Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,950   Posts: 1,557,894   Online: 914

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 11 to 20 of 67
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het verdient voorkeur om er een (daglicht) verlichte zaal naast te hebben, waar je de ruimte hebt om de boel te beoordelen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Het verdient voorkeur om er een (daglicht) verlichte zaal naast te hebben, waar je de ruimte hebt om de boel te beoordelen.
    Jaap,
    Wat wil je dan beoordelen dat het licht moet zien? De negatieven kun je toch op een lichtbak zetten...of zie ik iets over het hoofd?
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik dacht meer aan het fotowerk van Jed of van jou.
    Goed, laat het licht maar zitten. Dat is gewoon comfortabel. Voor mijn hobby ben ik gewend om in donkere ruimtes te vertoeven.

Als je het voordeel van HD duidelijk wil maken, moet je eigenlijk twee gelijke negatieven verschillend ontwikkelen, 1 in gewone en 1 in HD ontwikkelaar. Wil ik dan ook wel uitproberen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Jaap,
    Wat wil je dan beoordelen dat het licht moet zien? De negatieven kun je toch op een lichtbak zetten...of zie ik iets over het hoofd?
    Mensen beoordelen beeldkwaliteit op grond van de druk. Als je dat hebt gezien, kun je ten dele 'terugvertalen' naar de kwaliteit van het negatief op de lichtbak. De visuele perceptie van de mens is (psychologisch) niet ingesteld om de 'schoonheid' van een negatief beeld te waarderen. De beoordeling van het negatieve beeld is een 'technisch extra'. Op de kroegmeeting hebben we die volgorde genomen, en ik geloof, het is goed terechtgekomen. Dus, ik denk dat we proefdrukken/stroken op de workshop moeten maken en die bij daglicht bespreken.
    Omdat ik denk dat we in de workshop het effect van het objectief op de beeldkwaliteit meenemen, ben ik doende een 'proefopzet' op te stellen. Zodra dat klaar is, zal ik deze proefopzet posten.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik denk dat als we een succesvolle workshop houden, je behalve je eigen camera (en film) ook je eigen vergrotingsobjectief (,papierontwikkelaar en papier) moet meenemen. HD ontstaat natuurlijk niet alleen op de film, maar ook op het papier. Zo kun je ook goed vergelijken tussen verschillende 'hardware'.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    De visuele perceptie van de mens is (psychologisch) niet ingesteld om de 'schoonheid' van een negatief beeld te waarderen. De beoordeling van het negatieve beeld is een 'technisch extra'.
    Als je negatieven goed bekijkt en met dit beeld kan werken, is dat een enorme meerwaarde. Vroeger had ik negatieven die er als plaatje prima uitzagen, goed zwart-wit. Nu heb ik hele zachte negatieven, die zijn veel beter af te drukken. En iedereen beoordeelt en bestudeert het negatief op de grondplank van zijn vergroter. Nu is die bij mij zwart, dus ik doe het op de lichtbak. Ik moet zeggen, daar kan ik negatieven echt beter beoordelen in alle details, maar ook de overall verdeling van het licht.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Time - time -time

Quote Originally Posted by Merlin
    Ik denk dat als we een succesvolle workshop houden, je behalve je eigen camera (en film) ook je eigen vergrotingsobjectief (,papierontwikkelaar en papier) moet meenemen. HD ontstaat natuurlijk niet alleen op de film, maar ook op het papier. Zo kun je ook goed vergelijken tussen verschillende 'hardware'.
    Ik denk even in de factor tijd. Te beginnen met het maken van de opnamen, vervolgens gaan we de sapjes aanmaken, tussendoor even lunchen daarna de opnamen van elk ontwikkelen. Hierbij is te rekenen met verschillende formaten als ik het goed begrepen heb, van LF via MF naar KB. Kan allemaal niet in één tank. Spoeltijden en droogtijden het dan nog niet gehad hebbende over de uitleg die daarbij hoort en voor je er erg in hebt vliegen de uren in razend tempo aan ons voorbij. Willen we dat allemaal verwezenlijken in één dag dan komen we tijd te kort. Erg ambitieus lijkt me, misschien zie ik al beren die er niet zijn...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voorstel 1: iedereen neemt volgeschoten film mee. Voordeel is dan dat we direct kunnen beginnen met het maken van sapjes en direct bij de kern zijn.

Voorstel 2:Misschien hebben Jed of jij ook weer zo veel tips voor bij de opname dat we er gewoon twee dagen (of dagdelen) van moeten maken. De eerste is dan opname, kan op elke plek die maar interessant is, de tweede is het ontwikkelen.

Ik neem in ieder geval grootformaatfilm (en ontwikkelbus) mee, waarbij ik probeer meerdere negatieven van hetzelfde verschillend te ontwikkelen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    En hier is mijn voorstel voor de workshop. Schroom niet het te amenderen. Het is niet heilig.
    De resultaten van een testserie kunnen alleen zinvol worden besproken als één parameter wordt gewijzigd ( dit is een algemene stelling). In het voorstel van Harry hebben we verschillende objectieven. Dus als we over het effect van de objectieven op de beeldkwaliteit wat willen zeggen, moeten we zorgen dat de andere parameters gelijk zijn. Dus per testserie één type film, één ontwikkelaar en één sluitertijd.
    Omdat sluitertijden vaak niet juist zijn, werden deze vroeger elctronisch gecalibreerd. Zo'n apparaatje heb ik al tijden niet gezien en wij kunnen de belichtingstijden via een test-tablet en een densiteitsmeting op één lijn brengen. Voorheen gebruikte ik een Gossen Profisix meter met opzetstukje om de densiteit te meten. Mijn Profisix is echter kapot; heeft iemand zo'n lichtmeter? Het gebruik van een densitometer is helemaal mooi, maar een beetje zwaar om mee te nemen.
    Misschien denk je: wat een gedoe om de sluitertijd! Maar dat is schijn. Het werk dat hier in gaat zitten verdien je even later dubbel en dwars terug. Omdat alles vergelijkbaar is, behalve de objectieven, kun je testdrukken in één ruk en dus korte tijd produceren. Alles dezelfde belichtingstijd; hup de hele boel in één ontwikkelbad enz. en je hebt een mooie reeks drukken die je goed kunt vergelijken en bespreken. Want het bespreken van de beeldkwaliteit doe je aan de hand van drukken. Het bekijken van negatieven is een ondersteuning.
    Voor het maken van de testdrukken heb ik een Durst 805 met diffusiekop en condensorkop beschikbaar. Je kunt er 120 film, kleinbeeld en eventueel een deel van 4x5? insteken.
    Hiermee heb ik de gang van zake in één testserie besproken. Een andere testserie voor een andere ontwikkelaar of filmsoort gaat net zo.

Voor het testobject stel ik voor een landschap te nemen voor de fijne details en als tweede testobject het testobject dat Kodak gebruikt; een portret van een persoon met een kat ( liefst zwart-wit) op de arm. De kat is voor de fijne details ( texture), het gezicht van de persoon vraagt juist minder om de fijne details.

De negatieven en proefdrukken zullen na de workshop bij de deelnemers circuleren. Zodat ieder er mee kan verder werken ( bijv. andere ontwikkelaars of wat dan ook). Deze resultaten kunnen dan op kroegmeetings besproken worden. De negatieven en proefdrukken van de workshop vormen een soort uitgangspunt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Objectieven, die in de workshop gebruikt kunnen worden.

Ik heb de objectieven, die ik op mijn Linhof kan zetten, hier eens voor mij uitgestald:
    1 Rodenstock Sironar 150/5,6, ongecoat ca 45 jaar oud
    1 Schneider Super Angulon 90/8, ongecoat ca 50 jaar oud
    1 Schneider Super Angulon 90/8, gecoat modern
    1 Rodenstock Apo Sironar-S 150/5,6 gecoat modern
    1 Schneider Symmar-S, 210/5,6, gecoat modern
    Voor de Linhof heb ik een rolfilmcassette met internationale achterwand. Deze rolfilmcassette zal op vele andere technische cameras passen. Dus die kunnen we mogelijk ook op andere technische cameras zetten.

En dan op mijn Rollei 6008:
    1 Zeiss Distagon 40/4 , gecoat, 27 jaar oud
    1 Zeiss Sonnar 150/4, gecoat, 27 jaar oud

Zo kunnen we de beeldkwaliteit van heel wat lenzen, oud en nieuw bekijken.

Jed

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin