Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,531   Posts: 1,572,529   Online: 1104

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

4e Barietuitwisseling

De afgelopen barietuitwisseling is wat chaotisch verlopen. Misverstanden over de doelstelling. Afdrukken die nog steeds niet op bestemming zijn (o.a. mea culpa. Maar ook de afdrukken voor Ben liggen nu bij mij). Een uitstekende feedback, maar niet voor iedereen. enz.

Het is misschien tijd om enkele regeltjes samen (opnieuw) op een rijtje te zetten. Daarvoor wil ik een voorzetje geven :

Er is blijkbaar verschil van mening over de doelstelling van de barietuitwisseling. In de spelregels stond :

DOELSTELLING

1) Elkaar stimuleren tot het maken van kwaliteits zwartwit afdrukken.
    2) Op non-profit basis een persoonlijke verzameling originele afdrukken opbouwen.

Blijkbaar was niet duidelijk genoeg geformuleerd dat iedere deelnemer aan elke andere deelnemer een gratis exemplaar van zijn afdruk toestuurt, en dus even zoveel gratis originele barietafdrukken terug ontvangt. Sommige deelnemers blijken nu niet geinteresseerd in het ontvangen van originele afdrukken, maar wel in de feedback.

Elkaar alleen feedback geven zonder afdrukken uit te wisselen is niet de oorspronkelijke doelstelling van de barietuitwisseling. Dat kan natuurlijk veranderen. Volgens mij spreek je dan echter niet meer over een barietuitwisseling, maar over een fotoclub. En dan kun je beter fuseren met de "Monochroom" groep. Persoonlijk vind ik Monochroom en Barietuitwisseling twee verschillende formules, met verschillende doelstellingen.

In het verlengde hiervan ligt dat sommigen het teveel moeite of te duur vinden om negen afdrukken van topkwaliteit te produceren. Persoonlijk zit daarin voor mij nou net de uitdaging. Een topafdruk maken is moeilijk. Een serie topafdrukken maken van constante kwaliteit is wellicht nog moeilijker. En desondanks zijn alle afdrukken toch weer originelen. Zelf maak ik altijd een serie van 25 afdrukken, om mezelf te dwingen tot het beste wat ik kan produceren. Die gebruik ik vervolgens voor verschillende uitwisselingen (in NL-BE, en wereldwijd). De overige exemplaren kunnen verkocht worden. Ik ga er vanuit dat een barietuitwisseling mij een doos papier van 50 vel, en een week werk kost. Daarvoor krijg ik echter negen tot achttien originele barietafdrukken terug waarvan telkens een of twee juweeltjes. En zelfs na 20 jaar doka leer ik bij elke uitwisseling weer een heleboel.

Door de veranderende afspraken heeft niet iedereen zijn afdrukken op tijd gekregen. Daarvoor heeft iedereen ongetwijfeld goede redenen. Maar een volgende keer moeten daarover ondubbelzinnige afspraken zijn, waaraan ieder zich verplicht voelt.

Mijn eigen afdrukken zijn zelfs nog steeds niet klaar. Terwijl ik bij alle internationale uitwisselingen nog nooit een deadline gemist heb. Ik schaam me diep en kan alleen als smoes aanvoeren dat we middenin een verhuizing naar Frankrijk zitten.

Bij de feedback kon niet iedereen aanwezig zijn. Het is nooit te vermijden dat agenda's niet parallel lopen. Maar als de belgen niet kunnen komen omdat het te ver weg is hebben we een onaanvaardbaar probleem. Moeten we een maximum afstand bepalen? Of op de grens afspreken? Of twee uitwisselingen opzetten in NL en Belgie?

Reacties graag.
    Last edited by argentic; 04-03-2006 at 04:12 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik ben ook nog in achterstand met de 3e uitwisseling en zal derhalve voor de 4e passen. Ik kom de verplichting uiteraard na en hoop zo snel mogelijk de prints op de post te krijgen.
    Gilbert, PM je me even de adressen , thx,

Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    ...als smoes aanvoeren dat we middenin een verhuizing naar Frankrijk zitten.
    Gaat je foto-avontuur echt door?!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Gaat je foto-avontuur echt door?!
    Zoals het er nu uitziet verhuist mijn vrouw met onze drie dochters in mei naar de Auvergne (Cunlhat) voor een 50 % baan. In september krijgt ze een 100 % baan. Zodra vervolgens ons huis in Nederland verkocht is, zeg ik mijn werk hier op en verhuis er achteraan. We gaan er vanuit dat het hele gezin in september in de Auvergne woont.

Vervolgens ga ik daar als een bezetene aan de slag opdat in het voorjaar van 2007 de eerste fotovakanties georganiseerd kunnen worden. Misschien komt er in het najaar van 2006 zelfs al een try-out.

Op dit moment bereiden we de verhuizing voor, en ben ik bezig met het ondernemersplan, de toekomstige website, naamregistratie van het bedrijf, onderhandelingen met partners ter plekke enz. enz.

Met een beetje geluk gaat het foto-avontuur dus inderdaad door.
    Last edited by argentic; 04-22-2006 at 06:15 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Vervolgens ga ik daar als een bezetene aan de slag opdat in het voorjaar van 2007 de eerste fotovakanties georganiseerd kunnen worden. Misschien komt er in het najaar van 2006 zelfs al een try-out.

.
    Aha, keep us informed

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Met een beetje geluk gaat het foto-avontuur dus inderdaad door.
    Dan wens ik je bij deze "een beetje geluk"!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gilbert,
    Wens je veel succes toe in deze heftige uitdaging. Is wel aan je toevertrouwd. Als je nog een paar bezetenen zoekt die je kunnen helpen, dan vernemen we het wel hé. We horen en zien het wel t.z.t. Good luck...
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Stuur alvast een uitnodiging wanneer je er klaar voor bent!
    Heb namelijk nog veel te leren
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gilbert,
    Om even inhoudelijk te reageren op je voorstel waarmee je deze thread begint het volgende.
    Kijk met plezier terug op de 3e uitwisseling. Wat voor mij waardevol is dat we met elkaar ons "beste" werk kunnen bespreken en daarbij van elkaar kunnen leren. Wat me niet bevalt is, afgezien van de kosten, de produktie van het -tig tal printen waarmee veel tijd gemoeid gaat. Die energie steek ik persoonlijk liever in nieuwe printen. Mijns inziens zijn die printen niet meer functioneel als je zoals in Arnhem het geval was elkaar je "beste" print kunt laten zien en daarop de feed back krijgt. Jij denk daar anders over omdat je het woord "uitwisselen" nogal strikt neemt. Uitwisselen van gedachten is ook maar latente bezigheid. Zo zie ik dat ook met onze beelden. Met andere woorden het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Bij de barietuitwisseling zou het vanzelfsprekend moeten gaan om "fine art" afdrukken op bariet terwijl de Kroegmeeting ook ruimte geeft om andersoortige fotomaterialen te presenteren. Het bijt elkaar niet. En al lijkt het misschien een beetje op 'n fotoclub, so what! Ik heb het idee dat ik meer leer van de feedback van de aanwezigen tijdens de barietuitwisseling cq Kroegmeeting dan wanneer ik dwangmatig 25 prints moet produceren van hetzelfde negatief. Kunst is géén massawerk.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Is Harry de enige die inhoudelijk iets te zeggen heeft over dit thema?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin