Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,140   Posts: 1,658,090   Online: 863

Page 6 of 17 FirstFirst 12345678910111216 ... LastLast
Results 51 to 60 of 169

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Er zijn natuurlijk wel wat "toonladders" die je kunt oefenen, maar uiteindelijk is 't veel doen.
    Ik noemde net dat je met een basis- of uitgangspunt moet beginnen. Hiervoor wordt de "toonladder", of zone systeem soms gekozen. Dit is een discrete beschrijving dat niet in de visuele wereld past. Als gevolg heeft het zijn beperkingen.
    De wereld om ons heen is een wereld met een continumm van helderheidswaarden. De beschrijving door contrastoverdracht sluit hier op aan en wordt alom gebruikt (voor bijv. beeldkwaliteit en herkenning). En dat is ook mijn uitgangspunt. Het is een hulpmiddel tot het begrijpen en aanvoelen van technische mogelijkheden.
    Geen enkel systeem zal je eigen gevoel er in kunnen leggen. Dat kun je alleen zelf.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Kan Merlin en Willie niet komen, of wordt de groep dan te groot?
    Helaas, Merlin kan niet komen. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik heb helaas andere verplichtingen. Het gezelschap is inspirerend, het komende onderwerp fantastisch, ik laat me volgende keer dus graag verleiden, als het net iets beter uitkomt...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Merlin kan niet komen.
    Jammer Jaap. Volgende keer hoop ik je weer te zien.

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Een nieuwe draad, dat is voor nieuwkomers makkelijker dan een lange draad door te spitten.
    Ondertussen als nieuwkomer toch maar *deze* hele draad doorgespit, nouja, snel gescand. Ik zie 24 mei duidelijk als terugkerend thema; de datum lijkt me dus duidelijk. Wat er precies gaat gebeuren weet ik niet, maar in grote lijnen zal het iets met analoge fotografie zijn (duh!) .

Rest de vraag: waar gaat het gebeuren? Dat kon ik zo snel niet ontdekken.

En misschien ook iets meer: wat gaat er gebeuren? Ligt de nadruk op fotograferen, ontwikkelen, afdrukken? Ligt de nadruk op techniek, compositie, ...? Of is het toch gewoon "van alles wat"?

Ik kan op dit moment wel een nieuwe "impuls" gebruiken, dus wat dat betreft lijkt het me wel wat. Ik zeg nog niet toe, maar ik probeer 24 mei nog wel even vrij te houden...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Gary,

Als 24 mei de datum is dan ga ik z.s.m. een snipperdag opnemen zodat het dit keer niet aan mijn neus voorbijgaat. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de brug die je op het oog hebt de zelfde brug is die ik al een tijdje in mijn hoofd heb. Oude lijn Kleve/Zevenaar???

Mijn welbekende apparaatje zit nu hoogstwaarschijnlijk in het vliegtuig naar huis en mogelijk heb ik tegen de tijd van 24 mei ook een M35ML tot mijn beschikking. Je ziet dat het stapje voor stapje groter wordt :-)

Als ik het goed begrepen heb is de dag voor een deel bedoeld voor het nemen van opnamen en voor een deel voor het bekijken en beoordelen van elkaars werk. dat is voor mij een mooie gelegenheid om eens te kijken naar verschillende papieren (dank je Jed).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

En misschien ook iets meer: wat gaat er gebeuren? Ligt de nadruk op fotograferen, ontwikkelen, afdrukken? Ligt de nadruk op techniek, compositie, ...? Of is het toch gewoon "van alles wat"?
    Ik kan op dit moment wel een nieuwe "impuls" gebruiken
    Samenvattend een aantal antwoorden gekopieerd zijnde link #8 en #14:
    Link #8
    24 mei gaan Harry en ik in ieder geval op stap. We hebben als locatie een oude niet meer in gebruik zijnde spoorbrug gekozen om heen te gaan ▒ 30 min rijden van mij uit. Het wordt de beproefde formule van eerst fotograferen en daarna wat nabespreken foto's bekijken. Als thema om extra aandacht te geven lijkt ons goed om nog eens contrast beheersing op de agenda te zetten.

Link #14
    Voor mijn gevoel zou 't deze keer vooral toegespitst kunnen worden op de praktische aanpak tijdens het fotograferen en 't daaropvolgende ontwikkelen. Hoe te meten voor de opname, keuze op dat moment voor ontwikkeling, de gevolgen daarvan voor de belichting en de uiteindelijke uitvoering. En een aantal basis begrippen in de werkwijze toelichten. De meest gebruikelijke methode is 't zone systeem en het is denk ik goed om ons daar in eerste instantie aan te conformeren. Natuurlijk is hier van alles op aan te merken maar in eerste instantie is 't toch nodig om er begrip van te hebben alvorens de kritiek te kunnen begrijpen.

De impulsen komen vanzelf als je met zoveel enthousiastelingen bij elkaar bent.
    Je bent van harte welkom.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Ik zeg nog niet toe, maar ik probeer 24 mei nog wel even vrij te houden...
    Mocht je willen komen laat me dat dan even weten. We komen 's ochtends om 9.00 uur bij mij bij elkaar (Nijmegen). Drinken even een kop koffie en gaan dan om 9.30 op weg. Omdat ik tijdens 't middag programma alle aanwezigen iets te eten aanbied is 't handig om te weten hoeveel mensen er komen.
    Last edited by gary mulder; 04-07-2008 at 07:04 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=kraker;613291]Ondertussen als nieuwkomer toch maar *deze* hele draad doorgespit, nouja, snel gescand. Ik zie 24 mei duidelijk als terugkerend thema; de datum lijkt me dus duidelijk. Wat er precies gaat gebeuren weet ik niet, maar in grote lijnen zal het iets met analoge fotografie zijn (duh!) .

Hieruit zou ik kunnen opmaken dat het programma niet aan ieder duidelijk is. Is dat juist?

Jed

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Samenvattend een aantal antwoorden gekopieerd zijnde link #8 en #14:
    Link #8
    24 mei (...) oude niet meer in gebruik zijnde spoorbrug (...) eerst fotograferen en daarna wat nabespreken foto's bekijken (...) contrast beheersing.
    Helder.

Link #14
    (...) praktische aanpak tijdens het fotograferen en 't daaropvolgende ontwikkelen. Hoe te meten voor de opname, keuze op dat moment voor ontwikkeling, de gevolgen daarvan voor de belichting en de uiteindelijke uitvoering. En een aantal basis begrippen in de werkwijze toelichten. De meest gebruikelijke methode is 't zone systeem en het is denk ik goed om ons daar in eerste instantie aan te conformeren. Natuurlijk is hier van alles op aan te merken maar in eerste instantie is 't toch nodig om er begrip van te hebben alvorens de kritiek te kunnen begrijpen.
    Ik lees: techniek. Nouja, niks mis mee, al heb ik 't zonesysteem nog nooit in de praktijk toegepast. Ach, nooit te oud/jong om te leren.

De impulsen komen vanzelf als je met zoveel enthousiastelingen bij elkaar bent.
    Je bent van harte welkom.
    Dank je voor de duidelijke samenvatting. Ik had toch iets te vlot door de draad heen gelezen.

Gary, Nimweghen was een zeer nuttige toevoeging, en ik laat zeker nog definitief iets weten. Ik blijf het draadje volgen.

Jed, wat mij betreft is het programma nu (een stuk) duidelijk(er).

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik lees: techniek. Nouja, niks mis mee, al heb ik 't zonesysteem nog nooit in de praktijk toegepast. Ach, nooit te oud/jong om te leren.
    Dat moet je niet al te zwaar nemen. Het is geen college. De opzet blijft dat het een afwisselende dag moet zijn. Waarbij het doel is van elkaar te leren en daardoor beter te worden, oplossingen te vinden of zaken ter berde te brengen waar je meer over wilt weten.
    Ik moet zeggen dat we daar in laatste bijeenkomsten aardig in slagen.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin