Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,000   Posts: 1,524,332   Online: 704

Page 3 of 13 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 123
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    zaterdag is voor mij ook prima.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik ben ook van de partij.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als iedereen die belangstelling heeft even laat weten hoe die tegenover zaterdag 26 januari staat dan kunnen we dat hopelijk vast zetten.

We kunnen er ook een praktische doe dag van maken. Een motief kiezen en dan dat proberen te fotograferen. Dan kunnen we over elkaars schouder meekijken. Doordat film en camera gescheiden zijn kan iedereen die dat wil met wat belicht materiaal naar huis gaan. Zodat dat dan thuis ontwikkeld kan worden. Het is dus zaak om, als je die hebt, in ieder geval eigen film mee te nemen. In mijn doka kan ook als dat nodig is film in/uit cassettes gedaan kunnen worden.
    Dat zou dan 6X7/6X9 (cm) 4 X 5 of 8 X 10 na gelang wat men prevaleerd.

Bij slecht weer zouden we met een stilleven kunnen spelen. Op het moment ben ik wat beperkt wat betreft flitslicht want de generator van mijn hoofd licht heeft de geest gegeven (6000w/s) daardoor zijn we beperkt tot 2 X 750 w/s wat verder wel genoeg is tot 4 X 5. Maar met 8 X 10 wordt dat toch wat krapjes.
    Een praktische dag lijkt mij een goed idee. We moeten alleen een goed 'slecht weer' program hebben. Gary gaf de flitslichtbeperkingen aan. Daar kan ik in meegaan. Mijn ervaring is dat voor 4x5 al zoveel licht nodig is dat je het licht wel dicht op het onderwerp moet zetten. Ik los dat door meervoudige belichting op, maar het is ver van ideaal. Bovendien is een stilleven niet zo geschikt om perspectief op te 'oefenen'.
    Ik denk meer aan een kerk of ander gebouw, waar genoeg daglicht invalt. Prachtig om de verstelmogelijkheden (perspectief en focaal vlak op te oefenen).
    Op deze manier blijf je droog en vriezen je vingers er niet af en er kunnen vaak prachtige motieven zijn. Ik vermoed dat er in de buurt van Nijmegen wel iets interessants te vinden is.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Als ik me een voorstelling maak van 't slecht weer scenario stuit ik op een paar praktische bezwaren. De binnenstad van nijmegen op zaterdag is parkeren behoorlijk problematisch. Afgezien 't dat er vermoedelijk een file staat de stad in. En dan staat b.v. de st.Stevens kerk in 't voetgangers gebied, dat betekend een stuk lopen door de regen met alle spullen. Allemaal niet zo aantrekkelijk. Daarom lijkt 't me toch niet zo slecht om bij mijn oorspronkelijke voorstel te blijven en in de studio aan de gang te gaan. En de beperkingen maar voor lief te nemen. Met een snelle film 200-400 iso kom je toch met mijn lampen tot redelijke diafragma's. Wordt dus dan geen 8 X 10 polaroid's of papier negatieven. En mijn ruimte is 4 bij 6 meter en met wat moeite passen we daar wel in. Bijgaande foto als illustratie van perspectief controle met tc.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=gary mulder;545530]Als ik me een voorstelling maak van 't slecht weer scenario stuit ik op een paar praktische bezwaren. De binnenstad van nijmegen op zaterdag is parkeren behoorlijk problematisch. Afgezien 't dat er vermoedelijk een file staat de stad in. En dan staat b.v. de st.Stevens kerk in 't voetgangers gebied, dat betekend een stuk lopen door de regen met alle spullen. Allemaal niet zo aantrekkelijk. Daarom lijkt 't me toch niet zo slecht om bij mijn oorspronkelijke voorstel te blijven en in de studio aan de gang te gaan. En de beperkingen maar voor lief te nemen. Met een snelle film 200-400 iso kom je toch met mijn lampen tot redelijke diafragma's. Wordt dus dan geen 8 X 10 polaroid's of papier negatieven. En mijn ruimte is 4 bij 6 meter en met wat moeite passen we daar wel in. Bijgaande foto als illustratie van perspectief controle met tc.

Ik weet uit ervaring dat de binnenstad van Nijmegen een verkeersprobleem is. Ik heb er wel eens lang vastgezeten. Maar ik dacht dat er toch wel kerken of andere grote gebouwen in de buurt van Nijmegen zijn. De universiteit zal toch ook wel een interessante ruimten hebben? In Utrecht zijn collegezalen, waar een zee van daglicht kan binnenkomen. Er zijn ook torengebouwen; als je daar een raam openschuift fotografeer je zo in de eindeloze ruimte en je staat mooi droog. Of, is er niet een plek onder een brug over de Maas, waar je droog onder kunt staan
    Maar goed, de meeste studios zijn beperkt van afmeting en lenen zich alleen al om die reden niet zo goed voor de 'centrale of mathematische perspectief' en het daarmee samenhangende kleiner worden op grote afstand (waarmee ruimte o.a.gedefinieerd wordt). In de beperkte afmetingen van een studio wordt de 'ruimtelijkheid' voornamelijk door licht-schaduwwerking bepaald. De uitlichting. De ruimtelijkjheid van de penselen is in jouw foto een voorbeeld hiervan. Zeker, je hebt de evenwijdige lijnen van het raamwerk weer evenwijdig gemaakt en het focale vlak is gekiept. Maar daar blijft het bij. We kunnen ons natuurlijk tot deze facetten beperken en ons verder richten op de uitlichting. Een studio van 4x6 m is dan natuurlijk voldoende.Er zijn natuurlijk genoeg mogelijkheden.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Om alvast een indruk te krijgen heb ik gisteren even met MF een filmpje in de uiterwaarden volgeschoten. Ondanks matig weer en veel wind kunnen we een indruk van de potentie van 't thema krijgen. Wind heeft natuurlijk vervelende effecten op een balg van een grootformaat.

http://www.xs4all.nl/~hamses/rivier/index.html

Shooter
    4x5 Format
    Iedereen die na 't vaststellen van de datum gezegd heeft te komen heb ik een PM gestuurd met mijn adres. Ik heb er wat moeite mee dat zomaar op internet te zetten. Mocht er iemand zijn die wil komen en 't adres nog niet gekregen heeft zou ik graag een berichtje van hebben zodat ik 't adres kan laten weten.

Shooter
    Multi Format
    oh, had ik dan niet geantwoord? Ik kom ook op 26 januari. Indien gewenst, breng ik een paar TC's mee voor aanwezigen die er geen mochten hebben en indien de gelegenheid zich aanbiedt om buiten te werken.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    oh, had ik dan niet geantwoord? Ik kom ook op 26 januari. Indien gewenst, breng ik een paar TC's mee voor aanwezigen die er geen mochten hebben en indien de gelegenheid zich aanbiedt om buiten te werken.

G
    Geert,
    Zou je ook eens wat van je GVB matglazen (en LumiGrid) willen meenemen. Ben daar zeer benieuwd naar en je weet nooit...toch...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Geert,
    Zou je ook eens wat van je GVB matglazen (en LumiGrid) willen meenemen. Ben daar zeer benieuwd naar en je weet nooit...toch...
    Graag,

ik installeer er in de camera's. Laat me wel duidelijk stellen dat ik de kroegmeetings niet wil misbruiken voor enige promotie of verkoop van mijn produkten

G

Page 3 of 13 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin