Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,928   Posts: 1,556,829   Online: 847

Page 5 of 14 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 140

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Tot nu toe hebben zich aangemeld

Jed
    Harry
    Obelix
    Jaap
    Daan
    Ruud
    en ik zelf

Willie weet 't nog niet, moest misschien iets anders doen.
    Geert kan niet.

Plaats van samenkomst is dacht ik bij mij. Mijn adres is bij iedereen bekend ?
    Uit de voorgaande reacties dacht ik dat er een consensus was om eerst wat te gaan fotograferen. Tot pakweg 13.00 uur en daarna in de studio 't werk te bespreken van de vorige keer. (En mogelijk ook van Jaap wat te ontwikkelen.)
    Als foto locatie zouden we een iets andere locatie kunnen zoeken. Op max 15 minuten afstand. Ben hard aan 't denken, en zal aankomend weekeinde 't een en ander nog nader bekijken. Misschien zijn er nog ideeën ?

Is 't nuttig om een soort presentatie ezel te hebben zodat we de bespreking wat centraler kunnen houden ? Dan is 't wel zaak dat iedereen aan bot komt, en niet een van ons de meeste aandacht opeist. Of is 't informele karakter van vorige keer voor herhaling vatbaar ?
    Het lijkt mij dat we het fotograferen moeten laten afhangen van de weersontwikkeling. Als het weer wat later op de dag er beter uitziet, dan kunnen we eerst bespreken en daarna fotograferen. Het is maar hoe het uitpakt.
    De twee vormen van communicatie hebben elk zo hun voordelen. Met een 'centrale presentatie' bereik je weliswaar iedereen, maar je moet er voor waken dat iedereen aan bod komt. Een informeel contact heeft meer soepelheid. Zo heb ik gezien dat de vorige keer allerlei onderwerpen de revue passeerden. Het onderwerp 'perspectief' was zeker niet het centrale thema. Dat is duidelijk het voordeel van het informele contact.
    Wanneer we in de uiterwaarde aan het fotograferen zijn, is het informele contact trouwens de enige mogelijkheid.

Hoe dan ook, we moeten wel van te voren een idee hebben hoe we een en ander aanpakken. Als we kiezen voor een centrale presentatie gedurende een deel van de tijd, zouden we hier (op deze web site) wat onderwerpen kunnen aandragen. De fotos kunnen het onderwerp dan illustreren. Ik noem maar wat.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    We gaan de tijd besteden aan 'nieuwe opnamen' en het bespreken van de resultaten van de vorige keer.
    Vind ik geweldig. Ik ben super enthousiast. Maar hoe staat het met de ervaring van de deelnemers? Zijn er echte beginnelingen bij? (Dan zouden die 'in het veld' natuurlijk begeleiding kunnen krijgen...?)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Maar hoe staat het met de ervaring van de deelnemers? Zijn er echte beginnelingen bij?
    Het idee is dat we elkaar de gelegenheid geven om op 't matglas een kijkje te nemen en om zo ter plekke even over 't hoe en waarom te kunnen praten. En mede door 't informele karakter tijdens 't buiten gebeuren is er dan geen noodzaak elkaar te kwalificeren.

Het is dus duidelijk niet de bedoeling om "alleen" te fotograferen. Met nadruk op de dubbele betekenis van "alleen". (Beperken tot / individueel )

Shooter
    4x5 Format
    Het idee is dat we elkaar de gelegenheid geven om op 't matglas een kijkje te nemen en om zo ter plekke even over 't hoe en waarom te kunnen praten. En mede door 't informele karakter tijdens 't buiten gebeuren is er dan geen noodzaak elkaar te kwalificeren.

Het is dus duidelijk niet de bedoeling om "alleen" te fotograferen. Met nadruk op de dubbele betekenis van "alleen". (Beperken tot / individueel )
    Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Zo is het de afgelopen keer ook verlopen. Geen kwalifikaties. Als iemand een vraag heeft, vraagt hij het. Dit was de situatie bij het fotograferen in het veld. Bovendien; gesteld dat er een situatie zoals je vroeger had met een meester en een gezel. Wie leert meer van de uitleg:; de meester of de gezel? Als je zo samen in het veld bent, is er geen verschil.

Maar we moeten nog wel even kijken hoe we het bij de 'bespreking' bij Gary thuis aanpakken.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 02-08-2008 at 02:49 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Harry schreef;
    Voor het fotograferen zelf omarm ik het informele karakter.
    Voor de bespreking van de foto's zou een informele "ezel" en wat structuur een uitkomst zijn. Hiermee bereik je dat we het allemaal over één en dezelfde foto hebben. Komt de discussie ten goede. Dacht ik...!
    Lijkt mij een prima plan. Zal voor een "ezel" zorgen.
    Alhoewel ik zelf geen super platen aan vorige keer over gehouden heb, vind ik 't wel leuk om ze te laten zien en er even over te hebben.

Mochten we tijd over hebben, wat me zelf op 't moment intrigeert is beeldkwaliteit verschillen tussen lenzen. Dit is met name gekomen doordat ik laatst weer wat op middenformaat ben gaan werken en de resultaten zo anders waren dan ik gewend was. Dit zou ik kunnen laten zien aan de hand van wat prints. Alsmede ook verschillen tussen grootformaat lenzen van vergelijkbare brandpunten.

Shooter
    4x5 Format
    Lijkt mij een prima plan. Zal voor een "ezel" zorgen.
    Alhoewel ik zelf geen super platen aan vorige keer over gehouden heb, vind ik 't wel leuk om ze te laten zien en er even over te hebben.

Mochten we tijd over hebben, wat me zelf op 't moment intrigeert is beeldkwaliteit verschillen tussen lenzen. Dit is met name gekomen doordat ik laatst weer wat op middenformaat ben gaan werken en de resultaten zo anders waren dan ik gewend was. Dit zou ik kunnen laten zien aan de hand van wat prints. Alsmede ook verschillen tussen grootformaat lenzen van vergelijkbare brandpunten.
    Het vergelijken van de beeldkwaliteit tussen verschillende lenzen is zeker erg interessant. Een MTF geeft heel wat informatie, maar er zijn grenzen. Zo geeft de MTF geen informatie over de beeldkwaliteit over de onscherpte. Bovendien moet je de nodige ervaring hebben om de 'MTF' te lezen.

Fortepan 200 (classic pan) is de film die ik in het tamelijk recente verleden meestal heb gebruikt. Met het verdwijnen van deze film ben ik op zoek naar een plaatsvervanger, waarvan ik kan verwachten dat de korrel niet te groot is. De sessie van 26 januari heb ik aangegrepen om de Adox 50 art en de Fuji neopan acros 100, naast de Fortepan 200 te testen. Zo heb ik een oud type emulsie en een moderne emulsie in mijn test. Inmiddels ben ik met het testen doorgegaan. Ik weet niet of er belangstelling is voor deze testresultaten. En of dat op de komende meeting aan de orde moet komen. Het kan natuurlijk ook later.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het vergelijken van de beeldkwaliteit tussen verschillende lenzen is zeker erg interessant. Een MTF geeft heel wat informatie, maar er zijn grenzen. Zo geeft de MTF geen informatie over de beeldkwaliteit over de onscherpte. Bovendien moet je de nodige ervaring hebben om de 'MTF' te lezen.

Fortepan 200 (classic pan) is de film die ik in het tamelijk recente verleden meestal heb gebruikt. Met het verdwijnen van deze film ben ik op zoek naar een plaatsvervanger, waarvan ik kan verwachten dat de korrel niet te groot is. De sessie van 26 januari heb ik aangegrepen om de Adox 50 art en de Fuji neopan acros 100, naast de Fortepan 200 te testen. Zo heb ik een oud type emulsie en een moderne emulsie in mijn test. Inmiddels ben ik met het testen doorgegaan. Ik weet niet of er belangstelling is voor deze testresultaten. En of dat op de komende meeting aan de orde moet komen. Het kan natuurlijk ook later.

Jed
    Jed,

Ik had je toen ook gesproken over Wephoto. De emulsie is zeer gelijkend aan die van Fortepan 200.

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    En weet je hoe de keuze is in 8 x 10"?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Ik heb fotos gemaakt met Fuji acros 100 maar wel kleinbeeld
    de rollei camera 4 x 4 was vast gelopen had ik een efke film op

ik ga ze komende week afdrukken

uiteraard niet te vergelijken met middenformaat neg maar ik toch benieuwd.

zal ze op bariet afdrukken .

ruud.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    En weet je hoe de keuze is in 8 x 10"?
    Was dat een vraag naar mij?

Ja... ik gebruik hem in 8x10"
    Ze hebben een zeer ruime keus in formaten en de prijs valt ook zeer goed mee --> www.wephota.de

G

Page 5 of 14 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin