Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,966   Posts: 1,523,348   Online: 1165

Page 8 of 14 FirstFirst ... 234567891011121314 LastLast
Results 71 to 80 of 140

Shooter
    Medium Format
    Ik zie op mijn computer wel een geheel beeld dus geen dubbele belichting
    alleen de baan rechts en boven heeft geen blauwe paarse waas
    de banen zijn =gewoon = maar onscherp en wazig gee3n contrast
    het grootste gedeelte is dus paarsig bij mij ,dus links onder

ik houd het op oude film of waar een lek gezeten heeft i de verpakking ???

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Ik had aangenomen dat 't dia's zijn. Dus de 2 banen langs de rand zijn niet extra belicht. Het paarse vlak daar integen juist wel. En 't paars doet mij denken aan de zeer blauwe lucht van die dag. Maar waarom zijn die banen afgedekt geweest ?????

Shooter
    Multi Format
    Gary, 't is Provia van de verse lichting (RDPIII)

Obelix,

volgens mij plakte het einde van de film over deze opname tijdens (een deel van) de stap van het kleurontwikkelen.

Ik herken het omdat ik ooit 'per accident' de blix in de tank aan het gieten was voor de kleurontwikkelaar. Ik merkte het op tijdens het ingieten en heb de films toen nog eens gespoeld en met de normale procedure verdergedaan.
    Het deel van de films dat al met de blix in contact kwam, zag er net zo uit :-)

Met je opname is dus niks fout, het ligt aan het ontwikkelen.
    Als je zelf ontwikkeld heb, raad ik je aan om na te kijken of je spoelen niet teveel rammelen. Was het in het labo, vraag dan je centen terug.

G
    Last edited by argus; 02-17-2008 at 05:12 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Het gaat om meerder opnamen op de 120 spoel. Halverwege zie je ook een schuin licht spoor zag ik gisteren pas. Ik heb dit probleem ook met 2 4x5 opname die in 2 aparte batches bij hun zijn ontwikkelt. Dit gebeurt altijd bij een vakcentrale. Verbaasd mij een beetje omdat ze elke dag ontwikkelen en ook behoorlijk wat film hebben liggen als ik er kom. Hier moeten dan meer klanten last van hebben denk ik.

Ik scan die 2 andere foutjes straks nog wel even in.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Gary, 't is Provia van de verse lichting (RDPIII)

Obelix,

volgens mij plakte het einde van de film over deze opname tijdens (een deel van) de stap van het kleurontwikkelen.

Ik herken het omdat ik ooit 'per accident' de blix in de tank aan het gieten was voor de kleurontwikkelaar. Ik merkte het op tijdens het ingieten en heb de films toen nog eens gespoeld en met de normale procedure verdergedaan.
    Het deel van de films dat al met de blix in contact kwam, zag er net zo uit :-)

Met je opname is dus niks fout, het ligt aan het ontwikkelen.
    Als je zelf ontwikkeld heb, raad ik je aan om na te kijken of je spoelen niet teveel rammelen. Was het in het labo, vraag dan je centen terug.

G
    Als de film tegen elkaar gelegen heeft zou je bij dia's juist een donkere afdruk ervan moeten zien. Dat stuk wordt dan toch korter ontwikkeld in de 1ste ontwikkelaar en dat leidt volgens mij tot een donkerder beeld aldaar. Of... klets ik nu uit mijn nek... O, help!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Als de film tegen elkaar gelegen heeft zou je bij dia's juist een donkere afdruk ervan moeten zien. Dat stuk wordt dan toch korter ontwikkeld in de 1ste ontwikkelaar en dat leidt volgens mij tot een donkerder beeld aldaar. Of... klets ik nu uit mijn nek... O, help!
    in de eerste ontwikkelaar wel ja, maar ik gok op een fout in de kleurontwikkeling.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De 1ste ontwikkelaar bepaalt het contrast en de kleurontwikkelaar doet vervolgens de omzetting. Als ik naar de dia kijk is er met de kleur op zich niet veel mis behalve dan dat het contrast geringer is. Wellicht zitten we allemaal verkeerd te denken. Interessant, dat wel...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Harry, dat kan zijn, ik beoordeelde op grond van mijn eigen ervaring - een fout dus, maar uit fouten kunnen we alleen maar leren ;-)

Hierbij de basis van mijn vermoeden.
    De blauwe zweem is waar de films in contact kwamen met blix, terwijl dit kleurontwikkelaar moest zijn. Toen ik mijn flater opmerkte tijdens het ingieten, heb ik de tank dadelijk gevuld met water dat al klaarstond voor de volgende spoeling en dan de films 4 minuten gespoeld. Daarna heb ik de kleurontwikkelaar erin gedaan en verder de normale procedure gevolgd.

Bij de scan van Obelix is duidelijk meer kleur te zien, in tegenstelling tot mijn voorbeeld.

G
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails ontwikkelfout.jpg   ontwikkelfoutdetail.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Wat ik zou willen weten is of de andere opnames op deze film op de zelfde plek t.o.v. de opname "banen / vlekken" hebben. En wat er met de vlakfilm aan de hand is.

Zijn er van Obelix bij mij afgelopen keer ook opnames ontwikkeld ?

De kans dat een lab tot 3 keer toe bij de zelfde kant de zelfde grove fout maakt is uiterst klein.

Shooter
    4x5 Format
    Foto locatie voor zaterdag stel ik voor naar de ooipolder te gaan. 51 51' 49.66" noord 5 54' 06.88" oost Voor 't geval dat iemand te laat is kan die ons met behulp van navigatie ons terugvinden.
    Het is 8 min rijden van mij vandaan. We kunnen zowel de uiterwaarden is als een binnendijks natuurgebied in gaan. De weersvoorspelling op dit moment voor zaterdag zijn goed te noemen. Maar 't is nog een tijd te gaan.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin