Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,329   Posts: 1,537,178   Online: 838

Page 8 of 11 FirstFirst ... 234567891011 LastLast
Results 71 to 80 of 102

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Ik kan me hier goed bij aansluiten.
    Ik heb al rond gekeken naar een weegschaal met de nauwkeurigheid van 0,01gr maar deze kosten nog het nodige.
    Nu nog op zoek gaan naar de benodigde grondstoffen. Als er een gezamelijke inkoop tot stand komt , dan doe ik daar graag aan mee.
    De afdrukken van Jed werken immers erg stimulerend.
    Ik heb deze veel opgestoken, hier voor allen bedankt.
    Daniel
    Dat ik werk met een weegschaal met een nauwkeurigheid van 0,01 g komt doordat mijn vrouw voor haar werk een weegschaal met die nauwkeurigheid nodig had. 0,1 g nauwkeurigheid is voldoende. Vroeger werkte met heel eenvoudige middelen als een simpel balansje. Maar een electronische balans is natuurlijk wel erg plezierig werken.
    Het was de bedoeling dat Harry een gezamelijke inkoop van chemicalien ter sprake brengt.

Jed

Shooter
    4x5 Format

Adox 100

Op de workshop heb ik het met Willie-Jan over de Adox 100 film gehad. Enkele weken terug heb ik in Andalucie testopnamen op Adox 100 film gemaakt en die ontwikkeld in de pyrogallol ontwikkelaar ( aanbevolen door fotoimpex). Het resultaat is uitstekend. Willie-Jan, gooi de Adox nog niet weg!

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het was de bedoeling dat Harry een gezamelijke inkoop van chemicalien ter sprake brengt.
    Graag wacht ik eerst mijn afdrukken af (van de testnegatieven)... als die bevallen dan zou ik graag meer horen over een gezamelijke inkoop. Wellicht kunnen we dat in de kroegmeeting gaan regelen (meteen betalen enzo)? Gaan we een nieuw topic starten voor de kroegmeeting waar we verder ingaan op de resultaten. Of borduren we hier verder?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Op de workshop heb ik het met Willie-Jan over de Adox 100 film gehad. Enkele weken terug heb ik in Andalucie testopnamen op Adox 100 film gemaakt en die ontwikkeld in de pyrogallol ontwikkelaar ( aanbevolen door fotoimpex). Het resultaat is uitstekend. Willie-Jan, gooi de Adox nog niet weg!

Jed
    Ik heb nog 1 doosje adox 100 staan welke ik getest heb op de echte gevoeligheid en die op 25 asa kwam. antwoord van fotoimpex was dat iedere batch kan afwijken, ja de groeten 2 stops! En daarnaast dat het tijdsaspect ook meewerkt om de gevoeligheid verder naar beneden te brengen. deze film is ongesensiliseerd en daar ik fp4+ 100 vel voor 64 euro kan aanschaffen by freestylephoto.biz laat ik deze film voor wat het is...
    Daarnaast heb ik in het verleden rare strepen over de adox gehad, pinholes en slecht gesneden negs waardoor er fijne lijntjes met emulsie op de foto geplakt zaten....

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Dan weten we de samenstelling en de bereidingswijze nooit. Wat ze in de USA ook met de catechol doen is: voormengen in ethylene glycol. Ik heb het nagewerkt en vastgesteld dat de catechol dan instabiel wordt. Ze beweren dat ze dat doen om het mengen van catechol te verminderen. Ik twijfel hieraan: ze mogen catechol sinds de aanslag van 9/11 niet meer vervoeren, en nu lossen ze het in ethylene glycol op. De formulary levert dan ook geen catechol meer. Daarom kopen we het in Canada. Wat het effect van ethylene glycol op het ontwikkelproces is, vraag ik mij ook af. In ieder geval vielen de tests slecht uit.

Jed
    Ik heb destijds de chemie aangeschaft voor het glycol tijdperk. En wel in poeder vorm, niet de aangemaakte. op dit moment heb ik alle chemie in huis om de pyrocat HD te mengen, dus als de voorraad aangemaakte bijna op is, ga ik een test doen met mijn eigen gefabriekte Pyrocat HD en de gekochte..

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb destijds de chemie aangeschaft voor het glycol tijdperk. En wel in poeder vorm, niet de aangemaakte. op dit moment heb ik alle chemie in huis om de pyrocat HD te mengen, dus als de voorraad aangemaakte bijna op is, ga ik een test doen met mijn eigen gefabriekte Pyrocat HD en de gekochte..
    Ik ben benieuwd naar de resultaten. Laat het weten. Welke receptuur ga je dan volgen voor pyrocat HD? Met de ethylene glycol?

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Als je op de website kijkt, zie je dat er sprake is van een 'consistent staining action'. Bij jouw pyrocat HD negatieven is geen sprake van staining action. Er moet dus ergens iets niet in orde zijn.

Jed

Shooter
    4x5 Format

testdrukken workshop

Ik neem aan dat jullie binnenkort testdrukken gaan maken van de negatieven, gemaakt en ontwikkeld op de workshop. Om ze vergelijkbaar te maken, stel ik voor in ieder geval een set te maken met een 5 x lineaire vergrotingsmaatstaf. Als er bij jouw negatieven aanleiding is voor andere vergrotingsmaatstaven; beslist doen. De testresultaten worden in een te oraganiseren kroegmeeting besproken.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Als er bij jouw negatieven aanleiding is voor andere vergrotingsmaatstaven; beslist doen.
    M'n "referentie-negatieven" (FP4 in 1+1 D76) hangen op dit moment te drogen. Ik ga proberen deze week de afdrukken te maken. Ik ga wel afwijken van de 5x vergroting. Mijn 5.6x5.6 rolfilm zal als 21x21 worden afgedrukt (zoals ik altijd doe)... kortom slechts 3.75x vergroot als ik mij niet vergis.

Wanneer ik tijd heb, zal ik ook een deelvergroting van 5x maken.

Page 8 of 11 FirstFirst ... 234567891011 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin