Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,931   Posts: 1,556,968   Online: 1019

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 115
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daar kan ik het mee eens zijn. Uit andere reacties in dit draadje kwam deze wens naar voren dus dacht ik slim te zijn, zodoende kwam ik daartoe.
    harry

Release, the best you can do...

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Toch interessant die ontwikkeling van het te volgen programma op deze dag.

Ik denk dat Jed de spijker op zijn kop slaat, laten we geen enkele optie uitsluiten, alleen maar een aantal mogelijkheden overwegen.
    Als het buiten kan dan ga ik graag naar buiten, waar de lichtmeettechniek aan de orde kan komen, maar evengoed beeldcompositie en licht in het beeld. Als het binnen moet is er voor al dit soort onderwerpen ook voldoende ruimte om ze aan bod te laten komen.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Wat ik ook graag zou willen zien bij het bespreken van elkaars foto's is het negatief waarvan de print is gemaakt.
    En ook de sluitertijd/diafragma gegevens van dat negatief.
    Ik zou graag willen zien hoe negatieven van anderen eruit zien.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Wat ik ook graag zou willen zien bij het bespreken van elkaars foto's is het negatief waarvan de print is gemaakt.
    Het is natuurlijk goed om de negatieven te zien. Het gaat er om dat je goede negatieven krijgt. En dan kunnen we Barry Thornton weer citeren:

'Zover ik weet uit de analoge tijd van Barry Thornton was zijn uitspraak duidelijk: maak een goed negatief en het drukken is een fluitje can een cent.Citaat van hem “If a negative is properly exposed and processed, it is difficult not to make a high quality print”,
    Hij zal zich beijverd hebben op het maken van goede negatieven, door juist belichten en ontwikkelen. En daar blijft het bij.'

In een eerder draadje is dit uitvoerig doorgenomen. Mogelijk is iemand daarna zijn belichting en ontwikkel-proces gaan calibreren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    In de praktijk als we op stap gaan valt de groep uiteen. Met 10 om een camera staan is niet zo boeiend. Als je met een klein groepje bent is het mogelijk dieper op het hoe en waarom van de opname in te gaan. Wetende dat de groep toch uiteen loopt is het helemaal niet zo gek dat we verschillende locaties bezoeken. De een vind architectuur of stadslandschap interessant de ander staat liever met de laarzen in de modder.... Wat er dan besproken gedaan wordt in de groep lijkt me niet zinvol om van te voren vast te leggen. Het zal wel over fotograferen gaan denk ik zo.

Mijn negatieven mag je natuurlijk zien. Alleen doordat ik nogal impulsief en vaak snel op veranderend licht reageer,werk, kan ik je bij de meeste opnames niet vertellen wat de sluitertijd diafragma is geweest. Bovendien is dat als los staande info net zo interessant. Als ik de tijd en zin heb beschrijf ik bij de opname hoe ik gemeten heb, dus op welke plaatsen en wat daar de uitkomst was, en wat ik uiteindelijk als belichting heb gekozen.
    Dat ziet er dan in het ideale geval dan b.v. zo uit;

Belicht 1/60 bij 22
    gemeten gras in de voorgrond schaduw f11,6 donker deel wolk f45

Dat geeft dan zinvolle info.
    Maar goed dat is in het ideale geval

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dat ziet er dan in het ideale geval dan b.v. zo uit;

Belicht 1/60 bij 22
    gemeten gras in de voorgrond schaduw f11,6 donker deel wolk f45

Dat geeft dan zinvolle info.
    Maar goed dat is in het ideale geval
    Ah, nu weet ik wat ik mis bij het registreren van mijn sluiter/diafragma waarden.
    Ik vergeet op te schrijven wat ik gemeten heb, losse sluiter/diafragma waarden zeggen niks als je niet meer weet wat en waar je gemeten hebt.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Ah, nu weet ik wat ik mis bij het registreren van mijn sluiter/diafragma waarden.
    Ik vergeet op te schrijven wat ik gemeten heb, losse sluiter/diafragma waarden zeggen niks als je niet meer weet wat en waar je gemeten hebt.
    Losse sluitertijden en diafragmas hebben betekenis in de zin van bewegingsonscherpte en scherptediepte. Deze gegevens zeggen niets over de 'belichting'. Hiertoe moet je je belichtings-strategie aangeven, daartoe behoren van die zaken als de grootte van de helderheids-range, die je wil omvatten en wat de reden is dat je die helderheids-range wil omvatten. Zo hadden we op de zonnige dag bij Maastricht laatst situaties met grote helderheidsverschillen ( bijv. 9 stops). Als je perse een opname wil maken, zul je je strategie moeten bijstellen. En dat moet je dan noteren, anders weet je later niet meer wat voor gedachten je had bij het nemen van de opname.

Jed

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je de volgende keer weer over lichtmeten en lichtcompositie hebt, dan kan je gelijk het ontwikkelen mee nemen, ofwel een n-2, n-1, n, n+1 en n+2 notatie. Dan focus je ook op het "processed", in het citaat van Barry Norton "If a negative is properly exposed and processed, it is difficult not to make a high quality print". Want in mijn ogen is het ontwikkelen en het lichtmeten nauw met elkaar verbonden...
    En Jed, kijkend naar jouw werk, kunnen we idd nog een boel over jouw lichtcompositie leren, maar je mag natuurlijk ook je eigen opnames maken.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als je de volgende keer weer over lichtmeten en lichtcompositie hebt, dan kan je gelijk het ontwikkelen mee nemen, ofwel een n-2, n-1, n, n+1 en n+2 notatie. Dan focus je ook op het "processed", in het citaat van Barry Norton "If a negative is properly exposed and processed, it is difficult not to make a high quality print". Want in mijn ogen is het ontwikkelen en het lichtmeten nauw met elkaar verbonden...
    En Jed, kijkend naar jouw werk, kunnen we idd nog een boel over jouw lichtcompositie leren, maar je mag natuurlijk ook je eigen opnames maken.
    Het lichtmeten en ontwikkelen is een, en dat is precies waar het om gaat. Barry Thornton heeft dat gezegd en daar is nog niets aan veranderd. Maar, je kunt dat als je in het veld staat niet 'eventjes' tussen neus en lippen doornemen. Als Barry nog leefde zou hij jou dat kunnen bevestigen.
    Lichtcompositie is een heel andere zaak. Dat is een zeer gevoelsmatig onderwerp. Moeilijk onder woorden te brengen. Het beste is om aan de hand van beelden duidelijk te maken wat je bedoelt. En dan bedoel ik met beelden niet alleen fotos, maar juist gewoon wat we om ons heen zien. Fotograferen is in de eerste plaats kijken en je bewust zijn wat je ziet en wat je voelt.

Jed

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13

mensen op de reservebank opgelet

Door omstandigheden die niet te plannen zijn moet ik helaas verstek laten gaan op 22 november. Gary heb ik al op de hoogte gesteld.

Gelukkig niet op het laatste moment, zodat er nu de kans is voor de eerste reserve om mijn plaatsje in te nemen.

(He, nou had ik eindelijk wat afdrukken van Griethausen liggen...)

Volgende keer beter (ik hoop dat mijn Griethausen foto's tegen die tijd niet *teveel* uit de tijd zijn )

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin