Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,773   Posts: 1,484,390   Online: 1073

Page 9 of 14 FirstFirst ... 34567891011121314 LastLast
Results 81 to 90 of 140

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wat ik zou willen weten is of de andere opnames op deze film op de zelfde plek t.o.v. de opname "banen / vlekken" hebben. En wat er met de vlakfilm aan de hand is.

Zijn er van Obelix bij mij afgelopen keer ook opnames ontwikkeld ?

De kans dat een lab tot 3 keer toe bij de zelfde kant de zelfde grove fout maakt is uiterst klein.
    Bij jouw is van mij niets ontwikkeld. Had niet op tijd door dat je dat toch ging doen.

Ik heb het vandaag met het vaklab erover gehad, en volgens hem is het waarschijnlijk een licht lek. Toen ik er langer over nadacht herinnerde ik mij dat ik de rolfilm heb getransporteerd met open schuif. Ervan uit gaande dat de sluiter en camera het wel donker hielden. Vandaar de blauw kleuring in de spatiëring. Met de vlak film heb ik ook 1 opname gemaakt die hetzelfde probleem heeft. Het lijkt daar net of je de onderste rand van de lens plank ziet. Het gebeurd alleen bij bepaalde verstelling want van de 7 opnames op vlakfilm hebben 2 het probleem. Op de rolfilm is buiten 4 opnames zoals ik hier heb laten zien de rest wel goed. Die zitten ervoor en erna.

Weet iemand hoe je zo'n lek makkelijk vind en oplost.

Shooter
    4x5 Format
    Een manier om 't lek te vinden is een lampje aan een batterij te solderen of een klein zaklampje. Deze stop je in de balg van je camera. Als je vervolgens in de doka 't licht uitdoet zou je moeten zien waar je camera "lekt".

Hoe je vervolgens het lek dicht is afhankelijk van waar 't lekt.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Harry, dat kan zijn, ik beoordeelde op grond van mijn eigen ervaring - een fout dus, maar uit fouten kunnen we alleen maar leren ;-)
    G
    G.
    Je ziet dat ik ook deze opname op mijn manier beoordeeld heb en er ook faliekant naast zat. Nu we (denken te) weten dat het een lightleak is???
    Voor mijn gevoel is die lightleak dan wel heel erg strak begrensd aangezien er geen sluierwerking rondom de randen zichtbaar is. Dat alleen al lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn leaks zien er héél anders uit...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    G.
    Je ziet dat ik ook deze opname op mijn manier beoordeeld heb en er ook faliekant naast zat. Nu we (denken te) weten dat het een lightleak is???
    Voor mijn gevoel is die lightleak dan wel heel erg strak begrensd aangezien er geen sluierwerking rondom de randen zichtbaar is. Dat alleen al lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn leaks zien er héél anders uit...
    Ik ben niet zo bekend met diamateriaal. Maar de banen lijken mij donkerder. Een lichtlek zou het lichter moeten maken. Bovendien is een lichtlek niet scherp begrensd. Zo redenerend denk ik dat het een schaduw is. Een schaduw bijvoorbeeld van een ingedeukte balg eventueel in combinatie van verstellingen. Zulke dingen heb ik wel eens gezien. Alleen dan deuk je de balg uit of maakt de verstelling anders. Onder bepaalde omstandigheden moet je deze schaduwen op de koop toe nemen. Als de koop tenminste niet een andere camera is.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Kan het een besmetting zijn door bacterien of schimmel ????????????
    dit kan het zijn vlgs een fotograaf die met mach ontwikkeling heeft gewerkt
    het zou vlgs hem in enkele weken al kunnen gebeuren bij verkeerde opslag ingeval er een lek zit waar vocht in kan.

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Mijn lekken zien er ook totaal anders uit. En zeker niet over 3 zijden scherp en recht begrenst. In de rand waar fuji staat is namelijk de 3e begrenzing te zien. Bovendien is 't zeer egaal uitgelicht en min of meer binnen de film latitude gebleven. Een 'gewoon' lichtlek lijkt me sterk..En een glimmend / spiegelend oppervlak binnen in de camera lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Het vreemde blijft de begrenzing. bacterien of schimmel houd zich meestal niet aan rechte lijnen.

Shooter
    Medium Format
    Gary
    ik heb geen tomtom
    kun je de coord. vertalen naar een plaats bv ooy of kekerdom

groetjes

Ruud

Shooter
    4x5 Format
    Eerst bij mij verzamelen lijkt mij de voorkeur hebben. (kopje koffie) Maar mocht iemand later komen is de aanwijzing wel handig. Parkeren hoek ooijse bandijk hoek langstraat.
    Vanuit Lent de brug over, volg richting Kleef. Na 800m direkt onderaan de helling van de Nieuwe Ubbergseweg links af. De Ubbergseweg op terug richting Nijmegen. Onder de stuwwal langs. Bij 't nederlands-duits gemaal rechts af de ooijse bandijk op (eerste mogelijkheid rechts). Volg de dijk voor 3000 meter. Eerst zijweg NA Tiengeboden (gehucht aan de dijk naam staat op bushalte). Daar zouden wij dan moeten zijn

Shooter
    Multi Format
    Heren,

Ik zelf denk dat het reflectie is.
    Zou een compendium helpen?

Toevallig heb ik bog een foto van de instelling van de camera.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMGP03211534-1024.jpg  

Shooter
    Medium Format
    Hallo Gary

Ik zal uiteraard eerst naar jouw rijden

alleen ingeval dat

ruud

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin