Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 73,106   Posts: 1,612,751   Online: 1050

Page 8 of 13 FirstFirst ... 2345678910111213 LastLast
Results 71 to 80 of 123
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb nog 2 doosjes 4x5 dias liggen (geloof kodak) die gratis gebruikt mogen worden.
    Als iemand er gebruik van wil maken, please let me know...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zou FP4+ en/of HP5+ een algemene deler kunnen zijn voor het tweede shot i.pv. T-max?
    Hoe denken jullie daarover?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Geert, polaroid wil echt niet bij 10 graden of minder. Heb dat zelf moeten ervaren :-( Er is natuurlijk wel een truck om pas later te ontwikkelen maar dat heeft ook zo zijn merites. Heb overigens wel een cassette zowel voor sheet als pak film

Harry, dan zijn wat mij betreft de rollen omgedraaid. Ik heb zelf geen ilford en weet niet hoe ik die moet ontwikkelen. Dus als iemand anders die beide verschaft ga ik wel mee.

Willie Jan, Dat is misschien wel de mooiste oplossing. Dan hebben we direct een positief beeld om te beoordelen. Ik verschaf dan de chemie. Zijn ze erg over de datum ? Heb je voldoende cassettes extra ? (5 stuks.)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Zou FP4+ en/of HP5+ een algemene deler kunnen zijn voor het tweede shot i.pv. T-max?
    Hoe denken jullie daarover?
    In dat geval zou ik kiezen voor FP4+, omdat we hier een landschap hebben en toch van statief werken. Bovendien heb ik FP4+ op voorraad.
    Een volgende vraag is of we de 2e foto, ieder in ons eigen sopje onwikkelen, of alles in een ontwikkelaar. In de verschillende gevallen vergelijk je andere zaken. Het is maar wat je wil testen.

Als je alles in een ontwikkelaar ontwikkelt, dan test je de beelden van verschillende lenzen. Voor beginners een aardige vergelijking, wegens de enorme verscheidenheid bij de grootformaatobjectieven. Ik herinner mij dat de vraag: 'wat voor lens moet nemen' regelmatig gesteld wordt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    In dat geval zou ik kiezen voor FP4+, omdat we hier een landschap hebben en toch van statief werken. Bovendien heb ik FP4+ op voorraad.
    Een volgende vraag is of we de 2e foto, ieder in ons eigen sopje onwikkelen, of alles in een ontwikkelaar. In de verschillende gevallen vergelijk je andere zaken. Het is maar wat je wil testen.

Als je alles in een ontwikkelaar ontwikkelt, dan test je de beelden van verschillende lenzen. Voor beginners een aardige vergelijking, wegens de enorme verscheidenheid bij de grootformaatobjectieven. Ik herinner mij dat de vraag: 'wat voor lens moet nemen' regelmatig gesteld wordt.
    Als je het dan goed doet, zou een persoon alle ' 2e negatieven' moeten vergroten. Anders ga je toch weer appels met peren vergelijken.

Jed[/QUOTE]

Shooter
    Multi Format
    Ok jongens,

laat ons wel bij de kwestie blijven. Het gaat hopelijk nog altijd over een dagje perspectief en hoe ermee om te gaan?
    In mijn ogen dus een redelijk praktijkgerichte 'hands-on' waarbij het manipuleren van de cameras het belangrijkst is. Het effect van verstellingen zie je ook op het matglas en een opname is zelfs niet persé nodig...

Van mij mag iedereen voor zichzelf uitmaken of en waarop een opname gemaakt wordt, al is het op een papieren negatief of zelfs glasplaten.

Ik volg de gastheer (Gary) wel in zijn voorstellen.

G

Shooter
    4x5 Format
    Als je het dan goed doet, zou een persoon alle ' 2e negatieven' moeten vergroten. Anders ga je toch weer appels met peren vergelijken.
    Dat is nu precies 't idee er achter. Opname techniek niet 't doka gebeuren. Dat laatste is ook niet echt anders bij grootformaat.

Wat me wel op een nieuw idee brengt. Misschien is 't helemaal nix dan rukken we 't onkruid direct met wortel en al uit de grond. Maar 't idee is een vorm van negatief Exchange. Je krijgt een negatief opgestuurd waar je een afdruk van maakt en daarna komen we bij elkaar om de verschillende interpretaties, de maker van de foto en de 2e, te beoordelen.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=argus;573858]Ok jongens,

laat ons wel bij de kwestie blijven. Het gaat hopelijk nog altijd over een dagje perspectief en hoe ermee om te gaan?
    In mijn ogen dus een redelijk praktijkgerichte 'hands-on' waarbij het manipuleren van de cameras het belangrijkst is. Het effect van verstellingen zie je ook op het matglas en een opname is zelfs niet persé nodig...

Het effect van bepaalde verstellingen kun je op het matglas zien. Zo kun je evenwijdigheid (bij centrale perspectief) zeker zien. Een opname is eigenlijk niet nodig. Maar als we even verder gaan en we krijgen de situatie van meerdere verdwijnpunten, dan zijn de effecten al niet zo eenvoudig te zien. En als we praten over de weergave van aerial perspective (een afstandsbepalende grootheid), dan zijn er heel wat factoren die een rol spelen. En dan te bedenken dat de aerial perspective in ons lage land een voorname rol speelt. Het maakt dat ons land niet alleen letterlijk klein is maar ook visueel.
    Ik bedoel maar: het is meer dan een kerktoren recht zetten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    aerial perspective
    Help me hier even. Na mijn weten is dit de suggestie van diepte door optische diffusie door de afstand. Ofwel, dat na mate iets verder weg is 't contrast afneemt. Hoe kun je dit beïnvloeden door verstellingen ? Dit is geheel nieuw voor mij.

Shooter
    Medium Format
    Aangezien ik geen 4 x 5 doe wil ik mijn 4 x 4 rolleiflex en KB camera meenemen
    voor 4 x 4 heb ik maar een soort film d.i. efke r 100
    wat zal ik voor KB nemen FP4+ of fuji 100 ?????????? of pan F ( 50 ASA )??????
    Ik wil hier toch ook opnames mee maken dan kan ik die zelf afdrukken.

gaarne advies

ruud

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin