Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,927   Posts: 1,585,170   Online: 792

Page 10 of 12 FirstFirst ... 456789101112 LastLast
Results 91 to 100 of 115
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Uitkomst van het verhaal is tweeledig. Enerzijds lees ik dat de beperking m.b.t. het aantal deelnemers er één is en anderzijds de gedachte dat alleen Large Formats welkom zijn.

Als we met één beginnen moeten we vaststellen dat dit deels waar is.
    Waarom de beperking in aantal? Dat heeft te maken, zoals hier en daar al eens vermeldt, met de capaciteitsmogelijkheden van aan ons beschikbaar gestelde ruimte.
    Tweede punt is niet juist aangezien er naast LF ook MF in gebruik is.

Om toch even verder op deze twee aspecten door te gaan het volgende.
    Stel dat we zoveel aanmeldingen krijgen dat we de gestelde grens overschrijden dan zouden we kunnen uitwijken naar een ander etablissement. Hierbij wil ik wel pleiten voor een betere locatie dan een kroeg of hotel waar we te midden van de andere gasten onze kunsten vertonen. Mijn ervaringen daarmee zijn toch dat ons werk hier niet ten volle tot hun recht komt en we niet frank en vrij met elkaar daarover kunnen discussiëren. Gezien de reacties van de andere deelnemers is dat juist het winstpunt geweest sinds we van Gary’s onderkomen gebruik mogen maken.
    Een zaaltje reserveren o.i.d. zou een optie kunnen zijn.
    Anderzijds plubliceren wij de nieuwe datum van de meeting zodanig vroegtijdig dat er meer dan voldoende ruimte zit om te reageren of je wel of niet deelneemt. Als je niet reageert betekent dat automatisch dat je niet deelneemt !) Het betekent dat als je niet al te vaak inlogt je het toch een keertje moet hebben gezien. De bekendmaking van de datum van de zojuist gehouden meeting is op 30 september laatst leden al gepubliceerd, me dunkt hoeveel tijd wil je dan nog...

Het punt van “er zouden alleen maar GrootFormaat-werkers welkom zijn” wil ik toch wel enigszins relativeren. Natuurlijk, zou ik haast zeggen, wordt er gebruik gemaakt van LF-camera’s maar dat is niet het enige formaat dat in de tot dusver gehouden meetings is ingezet. De MiddenFormaat camera’s bliezen ook een aardig deuntje mee. Persoonlijk wil ik hieraan toevoegen dat ik vind dat MF wel het minimum is.
    Waarom?
    Het uitgangspunt is om van elkaar te leren. Met elkaar “meekijken” en dat nu is zeer waardevol gebleken. Kijken wat de ander doet of hoe de ander het doet, dan is een groter matglas toch wel wenselijk.

Huiswerk.
    Dat er voor degenen die de organisatie ervan op hun conto nemen nog wel wat valt te verbeteren is ook begrepen uit de reacties hierboven. We trekken ons dat zeker aan en gaan daar wat aan doen.
    Zo zullen wij met betrekking tot het aantal nog beschikbare plaatsen deze regelmatiger via de thread communiceren zodat je kunt zien of de grens bereikt is.
    De reservelijst optie, in geval iemand onverhoopt mocht afvallen, is al een feit maar ook hier bleek dat degenen die zich hiervoor opgaven alweer andere planningen gemaakt hadden. Overigens wel te begrijpen.
    Ook zou je zelf ook een actievere rol kunnen spelen door de thread te volgen en zodra je ziet dat er een plek vrij komt even te reageren.
    Ons uiteindelijke doel is om gezamenlijk onze liefde en passie voor de “traditionele fotografie hobby” met elkaar te delen. Elkaar te inspireren en van elkaar leren en bovenal te genieten van de uiteindelijke resultaten op silverpapier.

Ik hoor van u dan hoort u van mij .
    Last edited by hka; 11-26-2008 at 02:04 PM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik wil in de loop van volgend jaar anders wel eens iets organiseren rond fotografie in studio, uiteraard hier in de buurt ;-)
    Reken ook maar op mij...
    Prima initiatief...
    harry

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Ik wil in de loop van volgend jaar anders wel eens iets organiseren rond fotografie in studio, uiteraard hier in de buurt ;-)
    G
    Geert,

Ik zou er ook graag bij willen zijn voor een studio sessie.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Nog een aantal opmerkingen over de organisatie van de meetings. Ik zou het aanmelden voor een meeting vrijlaten, maar wel duidelijk maken dat je met een limiet moet werken. Een limiet die wordt bepaald door de situatie. Wanneer we praten over de studio van Gary, dan is 10 personen het maximum alleen al vanwege de ruimte.

Ga je in de studio bijvoorbeeld portret doen, dan is 5 personen het maximum. Maar er is ook een minimum, omdat je het licht moet bedienen. Nog sterker, die personen moeten al wat van licht begrijpen.
    Ga je op locatie portret doen, dan hangt het van de locatie af. Ik heb wel in fabriekshallen gewerkt en dat gaat heel anders dan in een cafe of een museum.
    Bovendien gaan de discussies dan over uitlichting. De discussies zijn praktijkgericht.

Maar ook het gebruik van de camera is gebonden aan de situatie. Als er portret wordt gedaan, zal gauw naar middenformaat grijpen. Het kan de Rollei zijn, maar incidenteel zal ik middenformaat op de Linhof 4x5 doen. Dat we tot nu toe hoofdzakelijk met LF hebben gewerkt heeft in hoofdzaak te maken met het feit dat we tot nu toe.landschap hebben gedaan.

Overigens ben ik ook al eens met de organisatie van een studiosessie portret bezig geweest. {ik heb de beschikking over een studio in Amsterdam]. Maar de belangstelling was destijds niet echt groot. Er was duidelijk meer belangstelling voor landschap. Maar de belangstelling kan zich wijzigen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-27-2008 at 03:43 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hmm. Ik heb heel wat studiowerk (portret, model) gedaan met 4x5 en zelfs 8x10. Kan hierover wel wat vertellen indien interresse.

gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Hmm. Ik heb heel wat studiowerk (portret, model) gedaan met 4x5 en zelfs 8x10. Kan hierover wel wat vertellen indien interresse.

gr. Marc
    Marc,
    Misschien is dat te combineren met Geert zijn ideeën.
    Twee vliegen in één klap...
    harry

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    gr. Marc
    Marc,

Ik heb wel interesse in het 8x10 studiowerk.
    Ik heb sinds kort een 8x10 en wil er oa. portretten mee maken.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    In het verleden ben ik 1 maal op een kroegmeeting geweest wat voor mij de aanleiding geweest is om te kijken of het ook anders kon.
    Wat er toen al leuk aan was, is het zien van de actieve leden van het forum.

Wat ik op dat moment graag verbeterd wilde waren de volgende punten.

- Meer en betere gelegenheid om elkaars werk te kunnen bekijken.
    - Mogelijkheid te hebben met verschillende individuele deelnemers gesprek aan te gaan. (Aan een lange tafel zittend in een horeca gelegenheid spreek ik enkel buurman rechts en links)
    - kennis en kunde te delen met anderen in praktische zin.
    - Een dagvullend en gevarieerd programma, waardoor de grote afstand die sommigen moeten afleggen meer rendement opleverd.
    - buiten houden van commercie

En een meer persoonlijk iets. Een strikt gelijkwaardigheid van alle deelnemers. Geen docent/leerling verhouding of wedstrijd gevoel.

Terugkijkend op de bijeenkomsten van de afgelopen tijd denk ik dat het redelijk geslaagd is.

Wat de nadelen van deze aanpak zijn moeten we ook onder ogen zien.

- Om de open link tussen een voor de hele wereld zichtbaar internet forum en het bij mij thuis te houden bijeenkomsten enigszins onder controle te houden heb ik graag zicht op wie er komen. Een "open huis" situatie heb ik geen goed gevoel bij. Het nadeel van deze aanpak blijkt te zijn dat sommigen zich uitgesloten voelen. Overigens diegene die mij door middel van een PM hebben benaderd zijn nooit voor een gesloten deur komen te staan.

- Om laagdrempelig te zijn heb ik geen bijdrage willen vragen. Hierdoor is het b.v. niet mogelijk om voor het fotograferen een model in te huren, gezamenlijk doka werk te doen of anderszins kosten te maken.

- Fotografen zijn genegen tijdens het fotograferen solitair te handelen en dat is tijdens de bijeenkomst nu net niet de bedoeling. Het doel is niet een "wereld" plaat, maar het zien en laten zien hoe je het doet. Te denken aan film keuze, belichting, beeld uitsnede enz enz. Hierbij is gebleken dat een camera op statief essentieel is.

- Met 10 personen op deze manier fotograferen geeft een beperking t.o.v. keuze van onderwerpen. De keren dat ik met meerdere een model heb gefotografeerd ga ik onherroepelijk over tot solitair gedrag. Mede ingegeven door de dynamiek tussen fotograaf en model waarmee ik vind dat het moet gebeuren.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Marc,
    Misschien is dat te combineren met Geert zijn ideeën.
    Twee vliegen in één klap...
    Mijn idee is om een ruimte te voorzien met mogelijkheid tot werken in 3 groepen, maar niet om alle eer aan mezelf te houden qua instructie.
    De hulp van Marc is dan ook meer dan welkom!

Werken met verschillende formaten zou zéér interessant zijn omdat meteen ook de eigenheid en problematiek van de toestellen aan bod kan komen... balguitrek, scherptediepte, voldoende licht... en de mogelijke oplossingen hiervoor.

Alleen middenformaat, 4x5 en 8x10 lijkt me een goed voorstel! Als je met kleinbeeld in studio gaat werken, wordt het zo snel een individuele belevenis en je ziet geen resultaat op het matglas om te delen met anderen...

De studio is groot genoeg om in 3 groepen te werken en er is ook voldoende licht aanwezig, annex scheidingswanden.
    Ik kan voorzien dat er 2 groepen met flitsers aan de slag gaan, een derde met continu licht. Er is wel maar 1 flitsmeter aanwezig (hoog tijd voor een backup exemplaar!) maar ik vermoed dat er wel nog mensen eentje hebben.

Voor modellen kan ook gezorgd worden... er zijn er nog een aantal die me een ferme wederdienst moeten ;-)
    Ik bespreek dit eerst nog met mijn collega.

Het geheel zou dan wel doorgaan in Denderleeuw, op een 15km ten westen van Brussel.

Gezien de hoogzwangere toestand van mijn vriendin (8e maand), schat ik dat dit best in de periode eind februari / begin maart is, op een zondag. Later in het voorjaar, gaan we uiteraard liever in de natuur fotograferen.

Ik start meteen een nieuwe thread met dit onderwerp.

G

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Terugkijkend op de bijeenkomsten van de afgelopen tijd denk ik dat het redelijk geslaagd is.
    Gary,

Ik weet wel zeker dat het meer dan geslaagd is!!! , kijkend vanuit mijn persoon.
    En dat kennis en kunde wordt opgepakt en gedeeld dat zie je aan de vooruitgang van de prints van iedereen.
    --Mike

Page 10 of 12 FirstFirst ... 456789101112 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin