Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,469   Posts: 1,570,904   Online: 957

Page 5 of 17 FirstFirst 123456789101115 ... LastLast
Results 41 to 50 of 169
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zouden we het ook niet hebben over contrastbeheersing of iets dergelijks...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Zouden we het ook niet hebben over contrastbeheersing of iets dergelijks...
    Dat klopt, en de contrastbeheersing tijdens het positief proces is hier natuurlijk onderdeel van.

Shooter
    Medium Format
    Hallo Gary,

Ja,ik kom ook natuurlijk

zal ook afdrukken meenemen van opnames van de laatste keer. TC en KB

groetjes

ruud

Shooter
    Multi Format
    Gary,

Ik ga direct weer naar locatie kan namelijk niet vroeger vertrekken.
    Kan Merlin en Willie niet komen, of wordt de groep dan te groot?

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe jij die afdrukken van de eerste keer zo mooi kreeg.
    Mij staat die boomstam sterk bij die mooi diep zwart was en het zand mooi stevig grijs.

Maar het grote verschil dan met Jed die bij geheel in grisjtinten een landschap van gras of reit had gemaakt.

Is hier door jullie veel in de doka aangedaan of gewoon een kwestie van veel experimenteren en nu weten hoe het wel moet. Is hier het zonesysteem of iets anders op los gelaten?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Gary,

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe jij die afdrukken van de eerste keer zo mooi kreeg.
    Mij staat die boomstam sterk bij die mooi diep zwart was en het zand mooi stevig grijs.

Maar het grote verschil dan met Jed die bij geheel in grisjtinten een landschap van gras of reit had gemaakt.

Is hier door jullie veel in de doka aangedaan of gewoon een kwestie van veel experimenteren en nu weten hoe het wel moet. Is hier het zonesysteem of iets anders op los gelaten?
    Obelix, interessant dat jij benieuwd bent naar de achtergronden. Het is inderdaad een uitdaging om van een weiland met gras een interessant beeld te maken. Maar kijk maar eens hoe boeiend dat grasveld door het licht kan zijn.
    Je moet de contrastoverdracht in het fotografisch proces begrijpen. Je kunt er eindeloos veel over lezen, maar begrijpen in de fotografische context is een proces waar je de tijd voor moet nemen. Kort gezegd: verwacht geen keukenrecept.
    Het is te vergelijken met de chinese schilder, die zijn penseelvoering eindeloos moet oefenen. De penseelstreek, die uit louter grijzen bestaat moet gaan leven, moet een uitstraling hebben, een verhaal vertellen.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Obelix, interessant dat jij benieuwd bent naar de achtergronden. Het is inderdaad een uitdaging om van een weiland met gras een interessant beeld te maken. Maar kijk maar eens hoe boeiend dat grasveld door het licht kan zijn.
    Je moet de contrastoverdracht in het fotografisch proces begrijpen. Je kunt er eindeloos veel over lezen, maar begrijpen in de fotografische context is een proces waar je de tijd voor moet nemen. Kort gezegd: verwacht geen keukenrecept.
    Het is te vergelijken met de chinese schilder, die zijn penseelvoering eindeloos moet oefenen. De penseelstreek, die uit louter grijzen bestaat moet gaan leven, moet een uitstraling hebben, een verhaal vertellen.

Jed
    Jed, zoals je misschien weet, heb ik de grootste bewondering hoe jij met licht kan omgaan. Het begrijpen dat je hier aanhaalt, is inderdaad het gevolg van jarenlange oefening...

Je kan een verhaal vertellen met kennis, maar intonatieloos (en dus minder intrigerend) maar als als je alle finesses van toonval onder de knie hebt en op het juiste moment weet te gebruiken, dan ben je een meester-verteller.

Nota aan mezelf: blijven oefenen!

Allez, op naar de volgende meeting! De speed graphic is intussen aangekomen en is helemaal in orde. Leuke machine, de achterwand moet ik nog verbouwen om er een schleimpflug mee te kunnen doen. Wordt vervolgd.

G

Shooter
    4x5 Format
    Kan Merlin en Willie niet komen, of wordt de groep dan te groot?
    Natuurlijk wel welkom, alleen nog niet een reactie wat betreft deze dag van ze gehad. Graag hoor ik wel minstens een paar dagen van te voren voor hoeveel mensen we broodjes en soep moeten hebben.

Shooter
    4x5 Format
    Het is uiteindelijk een samenspel. Zien,snappen,aanvoelen wat jou boeit in 't onderwerp, via belichten en ontwikkelen tot het maken van de print. Er zijn natuurlijk wel wat "toonladders" die je kunt oefenen, maar uiteindelijk is 't veel doen.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=argus;610586]Jed, zoals je misschien weet, heb ik de grootste bewondering hoe jij met licht kan omgaan. Het begrijpen dat je hier aanhaalt, is inderdaad het gevolg van jarenlange oefening...

Heel juist! Door oefening leer je werkelijk begrijpen. Maar je kunt pas gaan oefenen als je een basisbegrip of uitgangspunt hebt. Het is een cyclisch gebeuren, dat niet uniek is voor de fotografie. Wat fotografie zo uniek maakt, is dat je je eigen gevoel/ visie in dit cyclisch gebeuren inweeft. Zo wordt de foto een afspiegeling van het wezen van de fotograaf.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Niet minder belangrijk is om met ervaren mensen of lieden waarvan je de foto's boeien in gesprek te gaan. Dat is ook het doel van deze bijeenkomsten. Bij elkaar over de schouders meekijken en dan zelf proberen een stijl te ontwikkelen waarbij een beetje gappen geen kwaad kan noch bestraft wordt (zeker in dit gekke doorgedraaide Nederland). De juiste boeken of literartuur hierover opslaan. De juiste mensen treffen...
    Last edited by hka; 04-02-2008 at 05:46 AM. Click to view previous post history. Reason: typos
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin