Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,050   Online: 906

Page 15 of 17 FirstFirst ... 591011121314151617 LastLast
Results 141 to 150 of 169

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Via een chemie forum kwam ik op het adres van Labstuff uit. Deze online winkel levert naast chemicaliën ook glaswerk zoals maatbekers e.d. tegen zeer redelijke prijzen. Daar vond ik Natrium Acetaat 3-hydraat. Jed, is dat het juiste spul?
    Azijnzuur (acetic acid) is heel gewoon spul. Je moet de concentratie mogelijk wel op 28% brengen. Als je het in geconcentreerde vorm hebt (ijsazijn of 70% oplossing); verdun het voorzichtig. Bescherm je ogen voor het geval er een druppel opspat). Ik zou het niet vervangen door citroenzuur. Je zou trouwens ook niet weten hoe het te vervangen.

Het natrium acetaat zal best juist zijn. De prijs wordt mede door de zuiverheid bepaald. Voor fotografie hoeft het niet zo zuiver te zijn.Ik koop het meestal per internet op een canadees adres. Als ik het wel hebt, heeft Harry het de laatste keer gekocht. Als je het wilt vergelijken, kan ik het internetadres opzoeken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by kraker View Post
    En zo komen er een paar dagen later nog steeds vragen in me op...

Ten eerste:
    Jed, kun je hier wellicht nog de literatuurverwijzing posten naar de Kodak publicatie waar je over verteld hebt? In het verhaal over ongecoate lenzen ben in wel geinteresseerd. Ik zie bij gelijkblijvende ontwikkeling behoorlijk verschil tussen de negatieven uit m'n Mamiya C3 (eind jaren 60, dus naar ik aanneem ongecoate lenzen; wat vlakkere negatieven) en die uit de Bronica RF645 (jaren 90, dus vast gecoat, en beduidend meer contrast in de negatieven). Negatieven uit beide camera's zijn bruikbaar, daar niet van, maar 't lijkt me interessant om te zien of ik het wat consistenter kan krijgen.

Ten tweede:
    Van de getoonde foto's was een aardig aantal mooi gepresenteerd op stevig karton. Presentatie, daar zou ik nog wel eens wat meer van willen weten. Ik hoor en lees altijd dat opplakken niet mag(?), maar een foto blijft niet vanzelf op eens stuk karton zitten. Zelfde met passepartouts. Heb ik onlangs voor 't eerst zelf gesneden, maar... hoe zorg ik dat de foto op de juiste plaats er achter blijft zitten? Ik zag toch geen andere oplossing dan een klein stukje zuurvrij tape. Maar goed, de mensen die foto's op karton presenteerden (Gary, Jed, en ...anderen... heb het niet zo precies bijgehouden): mijn vraag is: hoe doen jullie dat?
    Het gaat om twee Kodak publkaties. Een tijdje terug heb ik bij Amazon (US) vastgesteld dat beiden (tweedehands) verkrijgbaar zijn en wel voor een habbekrats.

Kodak heeft in het document 'Kodak professional black and white films, de achtergronden aangegeven, waarop het juist belichten en ontwikkelen berust. Ik gebruik de 2nd edition, 1976 van deze uitgave, hierin wordt ook ingegaan op de procedures met oudere ongecoate optiek. Deze achtergronden zou je kunnen zien als de specificaties, waarop een film voor picturale toepassingen wordt gefabriceerd. Als je van de specificaties afwijkt, dat kan. Maar dan weet je waarom je het doet.

In de Kodak uitgave " Kodak master darkroom dataguide' is een 'enlarging computer' opgenomen. Met dit hulpmiddel kun je ook minder juist belichte negatieven aan. Die enlaging computer is een logarithmisch ingedeelde schijf.

Dry mounting wordt al een eeuw voor het opplakken van fotos gebruikt, en is vastgelegd in standaarden. Maar een conservator in een museum mag dat natuurlijk nooit gebruiken. Hij moet de fotos laten zoals ze zijn. Zo zijn er verschillende benaderingen.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Azijnzuur (acetic acid) is heel gewoon spul. Je moet de concentratie mogelijk wel op 28% brengen. Als je het in geconcentreerde vorm hebt (ijsazijn of 70% oplossing); verdun het voorzichtig. Bescherm je ogen voor het geval er een druppel opspat). Ik zou het niet vervangen door citroenzuur. Je zou trouwens ook niet weten hoe het te vervangen. Jed
    Ik vroeg dat over citroenzuur omdat mijn vorige stopbad daaruit bestond.

Shooter
    4x5 Format
    Ik vroeg dat over citroenzuur omdat mijn vorige stopbad daaruit bestond.
    Azijnzuur is te verkiezen boven citroenzuur. Betere aansluiting bij het fixeerbad. Maar citroenzuur wordt genomen vanwege de reuk.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    het is verkrijgbaar bij bedrijven die spullen voor imkers verkopen`

http://www.dewerkbij.nl/prijslijst.htm

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Goh wat is de wereld dan weer klein. Dank je voor de tip!
    Het ziet er nu dan toch echt uit dat ik dankzij Jed mijn chemie ervaring weer eens in praktijk kan brengen.
    Binnen twee weken ga ik lekker op vakantie en hoop dan wat beelden te schieten van stationnetjes in voormalige kuuroorden (bain les bain, vitell etc). Tot die tijd laat ik mijn rolletje van afgelopen zaterdag liggen opdat mijn ontwikkelaar niet al te zeer verouderd. Na de vakantie ga ik los.
    En Gary heeft me zo afgunstig gemaakt met zijn doka dat ik nu in een heftige discussie ben beland over het nut van een kastenkamer.
    Wordt vervolgd...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Goh wat is de wereld dan weer klein. Dank je voor de tip!
    Het ziet er nu dan toch echt uit dat ik dankzij Jed mijn chemie ervaring weer eens in praktijk kan brengen.
    Binnen twee weken ga ik lekker op vakantie en hoop dan wat beelden te schieten van stationnetjes in voormalige kuuroorden (bain les bain, vitell etc). Tot die tijd laat ik mijn rolletje van afgelopen zaterdag liggen opdat mijn ontwikkelaar niet al te zeer verouderd. Na de vakantie ga ik los.
    En Gary heeft me zo afgunstig gemaakt met zijn doka dat ik nu in een heftige discussie ben beland over het nut van een kastenkamer.
    Wordt vervolgd...
    Mooie omgeving daar.
    Het gebied van de 100 meren. Ben er net van terug.
    Bij remiremont is een leuke waterval cascade de veldon (of meldon...)
    rond de 30 meter hoog.
    En in ronchamp de kerk van le corbusier
    http://www.greatbuildings.com/buildi...e_du_Haut.html

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    En niet te vergeten de Imagerie D'Epinal natuurlijk.
    De stationnetjes kwam ik vorig jaar eigenlijk bij toeval tegen. Vaak liggen er nog oude enorme hotels naast uit betere tijden. Vergane glorie maar wel heel mooi. Misschien vind ik de waterval nog.

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Goh wat is de wereld dan weer klein.
    Hoezo, je bent in je vrije tijd imker?

Zelfde hier. Nouja, ik wil al langer een vaste plaats voor de doka, maar het is schipperen met ruimte. Ik begin toch te denken om m'n eigen rommelkamertje (boekenkasten, PCs, dat soort spul) eens een eind uit te mesten en een deel daarvan als doka in te richten.

Velux adverteert wel met "donkermakende systemen" voor hun dakramen, maar ik vermoed dat ze bedoelen: donker genoeg om lekker te slapen, en niet: donker genoeg voor die paar gekken die nog een eigen doka willen. :o

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hoezo, je bent in je vrije tijd imker?
    Nee, wel groentekweker :-) Ik bedoel dat imkers spullen gebruiken die ook bij de fotografie toepasselijk zijn.

Zelfde hier. Nouja, ik wil al langer een vaste plaats voor de doka, maar het is schipperen met ruimte. Ik begin toch te denken om m'n eigen rommelkamertje (boekenkasten, PCs, dat soort spul) eens een eind uit te mesten en een deel daarvan als doka in te richten.

Velux adverteert wel met "donkermakende systemen" voor hun dakramen, maar ik vermoed dat ze bedoelen: donker genoeg om lekker te slapen, en niet: donker genoeg voor die paar gekken die nog een eigen doka willen. :o
    Dat verduisteren geeft mij ook de nodige hoofdbrekens. En door al dat denken wordt het echt niet donkerder... Ik heb een knoop doorgehakt en ga binnenkort vijverfolie kopen en tape dat rondom mijn raam. Niet mooi, niet profi maar wel snel en goedkoop. De echte doka maak ik wel als ik tevereden ben over mijn resultaten uit de dodo (donkere douche :-)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin