Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,685   Posts: 1,482,267   Online: 1033

Page 2 of 17 FirstFirst 1234567812 ... LastLast
Results 11 to 20 of 169

Shooter
    Multi Format
    Gary,

Toch maar weer voor de thuis basis gekozen?
    De Belgen reageren niet echt meer. In het verleden waren uit die hoek meer deelnemers te vinden dacht ik als ik de oude threads lees.

Ik plan deze datum vast in. Is het toegestaan bij die brug te komen? NS is tegenwoordig nog erger als vroeger met recht van toegang.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor alle duidelijkheid de brug ligt net over de grens en dat is richting oost en niet west.
    Veel roest en zeer fraaie structuren. De moeite meer dan waard.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Gary heeft voorgesteld om de contrastbeheersing voor de komende bijeenkomst op 24 mei op de agenda te zetten. Een onderwerp, waar ik mij nogal intensief mee heb bezig gehouden. Zo heb ik daar al eerder ( in Willebroek) een inleiding over gehouden.
    Ik weet niet waar de belangstelling ligt op dit omvangrijke gebied. Als er belangstelling voor bestaat zou ik een bepaald onderdeel onder het daglicht kunnen brengen. Ik zou dan wel moeten weten waar de belangstelling bestaat. Dat kan varieren van het werken met de MTF tot de beinvloeding van het licht in de uiteindelijke druk om het gevoel van de fotograaf te vertolken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Stel je voor dat die brug een half uur in mijn richting staat
    Ze ligt tussen Millingen aan de rijn en Emmerich over een dode arm van de rijn. Dus je rijd niet extra.

Toch maar weer voor de thuis basis gekozen?
    Van Jaap en Obelix kreeg ik de indruk dat het toch wel leuk zou zijn om nog een keer bij elkaar te komen voor de zomervakanties. Dat deze de laatste open datum voor mij was heb ik maar de koop doorgehakt.

Ik weet niet waar de belangstelling ligt op dit omvangrijke gebied. Als er belangstelling voor bestaat zou ik een bepaald onderdeel onder het daglicht kunnen brengen. Ik zou dan wel moeten weten waar de belangstelling bestaat. Dat kan varieren van het werken met de MTF tot de beinvloeding van het licht in de uiteindelijke druk om het gevoel van de fotograaf te vertolken.
    Voor mijn gevoel zou 't deze keer vooral toegespitst kunnen worden op de praktische aanpak tijdens het fotograferen en 't daaropvolgende ontwikkelen. Hoe te meten voor de opname, keuze op dat moment voor ontwikkeling, de gevolgen daarvan voor de belichting en de uiteindelijke uitvoering. En een aantal basis begrippen in de werkwijze toelichten. De meest gebruikelijke methode is 't zone systeem en het is denk ik goed om ons daar in eerste instantie aan te conformeren. Natuurlijk is hier van alles op aan te merken maar in eerste instantie is 't toch nodig om er begrip van te hebben alvorens de kritiek te kunnen begrijpen.

Als ik voor me zelf mag spreken vind ik niet aan een universele normering gerelateerde MTF grafieken voor de dagelijkse praktijk weinig stimulerend.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het moet vooral praktisch en luchtig blijven.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=gary mulder;602616]
    De meest gebruikelijke methode is 't zone systeem en het is denk ik goed om ons daar in eerste instantie aan te conformeren. Natuurlijk is hier van alles op aan te merken maar in eerste instantie is 't toch nodig om er begrip van te hebben alvorens de kritiek te kunnen begrijpen.

Het zone systeem is een reproductie methode, gebaseerd op sensitometrie. Nelson (Kodak) heeft de beperkingen van de methode een 45 jaar geleden aangegeven ( zie de fotografische bijbel van James). Nelson heeft ook aangegeven dat, gezien de stand van de fotografische techniek van een halve eeuw terug, er mee te leven viel. Nelson was zich echter heel goed van de beperkingen bewust.
    Nu zijn we zo veel jaren verder, en de technische beperkingen zijn verdwenen, mits je de keuze van de fotografische materialen en methoden juist neemt. Deze keuzen zijn gebaseerd op andere inzichten, dan die in het zone systeem worden gehanteerd.
    Het is dus geen kritiek op een zone systeem. Je moet weten waar je het zone systeem wel en niet kan inzetten. En dat weet je pas als bekend met de beperkingen!

Niet lang geleden is op de Apug site het zone systeem hier aan de orde geweest. Op de vraag of de beschrijving begrijpelijk was, werd ontkennend geantwoord.. Heel terecht, het is ook niet te begrijpen als je de ingebouwde beperkingen niet onderkent. [ Voor de fysicus: de klassieke mechanica van Newton is niet verdwenen met de komst van de quantum mechanica; weet waar de beperkingen zijn].

En als ik in het veld sta te fotograferen, en moet uitleggen waarom ik doe wat ik doe, dan is de nodige kennis vereist ( van twee kanten). En, gesteld dat volgens het zone systeem gewerkt wordt, dan zal ik eerst moeten weten of de beperkingen op de koop toegenomen worden. En hoe de 'pre-visualisering' er uit ziet. Nou, ik weet uit de praktijk dat het nergens op uitloopt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Het moet vooral praktisch en luchtig blijven.
    Ik geloof dat dit aansluit op de opmerking van Gary, dat je een fotografische proces niet uit een boek zult kunnen halen. Het fotografisch proces is zo veelzijdig en daardoor zo complex. Zelfs als je alle facetten zou kunnen beschrijven, moet je maar afwachten of de lezer/fotograaf het ook op de juiste manier weet in te schatten.

We zullen dus maar geen boek schrijven en gewoon naar een oude brug gaan. En dan zien we wel hoe een uitleg uitpakt. Als iemand geinteresseerd is in een bepaald onderwerp, vraagt hij wel verder.Vorige keer was perspectief het onderwerp, en ik herinner mij dat we hoofdzakelijk over belichting en beeldbeoordeling hebben gepraat.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Z

Als ik voor me zelf mag spreken vind ik niet aan een universele normering gerelateerde MTF grafieken voor de dagelijkse praktijk weinig stimulerend.
    In de dagelijkse praktijk staat MTF voor 'Meer Toevallig Fotograferen',

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    In de dagelijkse praktijk staat MTF voor 'Meer Toevallig Fotograferen',

Jed

Ik heb het altijd al geweten.

Kijk al uit naar 24 mei... hier gaat binnenkort een pakje toekomen met een iets meer handzame 4x5
    (was de vorige keer nogal jaloers op jullie Technika's)

G

Shooter
    4x5 Format
    hier gaat binnenkort een pakje toekomen met een iets meer handzame 4x5
    Gaat 't zo goed met de verkoop van film ? Je bent natuurlijk wel aan je stand verplicht om een houten camera te hebben .....

Page 2 of 17 FirstFirst 1234567812 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin