Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,677   Posts: 1,481,962   Online: 968

Page 14 of 17 FirstFirst ... 4891011121314151617 LastLast
Results 131 to 140 of 169
    FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ik mag wel zeggen dat mijn eerste meeting met apugers een groot succes is te noemen. Niet alleen door weer met zielsverwanten over natte fotografie te praten en in de professioneel ingerichte doka van Gary te mogen kijken (om je vingers bij af te likken), maar minstens ook door de goede zorgen van Gary en Roos. Top ontvangst, prima lokatie en een geweldige catering bij terugkomst.
    Het weer speelde ook nog eens in ons aller voordeel mee. De foto besprekingen doen weer het oude clubgevoel herleven, evenals de uitleg en discussies over zonesysteem en kodaksysteem voor het belichten van je film.

Een wel heel erg geslaagde dag, waarvoor mijn dank en zeker voor herhaling vatbaar.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Robbedoes,

stoppen van de film met een stopbad verhoogt bij sommige ontwikkelaar-stopbad combinaties het ontstaan van koolzuurgas in de emulsie, wat met name zichtbaar wordt door kleine gaatjes in de partijen met grote zwarting. Mij is destijds geleerd om een film te "stoppen" door deze met water van 20 graden te spoelen, als volgt: tank vullen - 3x kiepen en legen, dit drie keer totaal komt uit op 1 1/2/ minuut. Door nu je ontwikkelingsmethode structureel op te zetten kom je ook met deze methode op de juiste ontwikkeltijd voor je film.

Groet,

Guus
    Het hiervoor genoemde gebufferde stopbad voorkomt ook de vorming van de zogenaamde 'pinholes' als gevolge van de vorming van koolzuurgas. Het heeft dus meer eigenschappen, die voor het 'stoppen' gunstig zijn.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Harry , daar kan ik me helemaal bij aan sluiten. het was een geweldige dag.
    Ik ga mijn best doen om de volgende keer ook wat te laten zien.
    Ik heb bij de brug allemaal dubbele opnames gemaakt. de eerste helft ga ik in rodinal ontwikkelen en de 2e helft wil ik in de hd ontwikkelaar van Jed ontwikkelen als ik alle ingrediŽnten heb.

Bedankt Garry voor de goeden zorgen.

Daniel
    Bij onze excursie bij de brug heb jij mij gevraagd hoe te belichten. Ik heb je toen uitgelegd hoe je op 7 stops kunt belichten. Vermoedelijk heb je de juiste ontwikkeltijd nog niet uitgezocht voor deze 7 stops en jouw afdruk condities. Alvorens je gaat filmontwikkelen zou je dat moeten doen om optimale resultaten te krijgen. Als je niet bekend bent met de calibratieprocedure moet je even contact opnemen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Jed,

Er is een plaat van jou hier achter gebleven tussen de mijne. Als 't geen haast heeft krijg je die bij de volgende bijeenkomst terug. Als je er wel haast mee hebt moeten we iets afspreken. Opsturen lijkt me geen optie, de kans op beschadiging is wel heel groot.

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    En zo komen er een paar dagen later nog steeds vragen in me op...

Ten eerste:
    Jed, kun je hier wellicht nog de literatuurverwijzing posten naar de Kodak publicatie waar je over verteld hebt? In het verhaal over ongecoate lenzen ben in wel geinteresseerd. Ik zie bij gelijkblijvende ontwikkeling behoorlijk verschil tussen de negatieven uit m'n Mamiya C3 (eind jaren 60, dus naar ik aanneem ongecoate lenzen; wat vlakkere negatieven) en die uit de Bronica RF645 (jaren 90, dus vast gecoat, en beduidend meer contrast in de negatieven). Negatieven uit beide camera's zijn bruikbaar, daar niet van, maar 't lijkt me interessant om te zien of ik het wat consistenter kan krijgen.

Ten tweede:
    Van de getoonde foto's was een aardig aantal mooi gepresenteerd op stevig karton. Presentatie, daar zou ik nog wel eens wat meer van willen weten. Ik hoor en lees altijd dat opplakken niet mag(?), maar een foto blijft niet vanzelf op eens stuk karton zitten. Zelfde met passepartouts. Heb ik onlangs voor 't eerst zelf gesneden, maar... hoe zorg ik dat de foto op de juiste plaats er achter blijft zitten? Ik zag toch geen andere oplossing dan een klein stukje zuurvrij tape. Maar goed, de mensen die foto's op karton presenteerden (Gary, Jed, en ...anderen... heb het niet zo precies bijgehouden): mijn vraag is: hoe doen jullie dat?

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by kraker View Post
    Ten tweede:
    Van de getoonde foto's was een aardig aantal mooi gepresenteerd op stevig karton. Presentatie, daar zou ik nog wel eens wat meer van willen weten. Ik hoor en lees altijd dat opplakken niet mag(?), maar een foto blijft niet vanzelf op eens stuk karton zitten. Zelfde met passepartouts. Heb ik onlangs voor 't eerst zelf gesneden, maar... hoe zorg ik dat de foto op de juiste plaats er achter blijft zitten? Ik zag toch geen andere oplossing dan een klein stukje zuurvrij tape. Maar goed, de mensen die foto's op karton presenteerden (Gary, Jed, en ...anderen... heb het niet zo precies bijgehouden): mijn vraag is: hoe doen jullie dat?
    Dry mount denk ik. Hiebij wordt een laagje tussen papier en (zuurvrij) karton verhit in een speciale pers. Het laagje wordt daardoor kleverig en plakt het geheel aan elkaar.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De vorm van de gelatine van de emulsie is pH afhankelijk. Een ontwikkelaar is flink basisch en een gebruikelijk stopbad is zuur, pH zo bij de 2,9.Door een stopbad bij pH 4,5 te nemen laat je de gelatine met 'rust'. En het is dan helemaal mooi als het stopbad gebufferd is ( dan verloopt de pH niet zo). Het stoppen gaat uiterst snel; in enkele seconden.
    Zo iets kun je op de volgende manier krijgen:

120 ml 28% azijnzuur
    80 g natrium acetate ( sodium acetate)
    in 1 liter water.
    capaciteit minstens 40 films of een eenheid van 4 (4x5)"( 80 kwadraat inches per film).

Jed
    Dank je Jed,
    Ik neem aan dat i.p.v. azijnzuur ook citroenzuur te gebruiken is. Maar dan het natriun acetate: dat koop je denk ik niet bij de apotheek, maar waar dan wel?

Groet, Rob

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Dry mount denk ik. Hiebij wordt een laagje tussen papier en (zuurvrij) karton verhit in een speciale pers. Het laagje wordt daardoor kleverig en plakt het geheel aan elkaar.
    Bedankt, ja, dat zal het wel zijn. Ik zag wel een pers in Gary's doka staan. Jammer dat ik totaal geen plaats heb voor al dat nuttige maar veel te grote spul...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    4x5 Format
    Er is net een paar maanden geleden een uitgebreide discussie geweest over opplakken. zie

http://www.apug.org/forums/forum71/4...materiaal.html

Rob je kunt niet 't azijnzuur voor citroenzuur vervangen. Dan werkt de buffer met natrium acetaat niet. Azijnzuur zou je ook hydrogeen acetaat kunnen noemen. Dit wordt wel eens waar niet gedaan maar dat maakt 't wel duidelijk. De acetaat groep uit 't natrium acetaat zorgt voor de buffering van 't zuur.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Via een chemie forum kwam ik op het adres van Labstuff uit. Deze online winkel levert naast chemicaliën ook glaswerk zoals maatbekers e.d. tegen zeer redelijke prijzen. Daar vond ik Natrium Acetaat 3-hydraat. Jed, is dat het juiste spul?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin