Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,907   Posts: 1,584,613   Online: 900

Page 9 of 11 FirstFirst ... 34567891011 LastLast
Results 81 to 90 of 102

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    M'n "referentie-negatieven" (FP4 in 1+1 D76) hangen op dit moment te drogen. Ik ga proberen deze week de afdrukken te maken. Ik ga wel afwijken van de 5x vergroting. Mijn 5.6x5.6 rolfilm zal als 21x21 worden afgedrukt (zoals ik altijd doe)... kortom slechts 3.75x vergroot als ik mij niet vergis.

Wanneer ik tijd heb, zal ik ook een deelvergroting van 5x maken.
    Ik ga er niet van uit dat het gehele negatief 5 x lineair vergroot wordt. De 4x5" negatieven zouden dan op 50x60 uitkomen! Deze vergrotingsmaatstaf is genomen, omdat in het algemeen niet groter wordt vergroot aan de ene kant, en de eigenschappen van film, ontwikkelaar en objectief etc het best tot uiting komen bij een grote vergrotingsmaatstaf.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 10-31-2006 at 02:25 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb gisteravond bij een kennis middels een 100x vergrotings microscoop de negatieven bekeken. Zo op het oog zie ik geen verschil tussen de cachetol,rodinal of pyrocat HD samenklonteringen. is dit correct?

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    De eerste afdrukken zijn gemaakt. Niet van de test-opname in Veghel maar van een portret dat ik thuis al had gemaakt. Twee bariet-prints liggen nu te drogen (1 van FP4 in D76 en 1 van FP4 in "HD-pyro-ontwikkelaar").
    De opname was op 120 rolfilm opgenomen met een 150mm objectief bij een diafragma van F/5.6. Ik realiseer me dat het objectief dan nog niet op zijn best presteert, maar toch zie ik in de twee afdrukken - van dichtbij - verschillen. Vooral bijvoorbeeld de pluisjes in een wollen sjaal zijn met de high definition ontwikkelaar duidelijker... het lijkt wel of D76 daar een beetje "modder" van maakt.

Persoonlijk vind ik het verschil "op een afstand" moeilijker in 1 oogopslag te zien... zeker omdat het ook erg moeilijk is twee identieke afdrukken te maken als het ene negatief een stain heeft en de andere niet.

In m'n volgende DoKa sessie zal ik nog 2 deelvergrotingen (5x) maken van een opname in Veghel.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik heb gisteravond bij een kennis middels een 100x vergrotings microscoop de negatieven bekeken. Zo op het oog zie ik geen verschil tussen de cachetol,rodinal of pyrocat HD samenklonteringen. is dit correct?
    Dit zou niet het geval moeten zijn. De pyrocat HD is ontwikkeld omdat de stain in de PMK niet consistent is. De stain zou bij pyrocat HD meer consistent zijn ( zie de web page van de formulary, die jij hebt doorgegeven). De stain, een macromoleculair gekleurd netwerk, ontbreekt bij jouw pyrocat HD ontwikkeling. Het kan derhalve geen pyrocat HD zijn. Overigens heb je geen microscoop voor deze waarneming nodig. Dat er geen stain is kun je met je blote oog al zien. Wat jij als pyrocat HD gekregen hebt vergt het nodige onderzoek. Hier zie je een voorbeeld van de problemen van 'voorgemengde' chemie.
    Dat het microscopisch aanzien van rodinal en mijn catechol HD vergelijkbaar is kan ik mij goed voorstellen. Het zijn twee ontwikkelaars met elk een gerelateerde ontwikkelstof ( catechol en p. aminophenol; dwz een hydoxylgroep is door een aminogroeg vervangen). Het High definition effect kun je echter niet vaststellen met een microscoop; daar heb je een microdensitometer en speciale testplaatjes voor nodig.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    De eerste afdrukken zijn gemaakt. Niet van de test-opname in Veghel maar van een portret dat ik thuis al had gemaakt. Twee bariet-prints liggen nu te drogen (1 van FP4 in D76 en 1 van FP4 in "HD-pyro-ontwikkelaar").
    De opname was op 120 rolfilm opgenomen met een 150mm objectief bij een diafragma van F/5.6. Ik realiseer me dat het objectief dan nog niet op zijn best presteert, maar toch zie ik in de twee afdrukken - van dichtbij - verschillen. Vooral bijvoorbeeld de pluisjes in een wollen sjaal zijn met de high definition ontwikkelaar duidelijker... het lijkt wel of D76 daar een beetje "modder" van maakt.

Persoonlijk vind ik het verschil "op een afstand" moeilijker in 1 oogopslag te zien... zeker omdat het ook erg moeilijk is twee identieke afdrukken te maken als het ene negatief een stain heeft en de andere niet.

In m'n volgende DoKa sessie zal ik nog 2 deelvergrotingen (5x) maken van een opname in Veghel.
    Ja, dat van die pluisjes is het effect dat het eerste opvalt. En, hoe beter het objectief, des te meer het opvalt. Je test het objectief ook. Maar er zijn zoals ik meldde veel meer verschillen, die van allerlei zaken afhangen, bijv. het soort licht, de vergrotingsmaatstaf en het onderwerp (kunnen de hoge lichten makkelijk uibijten en de zwarten dichtlopen etc).

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ook ik heb gisteren in de doka staan frutten.
    heb de 4x5's op 30x45 afgedrukt.
    Zo op het eerste oog zie ik weinig verschil tussen de cachetol/pyrocatHD en de rodinal versie. vanavond zal ik ze eens grondig bestuderen.

Als dit niets oplevert dan ga ik de vergelijking met de cachetol en de pyrocatHD aan op 120 spoel formaat. Dan flink opblazen...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ook ik heb gisteren in de doka staan frutten.
    heb de 4x5's op 30x45 afgedrukt.
    Zo op het eerste oog zie ik weinig verschil tussen de cachetol/pyrocatHD en de rodinal versie. vanavond zal ik ze eens grondig bestuderen.

Als dit niets oplevert dan ga ik de vergelijking met de cachetol en de pyrocatHD aan op 120 spoel formaat. Dan flink opblazen...
    Toen ik jouw pyrocat HD negatieven zag, dacht ik meteen dat het om een catechol ontwikkelaar ging (met het blote oog geconstateerd). Dus in feite vergelijk jij een catechol met een rodinal ontwikkelaar. Beiden klassieke nivellerende ontwikkelaars met een meer dan 100 jaar lange historie. Agfa heeft MTF waarden voor de Rodinal gepubliceerd ( voor Agfa-Gevaert films). IK verwacht dat de catechol in de hogere spatiele frequenties beter presteerd dan Rodinal als gevolg dat catechol een tanning werking heeft en p-aminophenol niet. Ik heb echter 'vastgesteld' dat de tanning werking ook het totaalbeeld beter intact laat. Ik verwacht van de catechol 'preciezere' beelden dan van de rodinal, die mogelijk wat 'schilderachtiger' werkt. Je zult dit echter pas bij grotere vergrotingsmaatstaven zien. En dan alleen met goede objectieven. En met goed bedoel ik niet alleen 'modern'. ER zijn vele uitmuntende oude objectieven. Ik hoop met deze beschrijving wat achtergronden aan te stippen.

Jed

Shooter
    4x5 Format

testdrukken beoordelen

Ik ben nog doende mijn negatieven uit Andalucie te ontwikkelen, en ben nog niet aan de testdrukken toegekomen. Hoop dit eerdaags te doen. Omdat de beoordeling van de testdrukken al ter sprake komt, nog enige opmerkingen. De HD ontwikkelaars zijn nivellerende (compensating) ontwikkelaars. Ze vangen grote contrasten op. Contrasten die bijv. in tegenlicht ontstaan. Het was onze bedoeling testopnamen op de workshop buiten te nemen. De locatie bleek uitstekend; bomen met fijne spiegelende blaadjes, grote grijze, witte en zwarte vlakken, etc. Helaas geen licht, alleen maar regen. Binnen was het contrast uiterst laag bij de softbox-verlichting. Een echte portretverlichting, waarbij alle onregelmatigheden worden weggewerkt. Om dit wat tegen te gaan, heb ik een lamp in tegenlicht gezet ( de haren en een deel van het hoofd wordt zo uitgelicht). Het zijn deze punten waarop je o.a. kunt letten bij de beoordeling van een nivellerende ontwikkelaar. Bij de softboxverlichting zul je verschillen zien bij de grote vergrotingsmaatstaf.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Vervolg in de kroeg

Hallo allemaal, omdat het meestal altijd wel even duurt voordat we weer een datum hebben geprikt. Zou ik willen vragen of we kunnen beginnen met het organiseren van het vervolg op de workshop. Zodat we de prints kunnen vergelijken... en het ook kunnen hebben over het samen inkopen van grondstoffen (als er meer mensen mee verder willen).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat denken jullie van zaterdag 9 december a.s.

Lokatie:
    vd Valk Hotel Arnhem
    arnhem@valk.com
    Amsterdamseweg 505
    6816 VK Arnhem
    Nederland

Aanvangstijd:
    Als tijd stel ik voor 11:00 uur. Dat zou laat genoeg moeten zijn om te kunnen reizen, en vroeg genoeg om tijd te hebben voor een praatje en een plaatje.

Meld je even of dit een geschikte datum voor je is...
    harry

Release, the best you can do...

Page 9 of 11 FirstFirst ... 34567891011 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin