Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,745   Posts: 1,515,652   Online: 788

Page 9 of 13 FirstFirst ... 345678910111213 LastLast
Results 81 to 90 of 123

Shooter
    4x5 Format
    Ruud, net als de rest ben je geheel vrij in de keuze van film. Maar omdat een TC per opname geladen wordt met een cassette kan ik vragen NAAST de eigen film nog een evaluatie belichting te maken. Dit is een unieke eigenschap van vlakfilm werken. Mocht je in staat zijn rolfilm of groter te verwerken in je doka (en dat ook te willen). Dan drukken we een rolfilm in een cassette, en kun je die na afloop meenemen om thuis te kunnen ontwikkelen en afdrukken. Graag dan wel een film mee nemen waar je iets mee kunt. Ik heb eventueel kodak portra160 NC voor je. Iets over de datum, mag je zo hebben.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Help me hier even. Na mijn weten is dit de suggestie van diepte door optische diffusie door de afstand. Ofwel, dat na mate iets verder weg is 't contrast afneemt. Hoe kun je dit beïnvloeden door verstellingen ? Dit is geheel nieuw voor mij.
    Met de verstellingen van de TC cotroleer je de centrale (mathematische) perspektief. Met deze perspektief worden de objekten proportioneel met de afstand kleiner. Een 'ruimte' wordt gecreerd.
    Leonardo heeft de aerial (fysische) perspectief geintroduceerd. Met behulp van deze perspectief kan de mens afstanden inschatten. De fysische perspectief wordt veroorzaakt door verstrooiing van licht aan de deeltjes in de atmosfeer. Bij kleine deeltjes heb je een preferente blauwverstrooiing. Als alleen kleine deeltjes aanwezig zijn, krijg je de ver-blauwwing in de verte. Maar een aandachtige toeschouwer ziet het ook al dichtbij. De blauwkleuring van een diesel-uitlaat is een voorbeeld. Schilders gebruiken verblauwwing in hun schilderijen om de ruimte aan te geven.
    Wanneer de verstrooiiende deeltjes groter worden (fijne waterdruppels/aerosolen), wordt het witte licht verstrooid. Dit maakt dat de horizon 'wit" wordt, maar binnen de horizon en de fotograaf zie je als gevolg de kleur uit de objecten verdwijnen (door meer wit licht), de contrasten nemen af. Dit verschijnsel is ieder in Nederland bekend, maar nu weet je heel in het kort de oorzaak. Het boeiende is nu, dat dit verstrooiingsverschijnsel zeer variabel is. De aard hangt af van de grootte en dichtheid van de druppels, maar die varieert weer langs de 'line of sight'.Bovendien wordt de kwaliteit van het licht door dit verstrooiingsproces bepaald.
    Al met al 'gefundenes Fressen' voor de fotograaf. Leonardo overdreef niet toen hij zei dat deze perspectief veel belangrijker is dan de centrale perspectief. Maar helemaal interessant wordt de samenwerking tussen de twee soorten perspectief! Je kunt ze namelijk laten samenwerken, maar je kunt ook de hele zaak bedonderen, door ze tegen elkaar in te laten werken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Aangezien ik geen 4 x 5 doe wil ik mijn 4 x 4 rolleiflex en KB camera meenemen
    voor 4 x 4 heb ik maar een soort film d.i. efke r 100
    wat zal ik voor KB nemen FP4+ of fuji 100 ?????????? of pan F ( 50 ASA )??????
    Ik wil hier toch ook opnames mee maken dan kan ik die zelf afdrukken.

gaarne advies

ruud
    Ik zou ook gebruik maken van het aanbod van Geert. Het werken met een TC is leerzaam. Het verdiept je 'kijken'. Het betekent niet dat je daarna met een TC werkt.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De argumenten zijn mij duidelijk. Dus één film T-Max voor de directe ontwikkeling eventueel dia.
    Als Willie Jan zo vriendelijk is er dan een paar voor mij te willen reserveren doe ik hierin ook mee.
    Als er kosten aan verbonden zijn wil ik die gaarne verrekenen.
    We laten het onkruid voor wat het is.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Met de verstellingen van de TC cotroleer je de centrale (mathematische) perspektief. Met deze perspektief worden de objekten proportioneel met de afstand kleiner. Een 'ruimte' wordt gecreerd.
    Leonardo heeft de aerial (fysische) perspectief geintroduceerd. Met behulp van deze perspectief kan de mens afstanden inschatten. De fysische perspectief wordt veroorzaakt door verstrooiing van licht aan de deeltjes in de atmosfeer. Bij kleine deeltjes heb je een preferente blauwverstrooiing. Als alleen kleine deeltjes aanwezig zijn, krijg je de ver-blauwwing in de verte. Maar een aandachtige toeschouwer ziet het ook al dichtbij. De blauwkleuring van een diesel-uitlaat is een voorbeeld. Schilders gebruiken verblauwwing in hun schilderijen om de ruimte aan te geven.
    Wanneer de verstrooiiende deeltjes groter worden (fijne waterdruppels/aerosolen), wordt het witte licht verstrooid. Dit maakt dat de horizon 'wit" wordt, maar binnen de horizon en de fotograaf zie je als gevolg de kleur uit de objecten verdwijnen (door meer wit licht), de contrasten nemen af. Dit verschijnsel is ieder in Nederland bekend, maar nu weet je heel in het kort de oorzaak. Het boeiende is nu, dat dit verstrooiingsverschijnsel zeer variabel is. De aard hangt af van de grootte en dichtheid van de druppels, maar die varieert weer langs de 'line of sight'.Bovendien wordt de kwaliteit van het licht door dit verstrooiingsproces bepaald.
    Al met al 'gefundenes Fressen' voor de fotograaf. Leonardo overdreef niet toen hij zei dat deze perspectief veel belangrijker is dan de centrale perspectief. Maar helemaal interessant wordt de samenwerking tussen de twee soorten perspectief! Je kunt ze namelijk laten samenwerken, maar je kunt ook de hele zaak bedonderen, door ze tegen elkaar in te laten werken.

Jed
    Ik had het volgende nog moeten vermelden: de aerial perspective heeft zijn effect tussen waarnemer/fotograaf en het landschap (zeg maar horizon). De weergave van dit effect komt het best tot uitdrukking als het focale vlak in de lijn van waarneming ligt. Dus ongeveer horizontaal. Om dit focale vlak in deze richting te leggen, heb je de verstellingen van de TC nodig.
    En, er zullen mensen zijn die zich afvragen waar de ruimtelijke weergave op de korte afstand op berust. Dat is op de schaduwwerking. De 3-D weergave bij computerspelletjes is hier op gebaseerd.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik had het volgende nog moeten vermelden: de aerial perspective heeft zijn effect tussen waarnemer/fotograaf en het landschap (zeg maar horizon). De weergave van dit effect komt het best tot uitdrukking als het focale vlak in de lijn van waarneming ligt. Dus ongeveer horizontaal. Om dit focale vlak in deze richting te leggen, heb je de verstellingen van de TC nodig.
    En, er zullen mensen zijn die zich afvragen waar de ruimtelijke weergave op de korte afstand op berust. Dat is op de schaduwwerking. De 3-D weergave bij computerspelletjes is hier op gebaseerd.

Jed
    Nog niet alles verklappen, Jed! Hou nog wat over voor zaterdag

PS, ik vind de MTF-data voor mijn Schneider-Kreuznach lenzen niet, enig idee waar ik die kan vinden?

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Nog niet alles verklappen, Jed! Hou nog wat over voor zaterdag

PS, ik vind de MTF-data voor mijn Schneider-Kreuznach lenzen niet, enig idee waar ik die kan vinden?

G
    Wees maar niet bang dat alles al bekend zou zijn. En wat dan nog. Als je een beetje weet waar je op moet letten, merk zoveel meer op om je heen. En dat heeft zelfs nog niets te doen of je met een camera op stap bent of niet.

Om welke Schneider-Kreuznach lenzen gaat het? Ik heb hier nogal wat in mijn archief. Bij de beoordeling van de MTF curves moet je goed letten of het in lines/mm of linepairs/mm is weergegeven. Schneider en Rodenstock geven dat op verschillende manier weer. Oppassen, want er zit wel een factor twee verschil in de eenheden. De omrekening is niet moeilijk, maar moet voor een goede vergelijking wel gebeuren.

Jed

Shooter
    Multi Format
    OT, maar ja

Graag voor volgende:
    Angulon 90mm
    Angulon 120mm
    Xenar 150mm
    Symmar 240, 300, 360mm

Ook voor mijn Super Horseman 120mm (jaja, die doet ook 4x5") vind ik niets, waarschijnlijk omdat deze een rebranded lens is?

Al mijn andere lenzen zijn Rodenstock (die data heb ik) of iets exotischer.
    De data voor de Sironar lenzen heb ik.

Bedankt!
    G

Shooter
    4x5 Format

Shooter
    Multi Format
    Jawel, maar ik vond ze daar niet. Waarschijnlijk heb ik een nieuwe bril nodig.

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin