Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,959   Posts: 1,558,191   Online: 1159

Page 4 of 11 FirstFirst 12345678910 ... LastLast
Results 31 to 40 of 102
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    al iets bekend over het huiswerk?

Liefst niet de laatste dag, daar ik het mot inplannen om uit te voeren.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het 'huiswerk' stond al geplaatst heb ik inmiddels vernomen van Jed.
    Kijk daarvoor in deze thread op de eerste pagina en dan de tweede reply na de aankondiging.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben weer terug uit Andalusia. Dus als er vragen zijn met betrekking tot de komende workshop, laat het weten.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Deelnemers Workshop

Voorbereiding
    De voorbereidingen voor de komende zaterdag met betrekking tot de workshop zijn op gang gekomen en het ziet er naar uit dat het een leerzame dag gaat worden. Jed heeft de contouren voor de presentatie klaar en zal deze de komende week verder tot in detail uitwerken. Inmiddels heb ik gisteren mijn buitenopnamen gemaakt, die ik meeneem om aldaar met HDD te ontwikkelen. Mijn camera+statief (incl. film) gaat ook mee voor het maken van de opname van een vaste opstelling om de eventuele onderlinge verschillen van de diverse camera's en lenzen te kunnen vaststellen.
    Jed zal nog wel een opzetje maken van wat je mee moet nemen naar de sessie zodat we beslagen ten ijs komen.

Datum:
    zaterdag 28 oktober 2006

Tijdstip:
    09:30 uur inloop en kennismaking
    10:00 uur start van de Workshop

Deelnemers zijn:
    Fred
    Francis
    Daan
    SoulSurround
    Ruud
    Gerrit
    Willie Jan
    Jed
    Harry

In totaal zijn we met 9 personen.

Plaats:
    Pieter Brueghel kunst en cultuur
    Middegaal 23-25
    5461 XB Veghel
    telefoon: 0413-365675

De kosten hiervoor delen we op basis van het aantal deelnemers.

Kostenoverzicht :

Huur van de ruimte incl. uitgebreide lunch met broodjes, soep etc.
    Bij 8 personen: 200 euro*)
    Bij 10 personen: 225 euro*)
    Bij 12 personen: 250 euro*)

*) Omgerekend is dat per persoon € 25,00

Daar komen nog enkele Euro's bij voor de te gebruiken chemie maar daar zal Jed meer over zeggen. Te denken valt aan een max. van € 5,00 pp.
    Het zou fijn zijn als we de kosten die gemaakt worden ter plaatse even met elkaar verrekenen.
    Zie jullie zaterdag a.s.
    Tot dan...
    Last edited by hka; 10-22-2006 at 03:39 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Jed zal nog wel een opzetje maken van wat je mee moet nemen naar de sessie zodat we beslagen ten ijs komen.
    Het concept programma voor de workshop heb ik op 17 augustus gegeven zodat ik dat niet zal herhalen.
    Graag zou ik van te voren weten hoeveel film door een ieder ontwikkeld zal worden in de pyrogallolontwikkelaar. Dan weet ik hoeveel ik moet meenemen. {Deze ontwikkelaar wordt van te voren klaargemaakt en werkt het mooist als je hem een tijdje laat staan). De pyrogallolontwikkelaar die ik op de workshop aanmaak is in principe voor de demonstratie.

Wat mee te nemen:
    1. Reeds belichte films en film voor de testopnamen in Veghel; ik had FP4+ voorgesteld om de vergelijkbaarheid van de resultaten te vergroten.
    2. Je camera, waar je de test mee wil uitvoeren
    3. Je belichtingsmeter
    4. ontwikkeltank ( alleen meenemen als het van een type is waar geen grote hoeveelheid lucht bij het proces komt; bijv. Paterson en Combiplan tanks; geen roterende typen).
    5. Andere ontwikkelspullen zoals thermometer, stopwatch, en niet te vergeten rubber handschoenen, zodat je geen ontwikkelaar over je handen krijgt.
    6. negatiefbladen om je negatieven op te bergen.
    7. afduk van mijn recipes op de APUG site 'chemical recipes'. [ IK stel zojuist vast dat het deel 'chemical recipes' nog steeds 'under construction' is.

Het doel van de workshop is het vergelijken van de HD ontwikkelaars met andere ontwikkelaars. Daarom stel ik mij voor aan het begin van de workshop in te gaan op de specifieke eigenschappen van HD ontwikkelaars in vergelijking met andere ontwikkelaars. Ofschoon in de literatuur hierover het nodige is gepubliceerd, lijkt het mij goed hierop in te gaan. Immers, dan weet je waar je op moet letten bij de beoordeling van de test-resultaten.
    De eigenschappen van de HD ontwikkelaars zal ik illustreren aan de hand van mijn vergrotingen, zodat het geen abstract verhaal over de eigenschappen van HD ontwikkelaars wordt. Daan kan gerust zijn; ik neem de nodige vergrotingen mee om de werking van HD ontwikkelaars te illustreren.
    [Ik zei al dat het nodige is gepubliceerd. Het is vaak niet herkenbaar omdat de term high definition niet gebruikt werd of voor een ander begrip werd gebruikt].
    Ik zal allicht wat vergeten zijn in dit stukje. Of misschien komen er vragen of opmerkingen. In dat geval zal dit stukje ge-edit worden. Dus check later of er wijzigingen zijn aangebracht.

Jed

[
    Last edited by argentic; 10-22-2006 at 08:11 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Tijdstip: 09:30 uur inloop en kennismaking
    Harry, is er ook een geschatte eindtijd? En kun je tevens aangeven hoeveel beelden ik "over" moet laten voor de tests in Veghel (voor mijn eigen "portret-tests" heb ik 3 objectieven gebruikt).

Jet, ik zal 1 rol (120) FP4 gaan ontwikkelen in een JoBo 1520 tankje (daar gaat +/- 500ml in). Trouwens als ik naar de "recepten" ga op APUG staat er: Articles : Under construction

Tot snel!
    Jeroen

P.S. Fred wil je de lith print die ik laatst op APUG heb gezet nog "in real life" zien?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik fp4+ in 4x5 formaat en fuji across in 120 spoel.
    Als het gaat om te kijken wat of de ontwikkelaar doet, is het volgens mij verstandig om een kleiner formaat neg te gebruiken zodat door het opblazen evt. verschillen zichtbaar gemaakt kunnen worden, of hebben jullie een andere mening?

Willie Jan.

Shooter
    4x5 Format
    En kun je tevens aangeven hoeveel beelden ik "over" moet laten voor de tests in Veghel (voor mijn eigen "portret-tests" heb ik 3 objectieven gebruikt).

Jet, ik zal 1 rol (120) FP4 gaan ontwikkelen in een JoBo 1520 tankje (daar gaat +/- 500ml in). Trouwens als ik naar de "recepten" ga op APUG staat er: Articles : Under construction

We hebben een testobject binnen. Dit wordt vermoedelijk een portret, maar ook met hoge lichten en diepe zwarten ( zeg 7 stops contrastverschil). Verder wil ik er nog wat materialen inzetten ( glas metaal, steen) voor de weergave van materialen. Harry zorgt voor de flitsapparatuur. Zet FP4+ op 64 ISO, zoals normaal. Een opname is in feite genoeg; maar ik zou ook een stop hoger en lager nemen.
    Als het weer het toelaat hebben we een test buiten. Eenn object met kleine details en grote vormen en ruimten is ideaal. Neem drie opnamen in verband met afwijkingen aan de sluitertijd.
    Als er meerdere lenzen getest worden, dan vermenigvuldigt alles.

Het is jammer dat de APUG site 'under construction 'is. We zullen een papieren versie meenemen.

Shooter
    4x5 Format
    Jet, ik zal 1 rol (120) FP4 gaan ontwikkelen in een JoBo 1520 tankje (daar gaat +/- 500ml in).

Het type Jobo tank ken ik niet. Belangrijk is, dat er geen grote hoeveelheid lucht boven zit.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik gebruik fp4+ in 4x5 formaat en fuji across in 120 spoel.
    Als het gaat om te kijken wat of de ontwikkelaar doet, is het volgens mij verstandig om een kleiner formaat neg te gebruiken zodat door het opblazen evt. verschillen zichtbaar gemaakt kunnen worden, of hebben jullie een andere mening?

Willie Jan.
    De FP4+ is prima; ik heb de nodige films getest, maar de fuji film niet. Voor de vergelijkbaarheid lijkt het mij om FP4+ aan te houden, ook voor 120 spoel. De Fuji film zou ik meer gebruiken als je nieuwsgierig bent hoe hij werkt.

Het punt van de vergrotingsmaatstaf van de testfotos moeten we bespreken op de workshop. Omdat de kwaliteit van het negatief bij HD zo goed is ( in het bijzonder bij de catechol ontwikkelaar), ben je eerder je objectief dan de negatief-ontwikkelaar combinatie aan het testen. Met mijn Sironar S krijg ik kwalitatief betere fotos bij een 40x50 druk dan bij een 30x40 druk. En een vierkante meter is helemaal mooi. De reden is dat je dan pas de kwaliteiten van de lens oproept.
    Neem je daarentegen kleinbeeld dan is de film vaak heel anders; geen anti halo-laag en derhalve minder definition. Ook ligt de kwaliteit van de objectieven vaak op een heel ander niveau, als je niet al te dure objectieven hebt.
    Ik bedoel maar: we hebben daar op de workshop nog wel wat over te zeggen.

Jed

Page 4 of 11 FirstFirst 12345678910 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin