Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,499   Posts: 1,543,285   Online: 973

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 46

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Jed,

Ik heb het stukje gelezen, maar mijn engels is niet zo goed dat ik het in 1 keer allemaal snap. Ik zal het nog een paar keer rustig door lezen. Je hoef voor mij niet alles te vertalen. Maar zou je een toelichting kunnen geven van de voordelen van een lange voet in de curve. In mijn gedachte geeft dat in de lage zones een lagere densiteit verschil dan bij bijvoorbeeld een d76. Word dan je schaduw gebied dan niet groter. dus minder contrast in de lage zones? Misschien dat ik dingen door elkaar haal? In mijn zone systeem boeken hebben ze het meer over de rechte lijn in de curve. en over de voet in de curve wordt dan bijna niet meer gesproken in deze boeken. Ik hoor graag nog eens de uitleg over de lange voet van de curve (nl. graag)

Daniël
    Het verloop van de voet van de curve bepaalt doe de diepe zwarten ( of diepe schaduwen ) op de druk uit de verf komen. Bij een korte voet lopen de zwarten vrij plotseling dicht. Er is weinig separatie in de tonen in dat gebied. Als de voet lang is, is de separatie in de diepe zwarten groot. Om die reden wordt in de klassieke portretfotografie gekozen voor een film-ontwikkelaar combinatie met een lange voet. De meeste courante film-ontwikkelaar combinaties hebben een korte voet. Opmerkelijk was dat de catechol HD ontwikkelaar een curve heeft met een lange voet ( bij een film die normaal een korte voet heeft). Dus dat verklaart de sterke toonseparatie in de zwarten in de druk. Dat wordt nog versterkt door het HD effect, waarbij de diepe zwarten gestructureerd worden. Ik geeft hier maar een korte beschrijving, maar je zou er een hele discussie aan kunnen wijden. Het tonaliteitsverloop in de diepe zwarten heeft een sterk psychologisch belang bij de perceptie.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Het verloop van de voet van de curve bepaalt doe de diepe zwarten ( of diepe schaduwen ) op de druk uit de verf komen. Bij een korte voet lopen de zwarten vrij plotseling dicht. Er is weinig separatie in de tonen in dat gebied. Als de voet lang is, is de separatie in de diepe zwarten groot. Om die reden wordt in de klassieke portretfotografie gekozen voor een film-ontwikkelaar combinatie met een lange voet. De meeste courante film-ontwikkelaar combinaties hebben een korte voet. Opmerkelijk was dat de catechol HD ontwikkelaar een curve heeft met een lange voet ( bij een film die normaal een korte voet heeft). Dus dat verklaart de sterke toonseparatie in de zwarten in de druk. Dat wordt nog versterkt door het HD effect, waarbij de diepe zwarten gestructureerd worden. Ik geeft hier maar een korte beschrijving, maar je zou er een hele discussie aan kunnen wijden. Het tonaliteitsverloop in de diepe zwarten heeft een sterk psychologisch belang bij de perceptie.

Jed
    Ik ga toch nog even verder in op het tonaliteitsverloop in de diepere zwarten. Dit wordt in de fotografie en schilderkunst ook wel de zwartcompressie genoemd. Immers, heel stops in de werkelijkheid worden gecomprimeerd in een kleiner densiteits gebied. Schilders en fotografen hebben vaak hun karakteristieke zwartcompressie. De 19 e eeuwse kunstcriticus John Ruskin stelt dat de zwartcompressie van Rembrandt vergelijkbaar is met die van de camera obscura. Wie weet heeft de camera obscura model gestaan voor de lichtverdeling in de schilderijen van Rembrandt. De camera obscura werd in ieder geval veel gebruikt.
    Nu we het toch over de schilderkunst hebben; iemand zei in de laatste kroegmeeting dat het goed zou zijn om gebruik te maken van de ervaringen uit de schilderkunst. Daar ben ik het volledig mee eens.
    Waar je het in een kroeg allemaal niet over kunt hebben

Jed

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Daan72]Hallo Jed,

Ik heb het stukje gelezen, maar mijn engels is niet zo goed dat ik het in 1 keer allemaal snap. Ik zal het nog een paar keer rustig door lezen. Je hoef voor mij niet alles te vertalen.

Ik vertaal het eerste deel van het stuk; dat zal wel het moeilijkste zijn.

Op de kroegmeeting van 23 april, 1\2006 in Ravenstein waten APUGGERS uit Duitsland en Nederland.

High definition film ontwikkelaars hebben de kwaliteit om contrast op microschaal over te brengen. Hierdoor wordt de kwaliteit van het fotografische beeld beinvloed. De contrastoverdracht kan op een wiskundige manier worden beschreven (MTF). Echter, de ervaring leert dat er niet veel mensen zijn de wiskundige formuleringen kunnen relateren aan de schoonheid of kwaliteit van een fotografisch beeld. Dat is niet zo vreemd want de mathematische MTF beschrijving is een objectieve beschrijving hoe een beeld wordt overgebracht. De manier waarop fysici de natuur beschrijven. Echter als we de schoonheid of kwaliteit van een fotografisch beeld beschouwen, dan komt de perceptie van een persoon om de hoek kijken. En dit is een psychologisch bepaald gebeuren en zal van mens tot mens kunnen verschillen.

Om die reden hebben we op de kroegmeeting het effect van de HD ontwikkelaars beoordeeld op grond van 40x50 drukken van negatieven HD ontwikkeld. De wiskundige MTF verhalen zijn achterwege gebleven, maar we hebben gewoon gezien wat het visuele effect is.
    The effect op de beeld kwaliteit van de pyrocatechein and pyrogallol developers, zoals beschreven in HIGH DEFINITION DEVELOPER, STAINING AND NON-STAINING ( Film Developers ? STAINING) werd beoordeeld op de meeting door te kijken naar 40x50 vergrotingen en negatieven.
    Een verklaring van dit visuele oordeel is dan gemaakt op basis van een nauwkeurige contrastoverdracht op microschaal ( reproductie ovan fijne details)en op basis van de HD curves, gemeten door Harry Kamp.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Hallo Jed en alle anderen,

Het was voor mij een fantastische dag in Ravestein.Geeft weer inspiratie.
    Vooral nu ik de laatste tijd bezig was met reportageachtige fotografie,waar de kwaliteit soms onder lijdt.
    Ik zal probreren 127 film te krijgen van goede kwaliteit voor mijn mini rolleiflex 4 x 4.
    bv fp4 of tri-x en starten met d-76.
    ik kan nl 4 x 4 op een klein stukje na vergroten op mijn Focomat 1 C.Wellicht kan ik kan high def ook met dit formaat doen voor vergrotingen tot 24 x 30.

Weet trouwens iemand een e-mail adres van een deelnemer uit duitsland ?Ik zou hun wat informatie sturen. vergeten te vragen.
    nogmaals bedankt Jed .

groeten.

Ruud uit maastricht.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Ruud
    Weet trouwens iemand een e-mail adres van een deelnemer uit duitsland?
    Dat heeft Robert wel.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    pyrogorol (ik weet niet of ik dit goed gespeld heb)...
    pyrogallol, ook wel 1,2,3- benzeentriol[color=Black] of pyrogallischzuur, molekuulformule [/color]C6H3(OH)3[color=Black].
    [/color][color=Black][/color]Het zijn witte geurloze kristallen, wordt grijs bij blootstellen aan lucht en licht. Pyrogallol is giftig. Inname leidt tot irriteren maag-darmkanaal, nier en leverschade, afbreken van het bloed, krampen, ademhalingstilstand, dood. Ook door opname van de huid. Wordt ook wel gebruikt tegen psoriasis...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    pyrogallol, ook wel 1,2,3- benzeentriol[color=Black] of pyrogallischzuur, molekuulformule [/color]C6H3(OH)3[color=Black].
    [/color][color=Black][/color]Het zijn witte geurloze kristallen, wordt grijs bij blootstellen aan lucht en licht. Pyrogallol is giftig. Inname leidt tot irriteren maag-darmkanaal, nier en leverschade, afbreken van het bloed, krampen, ademhalingstilstand, dood. Ook door opname van de huid. Wordt ook wel gebruikt tegen psoriasis...
    Deze informatie is op zichzelf wel juist, maar een fotograaf zal geen pyrogallol innemen. De gebruikelijke maatregelen zijn: werk met (rubber) handschoenen, dan krijg je geen bruine handen en gelijktijdig wordt het niet door de huid opgenomen. Deze maatregel geldt trouwens voor meer fotochemicalien.
    Pyrogallol geeft makkelijk stof. Bij het aanmaken van de stockoplossing moet je vermijden de stof in te ademen. Omdat de meesten geen afzuigkast hebben, wordt de stockoplossing buiten ( maar niet in de wind) aangemaakt. Eventueel kun je een stofmasker gebruiken. De stockoplossing is heel lang houdbaar. Dus het aanmaken van de stockoplossing is een handeling die zelden voorkomt. Meerdere fotografen kunnen ook samen een grote batch stockoplossing aanmaken.
    Je moet de zaak ook niet overdrijven. Pyrogallol wordt/ werd in grote hoeveelheden in de leerlooiindustrie gebruikt. Industrieel wordt de stof als 'schadelijk' aangemerkt. Dat is lager dan 'toxisch'. Maar het uitgangspunt is dat de stof niet wordt geconsumeerd.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Meerdere fotografen kunnen ook samen een grote batch stockoplossing aanmaken.
    Zouden we dat wellicht onderdeel kunnen laten uitmaken van de volgende workshop? Althans bij deze wil ik graag 't balletje opgooien en hoop ik dat er meer geinteresseerden zijn... vanzelfsprekend deel ik dan in de kosten.
    Jeroen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Zouden we dat wellicht onderdeel kunnen laten uitmaken van de volgende workshop? Althans bij deze wil ik graag 't balletje opgooien en hoop ik dat er meer geinteresseerden zijn... vanzelfsprekend deel ik dan in de kosten.
    Jeroen
    Harry had al een idee voor een workshop. Dat plan houdt in dat de deelnemers beginnen met opnamen met eigen apparatuur te nemen, om de negatieven vervolgens te ontwikkelen en af te werken. Er schijnt een grote doka in Twente te zijn. Vervolgens bespreken we de resultaten.
    In een dergelijke workshop komt het omgaan met de stoffen automatisch aan de orde. En wel in relatie tot de situatie in de fotografie. Overigens is er heel wat informatie op internet te vinden over 'safety en photo chemicals'. Dit zou je ook moeten bekijken als je met commerciele producten werkt. Overigens weet je bij die producten vaak niet wat er in zit. De samenstelling van de commerciele produkten wisselt nog al eens. Zo heeft er in HC 110 in een bepaalde periode catechol in gezeten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Als we een workshop organiseren, zullen we de duitse deelnemers van laatste kroegmeeting wel uitnodigen. En er zullen allicht belangstellenden zijn, die op de laatste kroegmeeting niet aanwezig waren. Mogelijk moeten we de bespreking van de laatste kroegmeeting op de workshop nog eens dunnetjes overdoen ?!

Jed

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin