Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,464   Online: 955

Page 1 of 11 1234567 ... LastLast
Results 1 to 10 of 102
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

DATUM WORKSHOP HIGH DEFINITION DEVELOPER BEKEND

Het heeft even geduurd maar door vakanties, tegenslagen en andere beslommeringen is het er niet eerder van gekomen. Nu is de datum en de plaats van handeling voor de al lang aangekondigde Workshop bekend. De plaats is zodanig gekozen dat het ook voor onze zuiderburen goed bereikbaar is.

[COLOR=Red]Datum:
    zaterdag 28 oktober 2006

Tijdstip:
    volgt tzt

Plaats:
    Pieter Brueghel kunst en cultuur
    [/COLOR]
    Middegaal 23-25
    5461 XB Veghel
    telefoon: 0413-365675

Zoals eerder besproken zouden we de kosten hiervoor delen en daarvoor hebben we een staffeltje gemaakt om dit op basis van het aantal deelnemers.
    Kosten :
    Huur van de ruimte incl. uitgebreide lunch met broodjes, soep etc.
    Bij 8 personen: 200 euro*)
    Bij 10 personen: 225 euro*)
    Bij 12 personen: 250 euro*)

*) Is de totaalprijs. Individueel is dat per persoon € 25,00

Daar komen nog enkele Euro's bij voor de te gebruiken chemie maar daar zal Jed meer over zeggen. Te denken valt aan een max. van € 5,00 pp.

Ook zal Jed een dezer een voorstel doen om in de eigen omgeving alvast opnamen te maken die dan ontwikkeld kunnen worden. Tevens willen we ter plaatse een set inrichten waar we allen onder dezelfde condities een referentieopname kunnen maken die we dan mee ontwikkelen. Maar daarover meer door Jed.

Nu we de trein weer op gang hebben zou ik jullie (opnieuw) willen verzoeken mij even door te geven of we je tot de deelnemers mogen rekenen. Opgave vooraf is wel gewenst ivm de lunch en de verdere organisatie ervan.

Zie jullie allemaal graag op 28 oktober a.s. in Veghel.
    Last edited by hka; 08-17-2006 at 02:47 PM. Click to view previous post history. Reason: Aanvullende info over de kosten per persoon!
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo,

Ik ben blij dat er nu een datum gevonden is en die komt mij goed uit.
    Ik heb een vraag over de prijs. Is dat een prijs per persoon of dient die nog gedeeld te worden door het aantal personen, ik neem aan dit laatste??

Groeten Daniel

Shooter
    4x5 Format
    Nu is de datum en de plaats van handeling voor de al lang aangekondigde Workshop bekend.

Nu de datum voor de workshop 'High Definition ontwikkelaars' vaststaat (28 october 2006), heeft Harry mij gevraagd het programma voor de workshop uit de doeken te doen.

De workshop zal op één dag plaats vinden en het programma zal binnen dat tijdsbestek moeten plaats vinden.

Programma;
    1.de deelnemers maken met hun eigen camera testopnamen van een onderwerp, aanwezig in de studio van de workshopruimte. Harry neemt flitsapparatuur mee. Hierdoor krijgen we vergelijkbare testopnamen, wat onderwerp, uitlichting en belichting betreft.
    2.Introductie: Waarop berust de werking van de ontwikkelaars
    3.Demonstratie ontwikkelprocedure.
    4.Demonstratie samenstellen van de ontwikkelaars.
    5.Het negatief materiaal met de testopnamen wordt in de High Definition ontwikkelaars en desgewenst in de 'eigen' ontwikkelaar ontwikkeld.
    6.Introductie: waarop te letten bij de beoordeling van de drukken van de testopnamen.

De testnegatieven worden thuis afgedrukt en de resultaten worden later in een kroegmeeting besproken. Op een workshop van één dag is geen tijd om ook nog te vergroten, de vergrotingen te drogen en te bespreken.
    De testopnamen, die op de workshopdag worden genomen, maken vergelijking mogelijk. Iedereen die echter 'thuis' eigen opnamen wil maken, moet niet nalaten dit te doen. Deze negatieven kunnen dan ook op de workshopdag ontwikkeld worden. Om deze 'thuis' opnamen zo zinvol mogelijk te maken, zal ik op deze APUG site tips publiceren, waaraan het onderwerp zou moeten voldoen. Algemene informatie over de high definition ontwikkelaars kan worden gevonden op de APUG site onder de 'Chemical Recipes'.
    Verdere informatie:

1.Laten we een film gebruiken om de vergelijkbaarheid van de resultaten te verhogen. Voorstel: gebruik Ilford FP4+ en belicht die op 64 ISO ( de gebruikelijke 2x overbelichting).
    2.Neem een ontwikkeltank mee. De High Definition ontwikkelaars oxideren snel, dus gebruik tanks met weinig lucht boven de film. Ik gebruik een Combiplantank voor 4x5? en Patersontanks voor rolfilm/ kleinbeeldfilm. Roterende tanks met veel luchtcontact zijn niet aan te bevelen. Als je geen geschikte ontwikkeltank hebt, laat dat weten. Neem verder de andere spullen mee om de film te ontwikkelen en te spoelen ( thermometer, spoelslang etc). Vergeet niet om rubber handschoenen mee te nemen!
    3.De HD ontwikkelaars, fixeer etc nemen we mee naar de workshop. Als je testopnamen in een eigen ontwikkelaar wilt ontwikkelen, kun je dat thuis doen.
    4.Eerder is gevraagd om informatie betreffende veiligheidsmaatregelen en methoden om de kwaliteit van fotochemicalien te beoordelen. Ik zal naar de relevante gepubliceerde informatie verwijzen.

Zoals eerder vermeld, zal ik 'tips' voor eigen testopnamen in de nabije toekomst publiceren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo,

Ik ben blij dat er nu een datum gevonden is en die komt mij goed uit.
    Ik heb een vraag over de prijs. Is dat een prijs per persoon of dient die nog gedeeld te worden door het aantal personen, ik neem aan dit laatste??

Groeten Daniel
    De prijs per persoon ( voor workshop en lunch) wordt verkregen door de totaalprijs te delen door het aantal deelnemers.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Prima, ik zal d'r zijn de 28ste okt.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik ben er ook bij.

Daniel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Even lekkerrrr maken ....

Vandaag heb ik mijn eerste zelfgemaakte HDD ontwikkelaar aangezet met daarbij natuurlijk het stop- en fixeerbad. Kon me niet langer beheersen en moest en zou het uitproberen. Op basis van Jed's verhaal in 'Chemical Recipes' heb ik alles zorgvuldig geprepareerd. Achteraf een eitje maar dat kwam door de heldere beschrijving ervan. Vandaag een spijbeldag en de DoKa ingedoken. Mijn HP5+ en FP4+ in één charge bij elkaar in gedaan en 11'35" ontwikkeld. De resultaten waren boven verwachting. Ik kijk al weer uit naar de komende workshop met de "meester" want daar leer je het meeste van. We rekenen dan ook op een behoorlijke opkomst. Voorlopig weer de groeten...ik duik voor even onder...
    Goodgôan!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Zoals eerder vermeld, zal ik 'tips' voor eigen testopnamen in de nabije toekomst publiceren.

Jed[/QUOTE]

TIPS VOOR EIGEN OPNAMEN 'THUIS'.
    1.Op een doorsnee dag met 'wolken en zon' moet een contrastomvang van 7 stops gehaald kunnen worden. Zet de hoge doortekende lichten op de wolken en maak dat een net doortekende donkere partij in het beeld is. De 'net-doortekende' partij zal in het algemeen een donkere partij zijn, die afgewisseld wordt met kleine lichtere plekjes. Het is de bedoeling bij High Definition, dat op de foto de doortekening van de donkere partij door de lichte kleine vlekjes wordt veroorzaakt. Zo zul je ook geen egaal witte wolk hebben, doch een wisselende helderheid (=luminantie). Een goede High definition moet hetzelfde leven in de foto brengen als die je in de natuur aantreft. [uiteraard wordt de weergave mede door de kwaliteit van hert objectief beinvloed.
    2.Zorg voor details ( blaadjes) en grote verglijdende vormen (wolken of nevels) in je testfoto.
    3.Zorg voor kritische middentonen in je foto (portret).
    4.Zorg ervoor dat er een bewegend object ( gras in wind) in het beeld is; beweging wordt in high definition goed weergegeven; zet je camera wel op een statief, zodat niet alles beweegt.
    5.Als je de keuze uit meerdere objectieven hebt, start met een objectief dat details goed weergeeft. De objectieffabrikanten geven meestal MTF gegevens van het objectief. Een objectief met hoge MTF waarden bij hoge spatiele frequenties ( meestal 20lp/mm) is een objectief dat detaillering goed weergeeft. Dus als je twee objectieven vergelijkt en de ene geeft MTF= 80% en de ander is MTF=60%, dan geeft het objectief met 80 % beter weer dan die met 60%.

Laat weten als de tips niet duidelijk overkomen. Als dat niet het geval is, kan er aan geschaafd worden.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    TIPS VOOR EIGEN OPNAMEN 'THUIS'.
    Ik ben eigenlijk maar geinteresseerd in 1 type foto. Als je het niet erg vindt, maak ik een aantal opnamen op rolfilm die voor mij gebruikelijk zijn. Mijn doel is dan ook om te kijken of een High Definition ontwikkelaar überhaupt bij mij past en de extra moeite ook daadwerkelijk waard is... ik neem aan dat dat geen probleem is.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Ik ben eigenlijk maar geinteresseerd in 1 type foto. Als je het niet erg vindt, maak ik een aantal opnamen op rolfilm die voor mij gebruikelijk zijn. Mijn doel is dan ook om te kijken of een High Definition ontwikkelaar überhaupt bij mij past en de extra moeite ook daadwerkelijk waard is... ik neem aan dat dat geen probleem is.
    Ieder moet weten welke opnamen thuis gemaakt worden. De tips zijn bedoeld om de technische verschillen tussen verschillende ontwikkelaars effectief op te sporen. Het heeft dus niets te doen met het type foto. Zo is de pyrogallol ontwikkelaar al mogelijk 10.000 maal ingezet op portretfotografie, al heb ik dat zelf niet gedaan.
    Jed

Page 1 of 11 1234567 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin