Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,501   Posts: 1,571,675   Online: 1030

Page 8 of 12 FirstFirst ... 23456789101112 LastLast
Results 71 to 80 of 115

Shooter
    4x5 Format
    Mijn eerste resultaten van afgelopen zaterdag

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik weet niet of ik helemaal duidelijk ben geweest. Maar dat de digitale prints anders zijn betekent niet dat dit a priori minder is. Het is duidelijk anders. Door de mindere uitstraling winnen ze aan ingetogenheid. Of dat een echte ingetogenheid is vraag ik mij af. En dat was een van mijn vragen. Ik zie hetzelfde verschijnsel bij falsificaten, die digitaal gereproduceerd zijn. Een spanning, die in het origineel aanwezig is, valt bij de digitale reproductie weg. Uiteraard ben ik hier aan het gissen wat de oorzaak is; maar het roept vragen op. Een ding dat mij in ieder geval opvalt, is dat de ingetogenheid een uniform karakter heeft, en dan denk ik: hoe komt dat?

Jed
    Er gaat een verschillende uitstraling van uit. Zo heb ik de uitstraling van de beelden van Edward Weston goed in mijn hoofd. Toen ik enige tijd terug op de veiling van Sotheby een druk van Weston zag hangen viel mij het verschil in uitstraling direct op. De subtiele levendigheid in de drukken van Weston ontbrak. En het is een publiek geheim dat de laatste jaren op Paris Photo weinig anders dan falsificaten te verkrijgen is. Overigens kun je met eenvoudige fysische middelen het bewijs leveren.
    Tot zover de uitstraling van deze reproducties. Eerder gaf je al aan dat het matte oppervlak van de digitale print ook een rol kan spelen.Zeker dat kan ook een oorzaak zijn. Omdat er meerdere oorzaken zijn, is het niet eenvoudig de juiste oorzaak aan te wijzen. Een mat oppervlak is vaak de oorzaak dat de detaildoortekening wegvalt en daarmee de spanning in het beeld. Maar dit is toch papierafhankelijk. Neem het Portriga Rapid. Een mat papier; maar je kon de spanning behouden. Je kon hier niet direct van ingetogenheid spreken dan wel gedistingeerdheid. En laatst probeerde ik een halfmat kentmere papier. Je kon het zo in de vuilnisbak kiepen. Zo zie je maar dat de contrastoverdracht in het microgebied enorm van papier tot papier kan verschillen. En dat het drukproces dus ook een uiterst belangrijke factor in de totaliteit is.
    Verder zijn er ook direct zichtbare zaken, waarvan we weten dat die belangrijk zijn voor de beeldkwaliteit van het uiteindelijke beeld. Ik noem de korrel maar. Als je die gaat wegdigitaliseren, krijg je een nieuwe microstructuur ( de digikorrel) met zijn eigen uitstraling. Wat je van die uitstraling vind iis ieder zijn eigen voorkeur. Het komt op mij wat strak en mechanisch over. Maar waar ik het meest over val is dat de uitstraling zo constant is. Het is net uniekaas; nooit een variatie.De pixels staan altijd in dezelfde rijen.

Jed

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Mijn eerste resultaten van afgelopen zaterdag
    Waarom heb ik dit niet gezien?
    Er valt nog wel een heleboel te leren! Zoals Harry ook al zei, een uitdaging om aan te gaan.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format

Een woord van dank

We hebben een aantal meetings bij Gary gehad ( en niet te vergeten de meeting bij Ruud). In de loop van deze bijeenkomsten heb ik bij de besprekingen het aantal bijdragen zien toenemen. En niet alleen dat; ook de kwaliteit is steeds stijgend. De kwaliteit van de fotos en de kwaliteit an de besprekingen. Heel verheugend.
    Maar zonder organisatie zou dat er niet van komen. Ik vind het een applaus waard om Gary, maar zeker niet minder Harry en Ruud hiervoor te bedanken. Ze zijn steeds weer onderweg geweest om de bijeenkomsten voor te bereiden.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is leuk om ideeŰn met elkaar te delen en te zien dat je bewust of onbewust dingen van elkaar oppikt. Ik gebruik hier bewust het het woord "pikken" want zo voel ik dat soms wÚl. Aan de andere kant heeft de leerling van Rembrandt ook heel veel van de oude meester opgepikt en hem uiteindelijk gevormd totdat ie dacht maar ik wil er ook wel iets eigens in leggen. Nou dat laatste is (bij mij althans m.b.t. de landschappen) nog niet het geval. Ik zuig me zogezegd (als een teek) vol met alle informatie die tijdens deze bijeenkomsten over me heen komt. Met andere woorden degene die dankbaar moet zijn ben ik wel. Dus Jed, Gary en de anderen de dank is geheel aan mijn zijde.
    Als ik dan toch een klein puntje mag aanhalen dan is het wel dit, nl. dat ik het jammer vindt dat er zo weinig animo is om ook aan te sluiten en ons en anderen te laten delen en genieten van de manier waarop je met fotografie bezig bent.
    In eerste instantie dacht ik, toen ik voor het eerst op dit Forum terecht kwam, een springplank gevonden te hebben die de traditioneel werkende fotografen bij elkaar zou brengen. We zitten nu gemiddeld rondom de 10 personen met uitschieters naar boven en naar beneden. Inmiddels is er wel al een vaste kern ontstaan van mensen die geen bijeenkomst voorbij laten gaan.
    Wat mij daarom interesseert is te weten waarom er buiten deze groep niet meer mensen ge´nteresseerd zijn?
    Is de opzet misschien niet interessant genoeg?
    De frequentie te laag of te hoog?
    De onderwerpen niet aansprekend genoeg?
    Bang om uit de "kast"te komen?
    Angst om afgeschoten te worden??

Allemaal vragen die me bezig houden maar waarop jullie het antwoord weten.
    Er zijn volgens Wilbert (onze moderator) wel veel BeNeLux APUG members maar echt actief zijn ze volgens mij niet. Althans heb ik de indruk dat het merendeel alleen maar actief is met meelezen wat hier gebeurd en met af en toe een bijdrage of een vraag houdt het voor die groep wel op. Weer anderen zijn hier behoorlijk actief maar verder dan dat komen ze niet. Tijdens het fabrieksbezoek bij Ilford vernam ik dat in Engeland bijvoorbeeld regelmatig Apuggers bijeenkomen, regionale groepen, om te gaan fotograferen en erover te praten. Dat moet hier toch ook kunnen.
    Ik (wij) horen het graag.
    Ik zie alweer uit naar de volgende bijeenkomst.
    De speurtocht naar een geschikte locatie is alweer in volle gang.
    Vermoedelijk zullen we de volgende bijeenkomst houden in mijn (en natuurlijk ook van FotoGys) "mooie Twente".
    Ik hoor van u dan hoort u van mij.
    Last edited by hka; 11-25-2008 at 05:31 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Wat mij daarom interesseert is te weten waarom er buiten deze groep niet meer mensen ge´nteresseerd zijn?
    Is de opzet misschien niet interessant genoeg?
    De frequentie te laag of te hoog?
    De onderwerpen niet aansprekend genoeg?
    Bang om uit de "kast"te komen?
    Angst om afgeschoten te worden??

Als je kijkt naar het aantal mensen dat hier in de NL forums Úcht regelmatig actief is (en deze voor het gemak 'doelgroep' noemen), dan denk ik dat er met de meetings toch wel 50% van de doelgroep bereikt wordt, wat een fantastisch restultaat is! Mensen met meer wiskundige aanleg dan mezelf, mogen dit (uiteraard stevig onderbouwd) tegenspreken.

Voorts:

1. er is een limiet qua deelnemersaantal. Begrijpelijk, want je moet niet met 50 man in een ruimte van 10 kruipen... de actievelingen op het forum springen dadelijk op de trein en zo kunnen anderen die hier minder vaak langskomen, er niet meer bij.
    2. afstand naar de meetings. Niet iedereen rijdt graag 200Km of meer (enkel).
    3. fixatie op grootformaat. Bijlange niet iedereen is daarin ge´nteresseerd.
    4. niet iedereen kan altijd. Ik was graag meer geweest dit jaar, maar heb het zeer druk gehad met mijn opstartjaar als matglasmaker/fotograaf. Daarnaast moet ik ook vrouw en dochter tevreden houden. Tweede kindje is hier trouwens op komst
    5. de benaming 'teek' die je gebruikt, is volgens mij wel op meer mensen van toepassing, maar dan enkel hier op het forum: veel lezen, soms vragen stellen maar niet actief zijn als er antwoorden moeten gegeven worden - waarschijnlijk omdat ze van zichzelf vinden dat ze daar de kennis/authoriteit niet voor hebben.
    6. fotografen zijn in wezen solitair. Ik zie het ook niet zitten om (bij wijze van spreken) met 15 op een rijtje een gelijkend beeld te staan maken.

G
    Last edited by argus; 11-25-2008 at 06:01 AM. Click to view previous post history. Reason: typos

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Quote Originally Posted by argus View Post
    1. er is een limiet qua deelnemersaantal. Begrijpelijk, want je moet niet met 50 man in een ruimte van 10 kruipen... de actievelingen op het forum springen dadelijk op de trein en zo kunnen anderen die hier minder vaak langskomen, er niet meer bij.
    2. afstand naar de meetings. Niet iedereen rijdt graag 200Km of meer (enkel).
    4. niet iedereen kan altijd. Ik was graag meer geweest dit jaar, maar heb het zeer druk gehad met mijn opstartjaar als matglasmaker/fotograaf. Daarnaast moet ik ook vrouw en dochter tevreden houden. Tweede kindje is hier trouwens op komst
    5. de benaming 'teek' die je gebruikt, is volgens mij wel op meer mensen van toepassing, maar dan enkel hier op het forum: veel lezen, soms vragen stellen maar niet actief zijn als er antwoorden moeten gegeven worden - waarschijnlijk omdat ze van zichzelf vinden dat ze daar de kennis/authoriteit niet voor hebben.
    6. fotografen zijn in wezen solitair. Ik zie het ook niet zitten om (bij wijze van spreken) met 15 op een rijtje een gelijkend beeld te staan maken.
    G
    Ik ben het geheel met Argus eens.
    ad 1.: Ik zou wel willen deelnemen maar de "vaste groep" van 10 deelnemers is steeds snel bereikt en voor nieuwe mensen is dan vaak geen plaats.
    ad 3.: Ik werk op middenformaat en heb mij nog niet zo erg verdiept in grootformaat, daar kan ik dan ook geen zinnig woord over zeggen.
    ad 5.: Ik denk dat ik nog onvoldoende kennis heb om zinvol in dit forum over de meeste onderwerpen te kunnen meediscussieren.
    Toch wil ik wel graag bij een volgende gelegenheid aansluiten.
    Adri

Shooter
    4x5 Format
    Dat was de laatste keer niet het geval. Er is door niemand op grootformaat gefotografeerd. Er was wel iemand die op een karretje zijn grootformaat camera rondgewandeld heeft. Maar daar geen foto's mee gemaakt. Je moet dat meer zien dat hij zo van de camera houd, dat die hem uit wandelen heeft genomen.

Het zo leuk zijn als er meer spreiding in locaties zou kunnen komen. Het is meer een kwestie dat iemand het op zich zou kunnen nemen.

kraker's Avatar
    The Netherlands, close to the Belgian border
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Er was wel iemand die op een karretje zijn grootformaat camera rondgewandeld heeft. Maar daar geen foto's mee gemaakt. Je moet dat meer zien dat hij zo van de camera houd, dat die hem uit wandelen heeft genomen.
    LOL! Dat roept bij mij dan weer de vraag op of daar dan weer foto's van gemaakt zijn...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    Multi Format
    Dat was de laatste keer niet het geval. Er is door niemand op grootformaat gefotografeerd. Er was wel iemand die op een karretje zijn grootformaat camera rondgewandeld heeft. Maar daar geen foto's mee gemaakt. Je moet dat meer zien dat hij zo van de camera houd, dat die hem uit wandelen heeft genomen.
    fijn zo!

Het zo leuk zijn als er meer spreiding in locaties zou kunnen komen. Het is meer een kwestie dat iemand het op zich zou kunnen nemen.
    Ik wil in de loop van volgend jaar anders wel eens iets organiseren rond fotografie in studio, uiteraard hier in de buurt ;-)

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin