Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,767   Posts: 1,516,458   Online: 886

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 67
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Harry,
    Kan ik hier uit opmaken dat iedereen voor zijn eigen vloeistoffen moet zorgen of kan dat gezamelijk worden in gekocht. Als er gezamelijk wordt in gekocht wil ik graag mee doen. Want ik ben niet thuis in de chemie en weet ook niet wat ik moet bestellen als er meerdere type zijn van een bepaalde grondstof.

Is er al over een datum nagedacht?

Daniel
    Er wordt over een datum nagedacht...
    Met Jed zal ik bespreken hoe we de ontwikkelaar, stopbad en fixeer regelen voor deze workshop. Op zich hebben we niet zoveel nodig voor deze sessie. Het moet er wel zijn natuurlijk. Tevens zullen we een lijst samenstellen met de juiste specificaties van de benodigde chemicaliŽn die voor dit proces nodig zijn. Daarmee kun je dan zonder al te veel van chemie te weten aan de slag.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Hallo Harry,
    Kan ik hier uit opmaken dat iedereen voor zijn eigen vloeistoffen moet zorgen of kan dat gezamelijk worden in gekocht. Als er gezamelijk wordt in gekocht wil ik graag mee doen. Want ik ben niet thuis in de chemie en weet ook niet wat ik moet bestellen als er meerdere type zijn van een bepaalde grondstof.

Is er al over een datum nagedacht?

Daniel
    Het lijkt mij dat de chemicalien voor de workshop uit de bestaande voorraden moeten komen. Het resultaat van de workshop, zo komt mij voor, is dat de een de voorkeur geeft aan pyrocatechein, terwijl een ander de pyrogallol aanspreekt. Weer een ander wil met beiden voortgaan. Dat is een kwestie van smaak. Wat spreekt je aan. Bovendien kan ieder er op los experimenteren omdat iedere film en objectief weer anders werkt. Overigens gaat dat alleen om de wat bijzondere stoffen. Kaliumcarbonaat, natriumsulfiet en natriumcarbonaat koop ik in bulk (25 kg) in. Daar kunnen jullie wel wat van overnemen. Verder kan natuurlijk ook een gezamelijke inkoop worden besproken op deze site en op de workshop.

Het lijkt mij goed dat we ook 120 film vergroters in de workshop hebben. Persoonlijk ben ik het meest geporteerd van diffusievergroters. Ik weet dat de beide HD ontwikkelaars op 120 in ieder geval goed presteren. Als er geen vergroters van die soort zijn, kunnen we onze eigen vergroters meenemen. Een droogkast neem ik liever niet mee. Verder lijkt het mij goed om op een filmsoort te mikken voor de tests. Ik stel voor om FP4+ te nemen. Het geeft een krachtig mooi beeld, is een algemeen verkrijgbare film en het werkt prima voor landschap zowel als portret. Het high definition effect van Fortepan is hoger, maar dat kun je altijd nog uitproberen. Net zoals Tri-X, die echter naar de andere kant gaat met een schilderachtig effect.
    Ik zal in de nabije toekomst nog een uitgewerkt plan voor de test op deze site publiceren.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Het lijkt mij dat de chemicalien voor de workshop uit de bestaande voorraden moeten komen. Het resultaat van de workshop, zo komt mij voor, is dat de een de voorkeur geeft aan pyrocatechein, terwijl een ander de pyrogallol aanspreekt. Weer een ander wil met beiden voortgaan. Dat is een kwestie van smaak. Wat spreekt je aan. Bovendien kan ieder er op los experimenteren omdat iedere film en objectief weer anders werkt. Overigens gaat dat alleen om de wat bijzondere stoffen. Kaliumcarbonaat, natriumsulfiet en natriumcarbonaat koop ik in bulk (25 kg) in. Daar kunnen jullie wel wat van overnemen. Verder kan natuurlijk ook een gezamelijke inkoop worden besproken op deze site en op de workshop.

Het lijkt mij goed dat we ook 120 film vergroters in de workshop hebben. Persoonlijk ben ik het meest geporteerd van diffusievergroters. Ik weet dat de beide HD ontwikkelaars op 120 in ieder geval goed presteren. Als er geen vergroters van die soort zijn, kunnen we onze eigen vergroters meenemen. Een droogkast neem ik liever niet mee. Verder lijkt het mij goed om op een filmsoort te mikken voor de tests. Ik stel voor om FP4+ te nemen. Het geeft een krachtig mooi beeld, is een algemeen verkrijgbare film en het werkt prima voor landschap zowel als portret. Het high definition effect van Fortepan is hoger, maar dat kun je altijd nog uitproberen. Net zoals Tri-X, die echter naar de andere kant gaat met een schilderachtig effect.
    Ik zal in de nabije toekomst nog een uitgewerkt plan voor de test op deze site publiceren.

Jed
    Klinkt allemaal prima, ik ben nog steeds van de partij!

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hka
    Er wordt over een datum nagedacht...
    En ik ben ook nog van de partij.
    Zaterdag ga ik voor 3 weken op vakantie, Ik ga er niet van uit dat de workshop binnen een maand gaat plaats vinden.
    Tijdens de kroegmeeting werd September genoemd als maand, is dat nog steeds de geplande maand? Ik heb nog geen voorkeur.

Met Jed zal ik bespreken hoe we de ontwikkelaar, stopbad en fixeer regelen voor deze workshop. Op zich hebben we niet zoveel nodig voor deze sessie. Het moet er wel zijn natuurlijk. Tevens zullen we een lijst samenstellen met de juiste specificaties van de benodigde chemicaliŽn die voor dit proces nodig zijn. Daarmee kun je dan zonder al te veel van chemie te weten aan de slag.
    Kunnen jullie dan ook iets vermelden over de houdbaarheid zowel nat als droog als gemengd en niet gemengt. zodat iedereen dan zijn hoeveelheden kan afstemmen op het gebruik en de houdbaarheid in gedachte.

DaniŽl

Shooter
    4x5 Format
    Zaterdag ga ik voor 3 weken op vakantie, Ik ga er niet van uit dat de workshop binnen een maand gaat plaats vinden.
    Tijdens de kroegmeeting werd September genoemd als maand, is dat nog steeds de geplande maand? Ik heb nog geen voorkeur.

Kunnen jullie dan ook iets vermelden over de houdbaarheid zowel nat als droog als gemengd en niet gemengt. zodat iedereen dan zijn hoeveelheden kan afstemmen op het gebruik en de houdbaarheid in gedachte.

DaniŽl
    Bij het zelf mengen is de houdbaarheid geen punt. Je stemt een en ander op de houdbaarheid af. Zo maak je de pyrocatecheine ontwikkelaar vlak voor gebruik. De pyrogallol oplossing A maak je lange tijd van te voren ( batchoplossing). Op het bewaren en eenvoudig beoordelen van de grondstoffen gaan we in de workshop in.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Daarmee kun je dan zonder al te veel van chemie te weten aan de slag.[/QUOTE]

Als je de recepten volgt is het gewoon mengen en roeren. Van chemie hoef je niets af te weten. In de eerste helft van de 20 e eeuw deed iedereen dat zelf. Fotografen mengden hun baden in kubieke meter hoeveelheden om goedkoop uit te zijn. Dat waren echt geen chemici.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Daan72]En ik ben ook nog van de partij.

Ik zou wat opnamen dubbel opnemen, dan kun je deze negatieven ook nog in verschillende ontwikkelaars ontwikkelen.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Tijdens de kroegmeeting werd September genoemd als maand, is dat nog steeds de geplande maand? Ik heb nog geen voorkeur.DaniŽl
    Ik denk dat het nog wel voor juli zal plaatsvinden!
    harry

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik denk dat het nog wel voor juli zal plaatsvinden!
    Dat komt mij wel goed uit.
    Tijdens de kroekmeeting hoorde ik de maand september al vallen en dat duurt nog zo lang. Juli lijkt me prima. Ik zal er alles aan doen om erbij tezijn.

Als we zelf onze vergroters mee moeten brengen dan hoor ik dat graag tijdig.
    Een Durst L1200 neem ik niet zo makkelijk alleen op mijn nek een lader af.

Hoe gaan we het ontwikkelen doen, de kiep methode of via een jobo rotatie.
    Als we een vergroter mee moeten brengen dan is het een kleine moeite om ook een Jobo cpe2 mee tenemen, als dat nodig mocht zijn. Maar als het effen niet hoeft liever niet, Al dat sleepen .Het liefst neem ik alleen mijn camera mee.

Laat maar weten wat nodig is.
    DaniŽl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het beste lijkt me dat we eerst eens vastgesteld moeten hebben op welke datum we de beschikking hebben over een DoKa. Als we die hebben dan komt de rest vanzelf. Zoals, hetgeen we nodig hebben en zo meer...
    harry

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin