Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,124   Online: 856

Page 5 of 11 FirstFirst 1234567891011 LastLast
Results 41 to 50 of 102

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    We hebben een testobject binnen. Dit wordt vermoedelijk een portret, maar ook met hoge lichten en diepe zwarten ( zeg 7 stops contrastverschil). Verder wil ik er nog wat materialen inzetten ( glas metaal, steen) voor de weergave van materialen. Harry zorgt voor de flitsapparatuur. Zet FP4+ op 64 ISO, zoals normaal. Een opname is in feite genoeg; maar ik zou ook een stop hoger en lager nemen.
    Bedankt voor alle informatie... in principe weet ik genoeg. Op mijn films (1 voor ontwikkeling daar en 1 voor in D76 ter referentie) heb ik nog 9 beelden "over" hetgeen voor mij genoeg zal zijn.

"Thuis" heb ik overigens de FP4 op 100 ISO belicht omdat dat bij mijn proces in D76 1+1 de "correcte" densiteiten oplevert volgens het zone-systeem. Verder komt uit mijn test naar voren dat ik mijn film 1/3 stop meer moet belichten onder flitslicht (dezelfde ontwikkelings-tijd kan worden aangehouden). Hoe dan ook... in Veghel zal ik beide films dan op 64ISO belichten en naar uw aangeven bracketing toepassen.

Hoewel ik een beetje vrees voor de vergelijkbaarheid (mijn huidige combinatie is goed getest, en de ontwikkeltijd met de nieuwe ontwikkelaar zal allicht niet meteen "spot on" zijn)... ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

Ik kijk ernaar uit!
    Jeroen

P.S. In de JoBo 1520 zit niet veel extra lucht.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geplande eindtijd is uiterlijk 15:30 uur...
    Last edited by hka; 10-23-2006 at 10:13 AM. Click to view previous post history. Reason: Definitieve eindtijd vermeld...
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik zal een halve rol across 120 (belicht) voor ontwikkeling. de andere helft ontwikkel ik in pyrocat hd. (tank heeft 600 cc inhoud).

Daarnaast neem ik 4x5 fp4+ mee, tankinhoud is 1.2 liter.

Willie Jan.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik zal een halve rol across 120 (belicht) voor ontwikkeling. de andere helft ontwikkel ik in pyrocat hd. (tank heeft 600 cc inhoud).

Daarnaast neem ik 4x5 fp4+ mee, tankinhoud is 1.2 liter.

Willie Jan.
    De vergelijking met pyrocat HD heb ik voorheen ook wel gemaakt. De pyrocat HD is een variant op een oude metol pyrocatechol ontwikkelaar ( phenidone ipv metol). Om verschillende redenen hebben deze twee component ontwikkelaars in het verleden in Europa niet doorgezet. In de USA zijn verschillende formules echter weer van stal gehaald. Ik ben er niet weg van.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Bedankt voor alle informatie... in principe weet ik genoeg. Op mijn films (1 voor ontwikkeling daar en 1 voor in D76 ter referentie) heb ik nog 9 beelden "over" hetgeen voor mij genoeg zal zijn.

"Thuis" heb ik overigens de FP4 op 100 ISO belicht omdat dat bij mijn proces in D76 1+1 de "correcte" densiteiten oplevert volgens het zone-systeem. Verder komt uit mijn test naar voren dat ik mijn film 1/3 stop meer moet belichten onder flitslicht (dezelfde ontwikkelings-tijd kan worden aangehouden). Hoe dan ook... in Veghel zal ik beide films dan op 64ISO belichten en naar uw aangeven bracketing toepassen.

Hoewel ik een beetje vrees voor de vergelijkbaarheid (mijn huidige combinatie is goed getest, en de ontwikkeltijd met de nieuwe ontwikkelaar zal allicht niet meteen "spot on" zijn)... ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

Ik kijk ernaar uit!
    Jeroen

P.S. In de JoBo 1520 zit niet veel extra lucht.
    Meestal worden zwart wit films belicht op de halve ISO waarde. Dat heeft niets te doen met HD. Er zijn zelfs belichtingsmeters die zo geijkt zijn. Het is zelfs zo dat in HD ontwikkelaars vaak een gevoeligheidswinst geboekt kan worden. Je zult met de ISO=100 ook wel uitkomen; zeker met de pyrogallol ontwikkelaar op FP4+. In de workshop zal ik op deze gevoeligheidswinst ingaan.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    ik ga de tx400 120 testen...
    welke iso gebruik ik het best??

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Verder komt uit mijn test naar voren dat ik mijn film 1/3 stop meer moet belichten onder flitslicht.
    als je bv agfa apx 100 gebruikte en 1:100 ontwikkelde, moest je een hele stop overbelichten indien geflitst.

Daarom is het denk ik aan te bevelen om met natuurlijk licht te werken. of weten jullie de exacte aanpassing qua flitslicht met deze ontwikkelaar?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    ik ga de tx400 120 testen...
    welke iso gebruik ik het best??
    Ik neem aan dat je met tx400, de kodak tri X 400 bedoelt. Ik heb, als ik mij herinner de kodak tri-X 320 in het verleden met de pyrogallol gebruikt. De ISO waarde was, zoals gebruikelijk 160. Het was een film, die niet erg sterk in de zeer hoge definitie was, maar prachtige schilderachtige beelden opriep.
    De kodak tri X 400, is een film met korte voet; zal wat neutraler zijn. Ik zou de gebruikelijke ISO 200 als uitgangspunt nemen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    als je bv agfa apx 100 gebruikte en 1:100 ontwikkelde, moest je een hele stop overbelichten indien geflitst.

Daarom is het denk ik aan te bevelen om met natuurlijk licht te werken. of weten jullie de exacte aanpassing qua flitslicht met deze ontwikkelaar?
    Wat is flitslicht? Het ene flitslicht is het andere niet. Ik ken het flitslicht in Veghelen niet. De reactie van de film op het flitslicht hangt af van de flitsduur ( of condensatorwaarde van de flits). Dus neem verschillende diafragmawaarden in de tests.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

...
    P.S. Fred wil je de lith print die ik laatst op APUG heb gezet nog "in real life" zien?
    uiteraard Jeroen, 'k zal die print graag bewonderen in al z'n glorie

Fred

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin