Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,545   Posts: 1,544,483   Online: 1091

Page 13 of 17 FirstFirst ... 37891011121314151617 LastLast
Results 121 to 130 of 169
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gisteren vertelde Jed iets over het stopbad en de dreun die de film oploopt bij een te abrupte stop. Ik ben vergeten te noteren welke chemie hij voor het stopbad noemde. Heeft iemand dat wel gedaan of, als je dit leest Jed, kun je het dan even opnieuw 'vertellen'?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    TF3- Alkaline Rapid Fixer.
    Formula #135 in het Darkroom Cookbook van Stephen G. Anchell.
    Maar in de chemische afdeling op de Engelse APUG staat Jed's versie onder HD-developers.
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Niet als laatste wil ik ook mijn dank betuigen aan de voortreffelijke gastvrijheid genoten in Lent.
    Gezien alle foto's waarvan we genoten hebben denk ik dat iedereen hierbij wordt uitgedaagd voor de volgende keer zijn beste beentje voor te zetten en ons opnieuw te trakteren op bijzondere platen.
    "Keep the traditional photographie alive" zou ik willen zeggen.
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Harry , daar kan ik me helemaal bij aan sluiten. het was een geweldige dag.
    Ik ga mijn best doen om de volgende keer ook wat te laten zien.
    Ik heb bij de brug allemaal dubbele opnames gemaakt. de eerste helft ga ik in rodinal ontwikkelen en de 2e helft wil ik in de hd ontwikkelaar van Jed ontwikkelen als ik alle ingrediŽnten heb.

Bedankt Garry voor de goeden zorgen.

Daniel

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Maar in de chemische afdeling op de Engelse APUG staat Jed's versie onder HD-developers.
    Dank je Harry. Ik ben daar net even op bezoek gegaan en belandde al heel snel in een soort alchemistische discussie. In de toekomst wil ik me graag een keer wagen aan eigen mengsels, scheikunde was ooit mijn favoriete vak, maar nu vind ik dat nog een stap te ver. Eerst maar eens het afdrukproces een beetje onder de knie krijgen. Om me echter niet een buil te vallen aan een verkeerd stopbad zou ik graag weten of het gebruik van bijvoorbeeld Amaloco S10 aan of af te raden is.

Inmiddels heb ik wel begrepen dat ik leervoer heb voor de rest van mijn leven :-)

Shooter
    4x5 Format
    Om me echter niet een buil te vallen aan een verkeerd stopbad zou ik graag weten of het gebruik van bijvoorbeeld Amaloco S10 aan of af te raden is.
    Alle foto's die je van mij hebt gezien gisteren hebben als negatief in de s10 gelegen. Misschien kun je daar wat uit concluderen. Als je 't echt niet vertrouwd neem je gewoon water als tussenbad. Het enige nadeel is dat je ontwikkeling dan niet acuut stopt en je fixeer sneller bezwijkt, dus minder films kan doen. Maar dat laatste lijkt me niet zo'n probleem bij minox film. Ik schat zo in dat je wel 100 van die mini filmpjes in een liter kan doen .

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    53 ml ontwikkelaar, 53 ml stopbad en 53 ml fixeer om precies te zijn :-)
    Weet jij of er in Nijmegen nog fotozaken zijn waar ze chemie en eventueel papier verkopen?

Voor wat betreft de vergroter heb je gewonnen! Het apparaat op de foto vond ik een aardige overeenkomst hebben maar was dus kleiner.
    Je schreef dat je een foto in het water had liggen. Betekend dit dat er toch opnames gelukt zijn?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Gisteren vertelde Jed iets over het stopbad en de dreun die de film oploopt bij een te abrupte stop. Ik ben vergeten te noteren welke chemie hij voor het stopbad noemde. Heeft iemand dat wel gedaan of, als je dit leest Jed, kun je het dan even opnieuw 'vertellen'?
    De vorm van de gelatine van de emulsie is pH afhankelijk. Een ontwikkelaar is flink basisch en een gebruikelijk stopbad is zuur, pH zo bij de 2,9.Door een stopbad bij pH 4,5 te nemen laat je de gelatine met 'rust'. En het is dan helemaal mooi als het stopbad gebufferd is ( dan verloopt de pH niet zo). Het stoppen gaat uiterst snel; in enkele seconden.
    Zo iets kun je op de volgende manier krijgen:

120 ml 28% azijnzuur
    80 g natrium acetate ( sodium acetate)
    in 1 liter water.
    capaciteit minstens 40 films of een eenheid van 4 (4x5)"( 80 kwadraat inches per film).

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Let op: ik heb de TF-3 gemodificeerd en de modificatie is door Bill Troop overgenemen. Dus je moet even opletten met welke versie je werkt.

Jed

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Om me echter niet een buil te vallen aan een verkeerd stopbad zou ik graag weten of het gebruik van bijvoorbeeld Amaloco S10 aan of af te raden is.
    :-)
    Robbedoes,

stoppen van de film met een stopbad verhoogt bij sommige ontwikkelaar-stopbad combinaties het ontstaan van koolzuurgas in de emulsie, wat met name zichtbaar wordt door kleine gaatjes in de partijen met grote zwarting. Mij is destijds geleerd om een film te "stoppen" door deze met water van 20 graden te spoelen, als volgt: tank vullen - 3x kiepen en legen, dit drie keer totaal komt uit op 1 1/2/ minuut. Door nu je ontwikkelingsmethode structureel op te zetten kom je ook met deze methode op de juiste ontwikkeltijd voor je film.

Groet,

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin