Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,085   Online: 1060

Page 11 of 14 FirstFirst ... 567891011121314 LastLast
Results 101 to 110 of 140

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Eerst resultaat van vandaag. Ondanks matig licht toch een hele fijne dag.
    Het was weer een mooie dag, bedankt Gary voor alle voorbrreidingen en inspanningen. Je bent dus toch nog even de doka ingegaan om een resultaat te zien. Op een dag met goed licht moet ik er nog eens langs gaan.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Eerst resultaat van vandaag. Ondanks matig licht toch een hele fijne dag.
    gary, ik zie dat je er veel tijd in hebt gestoken om de bomenrij op de plaat te zetten. Overigens zullen er personen zij die het een beetje overdreven vinden om daarvoor 60 bomen te kappen.

Het komt bij mij als een grijze plaat over.
    Ik weet niet of je nog wat zon hebt gehad...
    Ik kom er steeds meer achter dat natuurschoon zonder licht een grijze plaat wordt waar je niets mee kan.

Shooter
    4x5 Format
    Het komt bij mij als een grijze plaat over.
    Mooi grijs is niet lelijk ;-). Juist door de overal grijze indruk komen de boompjes, het enige zwart in de foto, mooi tot hun recht. De afdruk die ik gisteren avond gemaakt heb, 15 X 30 is wel zo veel belovend dat ik er toch nog een 30/60 van ga maken.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Willie Jan;591924]gary, ik zie dat je er veel tijd in hebt gestoken om de bomenrij op de plaat te zetten. Overigens zullen er personen zij die het een beetje overdreven vinden om daarvoor 60 bomen te kappen.

Voordat we kunnen beoordelen of het overdreven is om 60 bomen te kappen om een foto mogelijk te maken, zullen we toch eerst die foto moeten zien. Jij ziet er alleen een bomenrij in, maar vergeet niet al die afgezaagde stompen; die staan ook op de foto. Het is een foto van 'gemaakte natuur'.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Mooi grijs is niet lelijk ;-). Juist door de overal grijze indruk komen de boompjes, het enige zwart in de foto, mooi tot hun recht. De afdruk die ik gisteren avond gemaakt heb, 15 X 30 is wel zo veel belovend dat ik er toch nog een 30/60 van ga maken.
    Mooi grijs is natuurlijk niet lelijk. Maar wat is mooi grijs nu eigenlijk? Volgens mij is grijs mooi als het leeft. En het leeft als de tonaliteit steeds verandert over het oppervlak. Om dat te bereiken heb je goede toonscheiding nodig, zodat je subtiele grijsveranderingen kunt drukken. Verder moeten in een 'grijze' foto ook doortekende hogelichten en zwarten voorkomen. De van de bijdrage van doortekende hogelichten en zwarten is echter verhoudingsgewijs laag. Met direct zonlicht verander je de bijdrage aan doortekende hoge lichten en zwarten. Maar de optiek is ook belangrijk; in de 50 er jaren zag je veel 'dood grijs', als gevolg van de toen gebruikte materialen.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    WJ. Het was jammer dat je er gisteren niet bij kon zijn anders had je wellicht deze opmerking niet gemaakt. In het "echt" ziet Gary's grijs er zwarter uit dan hier.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    WJ. Het was jammer dat je er gisteren niet bij kon zijn anders had je wellicht deze opmerking niet gemaakt. In het "echt" ziet Gary's grijs er zwarter uit dan hier.
    Daar heb je het weer...
    Analoog ziet er beter uit dan digitaal

Ik heb de laatste 2 jaar veel natuur/bomen opnames gemaakt en kom tot de conclusie dat een zone V foto het niet goed doet aan de muur. Een frisse zone VI foto daarentegen begint meer te leven.
    (meet je foto integraal aan de muur en vergelijk deze met een grijskaart, zit je foto tov de grijskaart 1 zone hoger, dan heb je het goed gedaan. Is het een zone V dan zal hoogstwaarschijnlijk de foto te donker overkomen.)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Het is moeilijk om een foto te beoordelen op grond van het 'internet-beeld'. Zeker een foto van het soort dat Gary op de site gezet heeft. Sommige beelden lenen zich daarentegen uitstekend voor publikatie. Het hangt van het soort beeld af.
    De kroegmeetings zijn goede gelegenheden om de beelden in het 'echt' te zien. Maar ook dan, zullen de meningen verdeeld zijn over wat mooi en wat niet mooi gevonden wordt. En vaak wordt op een dergelijke bijeenkomst alleen de mening over de artistieke waarde gevraagd. Vragen naar de manier (techniek) om een bepaald resultaat te bereiken is 'mot done'.
    Voor een volgende kroegmeeting zou het interessant zijn om de techniek te bespreken om tot een gegeven artistiek resultaat te komen. Dus een koppeling tussen resultaat en de techniek die je ingezet hebt, en waarom je die techniek hebt ingezet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Voor een volgende kroegmeeting zou het interessant zijn om de techniek te bespreken om tot een gegeven artistiek resultaat te komen.
    Even vooronderstellen dat er meerdere mensen tot een overeenstemmende artistiek resultaat zouden willen komen, lijkt 't me zinvoller om 't dan een workshop/cursus vorm te gieten. De meeting's blijven dan vrij voor onderlinge uitwisselingen. En wat mij betreft mag er dan zonder meer over de gebruikte techniek gepraat worden. En wordt dat ook uitgebreid gedaan. In mijn herinnering staat bij dat we het b.v. gehad hebben hoe het tonen bij Harry's foto's krachtiger maakte.

Shooter
    Medium Format
    Het was een geweldige fijne dag Gary

de negatieven ontwikkeld een dubbele belicht en een blanco
    vergeten de fototas weg te halen bij de eerste opname !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ligt mooi op de boomstronk
    Ik zal morgen de neg onder de vergroter bekijken
    heb ze 12,5 min ontwikkeld i.p.v. voorgeschreven 9,5 min zijn denk ik toch nog iets aan de zachte kant
    ben reuze benieuwd naar de afdrukken.

Een workshop lijkt me boeiend ,doen dus.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin