Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,205   Posts: 1,531,684   Online: 1145

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 21 to 30 of 67
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Objectieven die ik heb zijn:
    1 Schneider-Kreuznach Technica Symmar 150/5,6 oud ongecout denk ik.
    1 Schneider-Kreuznach Technica Super-Angulon 90/5,6 1976 gecout (geen mc)
    Beide voor Linhof super technica V

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    ...een portret van een persoon met een kat (liefst zwart-wit) op de arm.
    Is het ook mogelijk dat ik mijn opnamen, bijvoorbeeld van de persoon met kat, vooraf maak? Het is voor mij een stuk makkelijker leren als ik een onderwerp heb dat me aanspreekt... landschappen "doen 't voor mij gewoon niet".
    Als u op APUG een soort van checklist zet van wat ik wel en niet moet doen (bijvoorbeeld dus de sluitertijd constant houden) dan kan ik daar rekening mee houden, zodat de resultaten bruikbaar zijn.

De negatieven en proefdrukken zullen na de workshop bij de deelnemers circuleren. Zodat ieder er mee kan verder werken (bijv. andere ontwikkelaars of wat dan ook).
    Ik heb geen 4x5 vergroter, en zoals ik al aangaf wil ik eigenlijk weinig tijd steken in het afdrukken van onderwerpen waar ik geen band mee heb. Dus wat mij betreft hoef ik geen negatieven te ontvangen, maar anderen mogen mijn negatieven overigens wel gebruiken als ze dat zouden willen. Zelf wilde ik twee rolfilmen met hetzelfde onderwerp op dezelfde manier volschieten... de 1 gaat in D76 (mijn huidige ontwikkelaar) en de andere hopelijk in pyrogallol.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Is het ook mogelijk dat ik mijn opnamen, bijvoorbeeld van de persoon met kat, vooraf maak? Het is voor mij een stuk makkelijker leren als ik een onderwerp heb dat me aanspreekt... landschappen "doen 't voor mij gewoon niet".

Als u op APUG een soort van checklist zet van wat ik wel en niet moet doen (bijvoorbeeld dus de sluitertijd constant houden) dan kan ik daar rekening mee houden, zodat de resultaten bruikbaar zijn.

Ik heb geen 4x5 vergroter, en zoals ik al aangaf wil ik eigenlijk weinig tijd steken in het afdrukken van onderwerpen waar ik geen band mee heb. Dus wat mij betreft hoef ik geen negatieven te ontvangen, maar anderen mogen mijn negatieven overigens wel gebruiken als ze dat zouden willen. Zelf wilde ik twee rolfilmen met hetzelfde onderwerp op dezelfde manier volschieten... de 1 gaat in D76 (mijn huidige ontwikkelaar) en de andere hopelijk in pyrogallol.
    Je moet je onder een landschap in een testsituatie geen 'landschap' voorstellen, maar beeld waar fijne details zowel grote vormen aanwezig zijn. Bij de Kodak test met portret en kat praten we over een beeld met fijne details (texture vacht van de kat) en middelgrote vormen ( gelaatsuitdrukking). Dus in dit geval moet je een landschap niet als een landschap zien.

Ik denk er niet over om op mijn Linhof 4x5" opnamen te maken. Ik maak test opnamen op 120 rolfilm. En Daan kan mijn rolfilmcassette lenen. Je hebt dus geen 4x5" vergroter nodig. Het is echter mogelijk dat iemand een 4x5" camera heeft, waar geen rolfilmcassette op past. Verder maak ik onder testomstandigheden altijd meer opnamen, die niet direct ontwikkeld worden. Als het in de workshop aan tijd ontbreekt om bijv. een D 76 serie te draaien, dan doe je dat thuis met de extra testopnamen, en de resultaten worden op een kroegmeeting besproken. Zo kan ieder het testen aan eigen wensen aanpassen. Er zijn zoveel wensen als er mensen zijn.

Als je van te voren wat wil inoefenen en belichte films in de HD ontwikkelaar op de workshop wil ontwikkelen is lijkt mij OK. Het is de test optie dat ontwikkelaars worden vergeleken. Harry had echter voorgesteld om de kwaliteit van objectieven in de test te betrekken en dan loopt de test anders. Ik meende echter dat jij ook zeer in (oude) objectieven bent geinteresserd. En dan is het voorstel van Harry een interessante benadering.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    ... ik meende echter dat jij ook zeer in (oude) objectieven bent geinteresserd.
    Dat klopt, ik zal dan ook zeker tests maken met mijn verschillende objectieven en deze vergelijken met objectieven van de overige deelnemers.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Dat klopt, ik zal dan ook zeker tests maken met mijn verschillende objectieven en deze vergelijken met objectieven van de overige deelnemers.
    Ja, en als je de beeldvorming door verschillende objectieven in de test wil betrekken, dan is het het beste dat je het zelfde object ( persoon met kat) fotografeert. Want anders ga je appels met peren, of mogelijk katten met katers vergelijken. En wie weet hou je daar een kater van over.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Er zijn zeker APUG leden, die oude objectieven verzamelen. Misschien kun je daar wat van lenen en in de test betrekken. Het oude objectief moet wel een sluiter hebben en het moet dan provisorisch op een lensplankje van een technische camera worden gemonteerd.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Kater of Katers

Om te voorkomen dat we er katers aan overhouden of anders gezegd het spoor helemaal bijster raken is een pas op de plaats, lijkt me, wel zinvol.
    Wat we nu allemaal willen, mede door alle spontane reacties en oprispingen die we in eerste instantie allemaal wilden honoreren oftewel mee wilden nemen in de workshop, zou de opzet van deze dag dermate gecompliceerd worden dat we ons afvragen of dit wel de bedoeling is. Vandaar dat ik met Jed kontakt heb gehad om een zinvolle en voor ieder begrijpelijke workshop in elkaar te zetten. Waarbij we allle eigenschappen van de ontwikkelaars uit de doeken doen. Tevens hebben we hierbij de gedachte van Jaap (Merlin) verwerkt om indien nodig in een tweede sessie onze eigen ervaringen mee te nemen eventueel uitgebreid met de objectieventest.
    Hoe de opzet eruit ziet wordt door Jed hieronder uiteengezet.

[COLOR=Blue]"Als je op de workshop alleen de ontwikkelaars wil testen, ligt alles veel eenvoudiger. Iedereen maakt thuis 3 series testopnamen. Ontwikkelt één serie in zijn gebruikelijke ontwikkelaar. Neemt twee series testopnamen mee naar de workshop. Ontwikkelt deze testopnamen in de HD ontwikkelaars en vervolgens worden de testnegatieven vergroot en de resultaten besproken.
    Deze opzet is veel eenvoudiger doordat de ontwikkelaar de testparameter wordt.
    Het zou best kunnen zijn, dat het goed is om ons eerst deze beperking op te leggen.
    De tweede vraag: hoe tekent het objectief? komt dan direct naar boven borrelen. Zoals dat bij Harry en bij Jeroen ook al is gebeurd. Het aardige is, dat we dan weer in oude (in de goede zin) discussies terecht komen.
    Het punt is dat we het meer stapsgewijs moeten aanpakken.

Ik stel voor om eerst met de ontwikkelaars te beginnen en dan de objectieven voor een volgende workshop in het verschiet te stellen. In de komende workshop kunnen we wel de opzet voor het testen van objectieven meenemen in de bespreking."[/COLOR]

Tot zover Jed's voorstel.

Ik kan mij hierbij volledig aansluiten. Eveneens door mijn eerdere ervaringen met de eerste HDD ontwikkeling van enkele negatieven.

De data waarop een en ander kan plaatsvinden zijn nog niet bekend aangezien er momenteel voorjaarsvakantie is en daardoor de betrokkenen niet te bereiken zijn.

Hopelijk zijn jullie het met deze zienswijze eens...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Hopelijk zijn jullie het met deze zienswijze eens...
    Helemaal mee eens. Als je wilt kijken wat wijzigingen op je proces zijn, kan je nooit meerdere factoren wijzigen, want dan weet je niet wat de invloed op de wijziging was.

Ik denk dat wanneer ik objectieven zie die net wat beter tekenen, ik niet direct mijn eigen glas ga ingooien of met het objectief naar de prullenbak loop.
    Het is goed om te weten wat een lens kan (zo zou ik graag het verschil willen zien tussen de Apo-Sionar-S van Jed en de Apo-Sironar-N van mij), maar ik verander alleen van lens als hij slecht is.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    [color=blue]Ik stel voor om eerst met de ontwikkelaars te beginnen en dan de objectieven voor een volgende workshop in het verschiet te stellen. In de komende workshop kunnen we wel de opzet voor het testen van objectieven meenemen in de bespreking.[/color]
    Akkoord!

Shooter
    Medium Format
    Dit lijkt mij ook een goed idee.Anders wordt het teveel en loopt alles door elkaar.
    Is het de bedoeling dat er dezelfde dag afgedrukt gaat worden.mischien niet alles maar enkele ter demo.?
    ruud

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin