Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,194   Online: 706

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 40 of 40
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Lijkt me geen gekke prijs en dank alvast voor dit initiatief. Misschien is dat een adresje om ook eens te vragen of ze de andere chemie (voordelig) kunnen leveren die we ook nodig hebben voor HDD.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb kontakt gehad met de hekserij www.hekserij.nl voor prijs info voor chemie.
    Zo kost 5 kilo Natrium Thiosulfaat daar 20 euro.
    Bij meer afname (gelijktijdige inkoop) zou er nog iets aan de prijs gedaan kunnen worden.
    is dit interessant of zijn er goedkopere alternatieven?

Willie Jan.
    Voor natriumthiosulfaat is het duur. Ik koop het voor 0,95 euro per kilo,ex BTW, bij afname van 25 kilo. Maar meestal gebruiken we ammoniumthiosulfaat. Dat is momenteel leverbaar in grote hoeveelheden van honderden kilos. We zijn op zoek naar een leverancier, die wat kleinere hoeveelheden levert. Of is er iemand die nog heel wat te fixeren heeft?!

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Dat is momenteel leverbaar in grote hoeveelheden van honderden kilos. Of is er iemand die nog heel wat te fixeren heeft?! Jed
    Ik vond 5 kilo al grof....

Shooter
    4x5 Format
    Ik vond 5 kilo al grof....
    Ik vraag mij af of je het nu over natriumthiosulfaat of ammoniumthiosulfaat hebt. Beiden kunnen bij het fixeerproces worden gebruikt. Tegenwoordig wordt de ammoniumthiosulfaat echter vaak geprefereerd.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Tegenwoordig wordt de ammoniumthiosulfaat echter vaak geprefereerd.
    Jed
    Waarom?

Shooter
    4x5 Format
    ammoniumthiosulfaat wordt ook wel snel fixeer genoemd. De hoeveelheid die je kunt fixeren is ook wat groter. Het nadeel is, men zegt dat het ook een beetje van 't beeld weer oplost.... Subjectief..... Je zou kunnen meten of de d-max 't zelfde blijft.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    ammoniumthiosulfaat wordt ook wel snel fixeer genoemd. De hoeveelheid die je kunt fixeren is ook wat groter. Het nadeel is, men zegt dat het ook een beetje van 't beeld weer oplost.... Subjectief..... Je zou kunnen meten of de d-max 't zelfde blijft.
    Achteraf in de selenium toner gooien

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Sommigen prefereren snelheid dus boven kwaliteit....

Shooter
    4x5 Format
    Zo ZW kun je 't ook weer niet zeggen. B.v. moderne films als de T-max zijn moeilijk te fixeren. Als je ammoniumthiosulfaat gebruikt heb je wat meer zekerheid dat alle rest zilver er uit is. Elk voordeel heeft zijn .......

Shooter
    4x5 Format
    Waarom?
    Een goede vraag. Ik heb lang natriumtiosulfaat gebruikt. Nu gebruik ik al jaren het ammoniumthiosulfaat. Het mag gevoelsmatig zijn, maar ik vind het ammoniumthiosulfaat prettiger. Je moet de films en drukken natuurlijk niet erg lang in de fixeer laten liggen. Maar dat geldt voor alle fixeer. Ik laat het er 5 minuten in liggen. En dan is de capaciteit 2 m2 voor 1 liter werkoplossing bij papieren en 20 films 120 spoel of equivalent voor film. Deze waarden zijn niet uit de lucht gegrepen, maar vastgesteld op basis van metingen aan de zilverconcentratie.

Jed

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin