bepaalde gevallen goed kan zijn. Bovendien is er geen contact met de fotograaf.
    De beste publieks-interactie, die ik ken is op Paris Photo ( Caroussel des Louvre, Paris), een verzameling van een 100 galeriehouders van over de gehele wereld. Hun ervaring is dat het publiek kiest voor landschap als ze de foto kopen om aan de muur te hangen. Op flinke achterstand komt het portret en daar achter weer op zeer grote achterstand de reportage. De waardering voor 'de lange duur' verschilt van de 'doorbladerwaardering' voor een tijdschrift. Met de 'museumbespreking' hoop ik de waardering voor ' de lange duur' aan te snijden. Iemand, die naar het museum gaat heeft volgens mij, om te beginnen, een meer dan oppervlakkige belangstelling.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred

mvrgr
    Fred
    Nog een tweede reactie: Het is ook mijn ervaring dat in een groep van fotografen ( of mensen die daar dicht bijstaan) fotos beoordeeld worden, veelal meer gezegd kan worden over de persoon dan over de foto. Vaak worden stokpaardjes bereden. In Nederland wordt in bepaalde academies dit euvel bestreden door het vak 'kunstbeschouwing', hoe kijk ik naar kunst, in te voeren.
    Als je nu contact hebt met het 'publiek', dan heb je niet met dit euvel te doen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Nog een tweede reactie: Het is ook mijn ervaring dat in een groep van fotografen ( of mensen die daar dicht bijstaan) fotos beoordeeld worden, veelal meer gezegd kan worden over de persoon dan over de foto. Vaak worden stokpaardjes bereden. In Nederland wordt in bepaalde academies dit euvel bestreden door het vak 'kunstbeschouwing', hoe kijk ik naar kunst, in te voeren.
    Als je nu contact hebt met het 'publiek', dan heb je niet met dit euvel te doen.

Jed
    Ik voeg hier nog aan toe, dat je je dan afvraagt waarom je fotos maakt! Immers als de foto er eigenlijk niet toe doet, waarom maak je hem dan! We weten maar al te goed dat er fotos zijn, die er toe doen. Zo wordt het einde van de Vietnam oorlog zelfs aan een bepaalde foto toegeschreven. Fotos doen er wel degelijk toe; het hangt er maar van af hoe ze besproken worden.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin