Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,886   Posts: 1,520,672   Online: 1153

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Large Format

Reisgenoten gezocht - Zanskar

Hoi,

In augustus 2009 ben ik voornemens om een trektocht van ongeveer 22 dagen te maken in de Indiase Himalaya. De tocht begint met een transfer van Manali naar Darchha per jeep. Vandaar is het 3 weken lopen, met enkele rustdagen, via de Zanskar vallei naar het Lamayuru klooster in Ladakh. De gehele reis duurt ongeveer 4 weken.

Dit is een zeer pittige trektocht waarbij negen bergpassen lopend moeten worden overgestoken. De hoogte varieert van 4.900 meter tot zo'n 5.100 meter. Alleen de laatste pas is met 3.800 meter een stuk lager. Tijdens de tocht loop je veelal op zo'n 3.800 tot 4.000 meter. De tocht voert langs kleine primitieve dorpjes en Tibetaans boedhistische kloosters. De bevolking, het landschap en de lokale religie doen allemaal aan Tibet denken. Behalve in Padum, het hoofstadje van Zanskar, is waarschijnlijk nergens stroom voorhanden dus het opladen van batterijen zal niet mogelijk zijn. De temperatuur kan overdag heel aangenaam zijn maar zal 's nachts vaak tot onder het vriespunt dalen.

Ik ken al jaren een goede en zeer betrouwbare reisagent in Manali, India. De trektocht kost bij hem, op basis van tenminste twee personen, 50 euro per persoon per dag, inclusief transfer van Manali naar Darchha en van Lamayuru naar Leh, 3 maaltijden per dag, thee en water, een gids, een kookploeg en ezels of pony's en begeleiders daarvoor om alle bagage te dragen. Goede tenten zijn ook bij de prijs inbegrepen.

Bijkomende kosten zijn:
    - transfer per auto/jeep van Delhi naar Manali: 200 euro te delen door het aantal inzittenden;
    - vliegticket Leh naar Delhi (ongeveer 100 euro);

- hotelovernachtingen in Delhi, Manali en Leh. Mijn plan is om 1 nacht in Delhi te blijven (vliegtuig uit Nederland zal 's avonds landen), 2 nachten in Manali en vermoedelijk zo'n 2 nachten in Leh of je kunt zelf langer blijven als je dat zou willen, uiteraard afhankelijk van je terugvlucht naar Nederland/Belgie. Reken op maximaal zo'n 100 euro voor al deze nachten samen en ik schat dat ruim in.

- fooien voor de ploeg die tijdens de trektocht meegaat;

- vliegticket naar Delhi. Afgelopen zomer kon je vanuit Brussel met KLM (overstap in A'dam) naar Delhi vliegen voor nog geen 700 euro.

Totale kosten dus ongeveer: 700 euro vliegticket, 1.100 euro trektocht, ongeveer 250 euro bijkomende kosten en de fooien, vermoedelijk zo'n 50-75 euro. En natuurlijk de maaltijden in Delhi, Manali en Leh maar die hoeven niet veel te kosten. Reken op maximaal 10 euro per maaltijd. Tijdens de 3 weken trektocht zul je niets uitgeven want onderweg is niets te koop.

De tocht wordt ook aangeboden via HT Wandelreizen en Snow Leopard. De totale prijs zal daar zo rond de 2.800 euro uitkomen, vermoedelijk zelfs wat meer.

Ik zoek maximaal 3 personen om de tocht mee te lopen. Tijdens de wandeldagen loopt ieder zijn eigen tempo, dus niet allemaal op een kluitje bij elkaar. Mijn eigen interesses liggen bij landschappen en portretten en ik plaats deze oproep op enkele Nederlandse fotografieforums omdat het me het beste lijkt om de tocht met enkele andere fotografen te lopen. Allemaal dezelfde hobby dan irriteer je je waarschijnlijk niet zo snel als iemand weer eens uitgebreid een foto staat te nemen. Ook kunnen we dan vooraf eens afspreken om te zien of het klikt.

Ik hoor graag van jullie,
    Frank
    www.flickr.com/photos/asialover
    Last edited by Frank Bunnik; 11-20-2008 at 01:17 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Large Format
    Zojuist nog even gekeken bij vliegwinkel.nl en voor 718 euro kun je in augustus 2009 met KLM naar Delhi vliegen vanaf Brussel.

Shooter
    Large Format
    Inmiddels heb ik wat meer duidelijkheid over de route. Op het traject tussen Padum en Darcha wordt momenteel flink gewerkt (wegenbouw) waardoor de route een stuk minder fraai is om te lopen. Een alternatief is om van het Lamayuru klooster tot Padum te lopen. onderweg kom je langs diverse kloosters en dorpjes. Het kan op het gemak gelopen worden, bijv. een dag of tien - twaalf met enkele rustdagen in mooie dorpen zoals bijv. Lingshed. Ook zou het in omgekeerde richting gelopen kunnen worden en dus eindigen in Lamayuru. Vandaar kan dan nog een meerdaags tochtje naar Dha Hanu ondernomen worden, een streek gelegen langs de Indus rivier waarvan de bewoners in niets lijken op de overige bewoners van Ladakh. Zelf zeggen ze dat ze van de soldaten van Alexander de Grote afstammen vanwege de blonde haren, blauwe en groene ogen etc. Ook de kleding en cultuur is heel verschillend van de rest van Ladakh.

Een ander alternatief is een route van zo'n 16 dagen te lopen door de Rupshu regio langs het Tso Moriri meer naar het dorpje Kibber boven de Spiti vallei. Het hoogste punt op deze route is zo'n 5.500 meter. Vanaf 2 personen kost deze trek ongeveer 800,00 euro. Dit is een ruige route door een streek waar maar enkele dorpjes en kloosters dorpjes zijn. Wel kun je onderweg nomaden tegenkomen.

Zelf vlieg ik op 18 juli 2009 naar Dehli en op 20 juli wil ik doorvliegen naar Leh. Later die week is er in het net buiten Leh gelegen klooster in Phyang een 2-daags festival. Daar wil ik graag naartoe. Op 17 augustus vlieg ik weer terug naar Nederland. Wanneer het de Rupshu regio wordt dan is mijn bedoeling is om de eerste tijd in Ladakh door te brengen, misschien nog enkele dagen naar Dha Hanu of naar de Nubra vallei. De trekking wil ik dan in de laatste week van de vakantie laten eindigen. Vanuit Kibber kan doorgereisd worden naar Manali en vandaar terug naar Dehli.

Nog even een update van de prijzen: een enkeltje Dehli-Leh kost US$ 120,00. In geval niet over land via Manali wordt teruggereisd wordt dat dus 2x deze prijs. Een retourtje Dehli vanaf Brussel kost momenteel tussen de 430 euro en 700 euro. Let op, sommige van deze vluchten hebben waardeloze aansluitingen.

Ik zoek een of meerdere personen die met mij mee willen op deze reis. Boven alles geldt vrijheid - blijheid dus ik wil eigenlijk alleen de trekking en een eventuele voorafgaande of aansluitende tocht vastleggen. In Dehli en Leh is een ieder uiteraard geheel vrij om zijn eigen gang te gaan.

Nog wat informatie over mijzelf: ik woon in Waalwijk, ben 40 jaar en getrouwd.
    Last edited by Frank Bunnik; 02-09-2009 at 06:15 AM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin