Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,955   Posts: 1,586,030   Online: 756

Page 12 of 14 FirstFirst ... 267891011121314 LastLast
Results 111 to 120 of 140

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    de negatieven ontwikkeld een dubbele belicht en een blanco
    vergeten de fototas weg te halen bij de eerste opname !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ligt mooi op de boomstronk
    Ruud,

je laat me hier hartelijk lachen, niet om je uit te lachen, maar om de herkenbare situaties... dat hebben we allemaal ooit al eens voorgehad en indien niet, dan komt het ooit nog wel :-)
    Jij hebt op je eerste dagje grootformaat al 2 van de 'verplichte fouten' gemaakt. Die zal je dus nooit meer maken.

Niet opgeven!

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Even vooronderstellen dat er meerdere mensen tot een overeenstemmende artistiek resultaat zouden willen komen, lijkt 't me zinvoller om 't dan een workshop/cursus vorm te gieten. De meeting's blijven dan vrij voor onderlinge uitwisselingen. En wat mij betreft mag er dan zonder meer over de gebruikte techniek gepraat worden. En wordt dat ook uitgebreid gedaan. In mijn herinnering staat bij dat we het b.v. gehad hebben hoe het tonen bij Harry's foto's krachtiger maakte.
    Een interessant onderwerp: 'Hoe draag je kennis en ervaring over'. Veel kennis kunnen we overdragen via de web site van de APUG. En daar maken we goed gebruik van. Een ander soort kennis laat zich niet overdragen per web site. Zo moet je bepaalde zaken verduidelijken aan een foto, of je begrijpt iemand pas goed wanneer je met elkaar spreekt. Om kort te zijn: het oude meester gilde systeem lijkt mij ideaal voor de overdracht van dat soort ongrijpbare zaken. Het mag dan ook geen verwondering wekken dat de overdracht van kennis in het veld bij erg kleine groepjes zo goed aansloeg.
    Mijn probleem met een 'workshop' is dat het toch een soort mini-college is. Hierbij wordt van de 'docent' verwacht dat hij geheel bekend met de materie is. Nu zal dat best wel het geval zijn, maar zijn dergelijke mensen ook bekend met het overdragen van kennis? Daarvoor moet je de mensen 'aanvoelen'. Dan kom je er pas achter wat je moet overbrengen als 'docent'. Ik heb dan het gevoel dat de vorm van een 'workshop' wat te formeel is.
    Wat de beste vorm is, is mij ook niet geheel duidelijk, maar ik heb wel het gevoel dat het ergens in een APUG meeting ingepast kan worden. Wie weet komen we er hier nog achter.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zolang de overdracht niet te diepgaand en te technisch wordt zal het voor menigeen geen probleem zijn om het te volgen. Zodra we dat uit het oog verliezen haken de meesten af en schieten we ons doel voorbij.
    De korte uitleg over het aerial perspective met daarbij horende visualisatie hiervan is een goed voorbeeld.
    Ik zou willen pleiten voor een meer informatieve aanpak dan er meteen een status van "workshop" aan te hangen.
    Hierbij hoeft het een niet onder het ander te lijden. Dus ook fotograferen en nadien foto's bespreken en dan informatie uitwisselen of omgekeerd afhankelijk van de weersomstandigheden of iets dergelijks.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    je laat me hier hartelijk lachen, niet om je uit te lachen, maar om de herkenbare situaties... dat hebben we allemaal ooit al eens voorgehad en indien niet, dan komt het ooit nog wel :-)
    Jij hebt op je eerste dagje grootformaat al 2 van de 'verplichte fouten' gemaakt. Die zal je dus nooit meer maken.
    Ik heb een nieuwe; om wat aantekeningen te maken plak ik van die gele zelfklevende briefjes op mijn cassettes. Je raad het al..... die er niet afhalen voor hem in de camera te schuiven leid tot een mooi afgedekt rechthoekje op de foto.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    ... om wat aantekeningen te maken plak ik van die gele zelfklevende briefjes op mijn cassettes...
    Prachtig. Maar goed balen als het je zelf betreft. Maar wat ik wou laten weten: plak schilderstape op de cassette, daar waar het merk staat, net onder de sleuf die je er uit trekt. Daar kan je heel wat op kwijt, bijvoorbeeld met watervaste stift. De tape trek je er later af en kan je plakken op je contactvel. Handig toch?

Mijn meest gemaakte fout: met sluiter open scherpstellen en hem vergeten dicht te doen. Sleuf uit de cassette trekken en... oja, vergeten! Heeft me al heel wat film gekost.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    plak schilderstape op de cassette
    Heb ik ook wel een tijd gedaan. Alleen ik ben zo'n piet lut wat zich dan stoort aan dat de tape na bv.een vakantie verhard is en er niet meer af wil.

Shooter
    4x5 Format
    Voor wat betreft volgende bijeenkomsten ben ik voorstander om op de ingeslagen weg voort te gaan. Als je mijn vorige post over workshop's goed leest kun je dat ook opmaken dat ik vind dat een workshop achtig karakter onze kroegmeetingen niet zou mogen bezoedelen. En daar maar apart van georganiseerd konden worden.

Ondanks dat 't grootformaat karakter een deel apugers zou kunnen weren, (wel is waar is iedereen welkom) is 't gezamenlijk fotograferen met een matglas camera op statief leuk omdat je goed bij elkaar kunt zien waar de ander mee bezig is. Zulks is met een hand camera niet zo goed mogelijk.

Plaats van treffen kan natuurlijk mijn studio blijven, maar misschien is verandering ook leuk. En sta ik, en neem ik aan ook de anderen, open voor andere voorstellen. Om ook andere bijzondere locaties te kunnen bezoeken zouden we ook (soms) na een formule van enkel fotograferen + kop koffie in een horeca kunnen uitwijken. Maar zeker in de winter is de bespreking van elkaars werk in een daarvoor zich lenende ruimte goed. Mede omdat dan erg lang buiten zijn niet aangenaam is. En als ik voor me zelf spreek is de winter ook meer het doka seizoen. In de zomer ben ik vaak met iets heel anders bezig getuige; http://www.fram.nl/videof36gary.htm Pas op snelle internet verbinding aan te bevelen, en mogelijk wordt je nat. Maar ja, foto's worden toch ook nat geboren.

Shooter
    Multi Format
    Ik ben er ook van overtuigd dat de kroegmeetings een informeel karakter moeten behouden. Uitwisseling van kennis en informatie gebeurt sowieso wanneer je met 2 of meer personen met dezelfde passie samenbent.

Een workshop kan zeker, maar wordt dan best door 1 persoon georganiseerd zodat het overzicht behouden blijft.

G

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=gary mulder;592811]Voor wat betreft volgende bijeenkomsten ben ik voorstander om op de ingeslagen weg voort te gaan. Als je mijn vorige post over workshop's goed leest kun je dat ook opmaken dat ik vind dat een workshop achtig karakter onze kroegmeetingen niet zou mogen bezoedelen. En daar maar apart van georganiseerd konden worden.

Dat kan ik onderschrijven. Het informele karakter van deze meetings laat meer toe dan een workshop. Zeker toen we de eerste maal (26 jan) buiten waren, was het al helemaal informeel. Dat komt er op neer dat het vaak een gesprek tussen twee personen is, waarin de 'kennisoverdracht' optimaal is.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Niet alleen snel internet maar ook een snelle catamaran
    spectaculair indien fullscreen

ik ging altijd Valkzeilen in Friesland en vond dat altijd geweldig.
    De verschillende meren en dorpjes af.

Ruud

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin