Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,966   Posts: 1,523,362   Online: 1206

Page 1 of 7 1234567 LastLast
Results 1 to 10 of 67
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Workshop High Definition Developer

Tijdens de laatste Kroegmeeting is er veel duidelijk geworden omtrent het gebruik en de toepassing van HDD. De belangstelling was dermate groot dat velen er voor voelden daarover meer te willen weten. Specifiek hierbij was de behoefte aan meer informatie over de samenstelling en bereiding van de ontwikkelaar. Jed is zo vriendelijk geweest aan te geven dat hij bereid is hiervoor een workshop op te zetten zodat we zelf in de praktijk kunnen zien en beleven hoe een en ander in zijn werk gaat. De eerste gedachten daarover laten zich als volgt vertalen; 's morgens fotograferen met eigen camera daarna in de DoKa het aanmaken van de ontwikkelaar en vervolgens de sheets ontwikkelen.
    Voor de kosten zullen we dan gezamenlijk opdraaien. Wat zijn dan die kosten?
    Huur DoKa en wat chemie...
    Voorlopig gaan onze gedachten uit dat in Hardenberg te doen aangezien daar een DoKa is waar we enige ruimte hebben om met een groep te kunnen werken.

Concreet is de vraag nu wie interesse heeft meldt zich hierbij aan in deze thread en op basis van het aantal aanmeldingen gaan ik de zaak opstarten en hou je vervolgens hiervan op de hoogte.
    Last edited by argentic; 11-01-2009 at 04:37 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Harry,
    Ik meld me aan.
    En ik kijk er naar uit.
    Daniel

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Harry,
    Bij deze meld ik me ook aan... al neem ik waarschijnlijk een eerder geschoten 400TX rolfilm (120) mee. Ik ben niet zo'n landschap-man. Overigens ben ik voornamelijk geinteresseerd in pyrogallol en hoop dat ook deze ontwikkelaar gebrouwen gaat kan worden.

Shooter
    Medium Format
    Ik wil ook graag hier aan meedoen.
    Werk echter kb maar zal proberen voor 4 x 4 127 film te krijgen.

In maastricht is de beschikking over 3 ruimtes bij elkaar in kelder met afzuiging en warm water, spoelbakken ,
    ook is er een electr.droogkast voor negatieven.

compleet bespreekruimte voor 20- 25 man

grote doka met div vergrotingstoestellen.rood licht

3 ° ruimte lichtdicht.

Zeer goedkoop.

Maastricht is misschien wat ver weg voor sommigen ?

In ieder geval is hier het aanbod.

groetjes

Ruud

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Harry,
    Bij deze meld ik me ook aan... al neem ik waarschijnlijk een eerder geschoten 400TX rolfilm (120) mee. Ik ben niet zo'n landschap-man. Overigens ben ik voornamelijk geinteresseerd in pyrogallol en hoop dat ook deze ontwikkelaar gebrouwen gaat kan worden.
    De stock oplossing van de pyrogallolontwikkelaar laat je bij voorkeur een tijdje ( bijv een week) staan. De stockoplossing, waarmee we gaan ontwikkelen is er dan een die eerder is aangemaakt. Dan maken we een nieuwe stockoplossing op de workshop aan. Dan heb je het hele traject. Voor portretten werkt de pyrogallol ontwikkelaar op 120 film prima. Mijn dochter ( professioneel fotograaf) heeft er duizenden portretten op gemaakt ( 4,5x6) op FP4+. Maar ik weet dat TriX ook goed werkt. Wat schilderachtiger dan FP4+.

Jed

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Count me in.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    De eerste gedachten daarover laten zich als volgt vertalen; 's morgens fotograferen met eigen camera daarna in de DoKa het aanmaken van de ontwikkelaar en vervolgens de sheets ontwikkelen.

Harry kwam met het idee om 's ochtends eerst te fotograferen, om dan met deze film verder te gaan. Het lijkt mij een uitstekend plan. Het idee is vermoedelijk als volgt tot stand gekomen. Enige weken terug is Harry bij mij in de doka geweest en bracht zijn eigen opnamen mee. Deze zijn in de catechol ontwikkelaar ontwikkeld. Hierbij waren twee landschapopnamen. Het beeld (op het negatief van Harry) was heel anders dan het beeld dat ik verkrijg. Het verschil vindt zijn oorzaak in het verschil in karakter tussen de lens, die Harry gebruikt (Xenar) en de lens die ik gebruik ( Sironar-S). Als we op de workshop opnamen maken met verschillende apparatuur (lenzen), dan krijg je 'gevoel' hoe je het beeld op het negatief kunt beheersen. En om met Ansel Adams te spreken: 'hoe je de partituur opbouwt'.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Harry,
    Als ik het zo bekijk zijn we nu al met z'n zessen op de workshop: Harry, Jaap, Jeroen, Ruud, Daan, Jed.
    Misschien moeten we eens kijken wat de capaciteit en mogelijkheid van de twee dokas is en ons afvragen waar we op moeten mikken. Ik weet wel dat Bruce Barnbaum (USA) een doka heeft die als ik het goed herinner op 6 is afgestemd.

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Harry,
    Ik weet wel dat Bruce Barnbaum (USA) een doka heeft die als ik het goed herinner op 6 is afgestemd.

Jed
    Toch wel in Nederland he, mag ik hopen.
    Last edited by argentic; 11-01-2009 at 04:10 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Toch wel in Nederland he, mag ik hopen.
    Hier wil ik alleen maar mee zeggen dat je geen 20 man in een doka kan proppen.

Jed

Page 1 of 7 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin