Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,901   Posts: 1,584,498   Online: 1033

Page 3 of 17 FirstFirst 12345678913 ... LastLast
Results 21 to 30 of 169

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Gaat 't zo goed met de verkoop van film ? Je bent natuurlijk wel aan je stand verplicht om een houten camera te hebben .....
    Nee, allez, ik bedoel ja, het loopt hier wel vlot, maar deze camera is een privé-speeltje: Pacemaker Speed Graphic
    Met de huidige dollarkoers kon ik deze niet door mijn handen laten glippen.

Ik heb voor mezelf afgewogen welke functies ik in het veld het meeste gebruik met een 4x5 en deze beantwoordt aan mijn noden.

Als ik me ooit een 'nieuwe' camera koop, dan wordt het een Wista 8x10 tripple extension. Liefst met bijbehorende Cooke Triple Convertible lens

G

Shooter
    4x5 Format
    Wat betreft onderwerp /thema is 't arbitrair. De aanleiding is 't telkens terugkeren van vragen hierover. Telkens stoten we dan tegen 't onvermogen om op schrift middels dit forum of boeken 't een en ander over te brengen. Middels verbale en ook visuele overdracht is dan een andere manier. Zeker door 't informele karakter van 't buiten gebeuren.

Dus laten we 't zo brengen; als er blijk van belangstelling is kunnen we dit aandacht geven. Graag wel van te voren aangeven wat mij betreft, dan kunnen er ook wat voorbereidingen gedaan worden. Ook zouden we kunnen overwegen een mini cursus zone systeem/contrast beheersing los van deze bijeenkomst te organiseren.

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb voor mezelf afgewogen welke functies ik in het veld het meeste gebruik met een 4x5 en deze beantwoordt aan mijn noden.

Als ik me ooit een 'nieuwe' camera koop, dan wordt het een Wista 8x10 tripple extension. Liefst met bijbehorende Cooke Triple Convertible lens
    Altijd afgevraagd hoe 't verschil er uit zou zien tussen een 50 X 60 landschap gemaakt met een 4 X 5 en een 8 X 10

Shooter
    Multi Format
    Altijd afgevraagd hoe 't verschil er uit zou zien tussen een 50 X 60 landschap gemaakt met een 4 X 5 en een 8 X 10
    Dat moet dan maar eens vergeleken worden he... je zit natuurlijk wel met een belangrijke parameter die verschillend is: de lens.

G

Shooter
    Medium Format
    Ik heb in ieder geval met de opnames in de polder veel kunnen doen in de doka en heel veel geleerd hierbij en
    voor mij verbeteringen kunnen aanbrengen in mijn afdruktechniek
    ook het vergelijk opnames 6x7 met KB ( alhoewel hier bewegingsonscherpte )
    is het een idee om vanuit de <fouten > ik bedoel hiermee de mogelijke verbeteringen , te bekijken waar de accenten dienen te liggen om verder te komen
    waar liggen de meeste problemen
    ik heb in ieder geval veel afgedrukt om te vergelijken
    kunnen we aan de hand van een vergelijk een praktische benadering maken om tot betere resultaten te komen bv van of ,ontw ,gebruik zone systeem , enz enz
    m.a.w. probleemgeorienteerd werken.
    ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst

ben op zoek naar ind in luik kom daar op terug

ik heb in ieder geval een goede ruimte kunnen vinden waar we bij elkaar kunnen komen in maastricht.
    voldoende groot en stoelen en schildersezels op de fotos op te zetten voor bespreking.

Shooter
    4x5 Format
    Dat moet dan maar eens vergeleken worden he... je zit natuurlijk wel met een belangrijke parameter die verschillend is: de lens.
    Ik heb de illusie dat 't 4 X zo groot negatief oppervlak zoveel meer in te brengen heeft dat 't die eventueel iets mindere lens ruimschoots compenseert. En zo nog altijd een mooier beeld oplevert. Misschien moest ik de 24e mijn sinar maar eens in de transport koffer proppen.

Shooter
    4x5 Format

ik heb in ieder geval een goede ruimte kunnen vinden waar we bij elkaar kunnen komen in maastricht.
    voldoende groot en stoelen en schildersezels op de fotos op te zetten voor bespreking.
    Is dat al iets voor de komende keer of wordt dat in 't najaar ?

Shooter
    4x5 Format
    Het antwoord op deze vraag is omstreeks 1980 gegeven. Toen werden er voor 4x5" (bepaalde) objectieven vervaardigd, die een beeldkwaliteit leverden, vergelijkbaar met dat van het menselijk oog. [een vergelijking die voor landschappen gehanteerd wordt].
    Het is niet moeilijk om vast te stellen of 8x10" een nog beter resultaat oplevert dan 4x5". Neem de MTF's voor de verschillende objectieven en reken het door. Zoals Geert al aangeeft: het is de lens die het hem doet.
    Maar ik heb dit nooit vergeleken, omdat 4x5" nu al een beter resultaat dan het menselijk oog kan leveren. Dus ik zie de zin er niet van in. 8x10" is, zo lijkt mij, bedoeld voor procedes, die contactdrukken vereisen.
    Er zijn echter nog andere factoren, die mij voor 4x5" doen besluiten, als het om landschappen gaat. Het scherpteverloop van 150 mm objectieven prefereer ik boven langer brandpuntige lenzen. En, wat erg belangrijk is, de stabiliteit van een 4x5" camera in een winderige omgeving is zoveel beter dan van 8x10". En de Linhof technika is hier speciaal voor ontworpen.
    Bovendien sluiten de MTF's van objectief en film/ontwikkelaar mooi op elkaar aan bij 4x5"; je kunt 'spelen' met de contrastoverdracht. Bij 8x10" is de vergrootmaatstaf zo gering dat je steeds in het vlakke deel van de contrastoverdracht zit.

Wanneer ik in een studio ben, dan verandert het verhaal volledig, maar we praten hier over landschap.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    de stabiliteit van een 4x5" camera in een winderige omgeving is zoveel beter dan van 8x10". En de Linhof technika is hier speciaal voor ontworpen.
    Ik neem aan dat je hier niet appeleert aan de aerodynamische vormgeving van de Linhof?
    De aerodynamische vormgeving van de gebruiker gaat er wel op voorruit want onder dat gewicht buig je vanzelf wel een stuk voorover en tegen de wind in scheelt dat enorm .
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik heb in ieder geval met de opnames in de polder veel kunnen doen in de doka en heel veel geleerd hierbij en
    voor mij verbeteringen kunnen aanbrengen in mijn afdruktechniek
    ook het vergelijk opnames 6x7 met KB ( alhoewel hier bewegingsonscherpte )
    is het een idee om vanuit de <fouten > ik bedoel hiermee de mogelijke verbeteringen , te bekijken waar de accenten dienen te liggen om verder te komen
    waar liggen de meeste problemen
    ik heb in ieder geval veel afgedrukt om te vergelijken
    kunnen we aan de hand van een vergelijk een praktische benadering maken om tot betere resultaten te komen bv van of ,ontw ,gebruik zone systeem , enz enz
    m.a.w. probleemgeorienteerd werken.
    ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst

Ruud, ik neem aan dat jij er ook op 24 mei bij bent. Neem dan jouw resultaten mee, dan kunnen we de vergelijking bespreken. Laat wel even van te voren de details weten, dan kunnen we ons er een idee van vormen. Met details bedoel ik: de gebruikte lenzen en diafragmas, de films en ontwikkelaars en met welke vergrotingsmaatstaf je hebt vergroot.

Jed

Page 3 of 17 FirstFirst 12345678913 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin