Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,700   Posts: 1,548,395   Online: 1132

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 46

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Jed,

de flitsers kunnen op verschillende kanalen (radiogestuurd) werken, geen probleem op dat vlak en van storing van modelleerlichten van een andere groep zullen we ook geen last hebben.
    De modellen ga ik inderdaad op TFP engareren, evenals een gratis middagmaal.

Meer details later.
    Nu laat ik jullie ideetjes wat de vrije loop.

G
    Ik heb begrepen dat er ook flitsers van buiten af komen. In het algemeen worden die foto-electrisch gestuurd en die zullen wel last hebben. De toepasbaarheid van flitsers van buiten is vaak beperkt doordat de proportionaliteitsfactor tussen flitser en instellicht verschilt.
    Een wat minder technisch aspect is het volgende. Ik weet niet of de deelnemers met de basics van het uitlichtenen en het bedienen van deze flitsers thuiszijn. Maar als er deelnemers zijn voor wie dat nieuw is, dan is een basisinstructie niet weg, zo is de ervaring. Zelf heb ik alleen ervaring met stagieres bij het werken op locatie, maar ik heb zo een basisinstructie in de studio wel eens meegemaakt. Deze werd door twee personen gegeven. Een persoon legt de werking van het licht en basisuitlichtingen etc. uit, terwijl een ander het licht regelt. De twee personen dienen goed op elkaar ingespeeld te zijn.

Een ander aspect is het volgende; ik weet niet of TFP een vaccin is dat de modellen krijgen toegediend, maar het is ook goed de modellen bij de bespreking uit te nodigen. Het is trouwens goed om niet alleen een portretdatum vast te leggen, maar ook een bespreekdatum.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Jed,

Tot nu toe ben ik de enige die een flitser mee neemt. Daar zit een 2 kanaals afstands ding bij van broncolor. Over het algemeen wil dat merk niet met andere samenwerken met als gevolg dat de kans dat andere flitsers daar op reageren is klein. En ik denk dat de 6000 ws als 1 lamp opstelling gebruikt moet worden. De kans dat het instel licht in verhouding is met andere flitsers lijkt me niet waarschijnlijk.

TFP is een engelse afkorting voor poseren in ruil voor plaatjes.

Wat mij betreft gaat het niet om het maken van super platen maar om delen van kennis en kunde aan de hand van de praktijk. Dus de geplande bijeenkomst is min of meer de bespreekdatum. Alleen gebeurt het in kleine groepjes waarbij er niet het gevaar is dat er een 1 richting gesprek ontstaat.
    Last edited by gary mulder; 11-28-2008 at 03:02 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Wat mij betreft gaat het niet om het maken van super platen maar om delen van kennis en kunde aan de hand van de praktijk.
    Klopt, Gary.

Ik wil er dus nog eens extra de aandacht op vestigen dat het een hands on meeting wordt. Voor mijn part wordt er droog gewerkt.

Een belangrijk deel van de tijd zal trouwens verloren gaan aan puur technische zaken. Denk maar aan de flits-aansluiting van je camera.
    Mensen die hun middenformaat meebrengen zouden deze best vooraf nakijken!
    De grootformaten die aanwezig zullen zijn, zullen op dit vlak in orde staan.

Het voorstel van Jed om eerst een algemene introductie over de basis-belichtingen te doen, is zeer goed.

Ik zou de deelnemers willen aanraden om vooraf wat te herhalen of bij te studeren op dit vlak.
    Op Youtube zijn zo een aantal introductie-filmpjes te vinden, waarvan ik die van Prophotolife de betere vind:
    http://www.youtube.com/profile?user=...fe&view=videos

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ben niet het type dat nu al problemen ziet die er nog niet zijn!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Het is denk ik nodig om van te voren een tijds indeling te maken van de dag. Voor dat je het weet komen we niet toe aan wat we eigenlijk willen. Wat voor mij zou zijn in de praktijk zien hoe het een en ander werkt. En kiezen we er voor om tijd in te ruimen om elkaars meegebrachte werk te bekijken of niet. Tot nu toe heeft dat de tijd na de lunch (14.00-16.30) in beslag genomen. Doe je dit niet, komt er tijd vrij om in de ochtend een meer theoretisch verhaal aan te horen. En misschien kunnen diegene, die van zichzelf vinden dat ze de beginselen al beheersen, op diegene die de lezing houdt na, dan alvast aan het werk gaan.

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Ik wil graag aansluiten en deelnemen. Ik werk met MF (Rolleiflex), woon in West-Brabant en kan car-poolen.

Shooter
    4x5 Format

basis instructie

Zoals gezegd: ik heb eerder een basis instructie portret-fotografie met kunstlicht meegemaakt. Het belang er van moet je niet onderschatten wegens de vele traps waarin je kunt vallen.
    Die instructie werd door twee professionele portret fotografen gegeven en moet gezien worden als een hands-on operatie. D.w.z. je kunt deze materia alleen maar aan de hand van de praktijk verduidelijken. Een boek erover op te slaan brengt je bij een deel niets verder. Je moet zien wat er bedoeld wordt.
    Verschillende onderwerpen waren:
    bediening van de flitsers en het scala aan toebehoren, zoals reflectoren, diffusoren, paraplus met verschillende coating, werking achtergrond.
    Controle op de juiste werking van het flitsmateriaal ( er zijn nogal eens defecten).
    Dit deel is technisch te noemen; het volgende moet je ervaren door het te zien.

Werking van de diffusoren en reflectoren bij de uitlichting. Dit wordt gedemonstreerd aan de hand van basisuitlichtingen bij modellen. Dit wordt dan gewoon met het oog bekeken, op het matglas en op een foto. Dit onderdeell is echte praktijk, waarbij de instructor wijst op de relatie tussen uitlichting en de uitstraling van het uiteindelijke beeld. Interessant is te melden dat een en ander gepaard gaat met levendige discussie tussen fotografen.
    Als je deze basis informatie in een trial and error proces moet verzamelen, ben je lang bezig.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik ben niet het type dat nu al problemen ziet die er nog niet zijn!
    De ervaring heeft geleerd dat als je onvoorbereid aan de gang gaat, de apparatuur het moet ontgelden. Mensen struikelen in de toch wat donkere omgeving over de kabels van de flitsers, omdat hun aandacht elders is. En in zulke valpartijen heb ik wat dure lampen zien sneuvelen. Trouwens, om deze reden alleen al moet je het aantal mensen op de site beperkt houden.

En, zoals Geert al zegt: controleer alles wat er van te voren te controleren is. Dus bijv. de flitsaansluiting, de lichtmeter, het licht als je dat meeneemt etc.

Jed

Shooter
    4x5 Format

Voorstel portretsessie

Op basis van eerdere ervaring, heb ik het volgende voorstel:
    Voor de lunch laat Geert zien hoe je met de apparatuur als flitsers, reflectoren etc om moet gaan.( 20 minuten)
    Dan demonstreren Geert en Marc, ook voor de lunch, hoe de werking van licht is, aan de hand van enige basisuitlichtingen.
    De deelnemers kunnen, als zij dat willen hier opnamen maken. Deze opnamen kunnen ze thuis uitwerken en vormen zodoende een goede geheugensteun. Uiteraard worden bij dit onderdeel ook de matglasbeelden bekeken. De ervaring heeft mij geleerd dat dit onderdeel een levendige discussie van de deelnemers oplevert.
    In de middag, na de lunch kunnen we in twee groepen splitsen en met de opgedane ervaring aan de gang gaan.
    Voor dit voorstel heb je twee modellen nodig. In de ochtend kunnen de uitlichtingen dan ook aan een dubbelportret gedaan worden. Of, als je geheel verschillende typen modellen hebt, kun je je op verschillende soorten uitlichting richten.

Ik zou niet met gewoon kunstlicht aan de gang gaan. Het geeft een enorme hitte. En de modellen worden niet goed van het felle licht.

Jed

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Op basis van eerdere ervaring, heb ik het volgende voorstel:
    Voor de lunch laat Geert zien hoe je met de apparatuur als flitsers, reflectoren etc om moet gaan.( 20 minuten)
    Dan demonstreren Geert en Marc, ook voor de lunch, hoe de werking van licht is, aan de hand van enige basisuitlichtingen.
    De deelnemers kunnen, als zij dat willen hier opnamen maken. Deze opnamen kunnen ze thuis uitwerken en vormen zodoende een goede geheugensteun. Uiteraard worden bij dit onderdeel ook de matglasbeelden bekeken. De ervaring heeft mij geleerd dat dit onderdeel een levendige discussie van de deelnemers oplevert.
    In de middag, na de lunch kunnen we in twee groepen splitsen en met de opgedane ervaring aan de gang gaan.
    Voor dit voorstel heb je twee modellen nodig. In de ochtend kunnen de uitlichtingen dan ook aan een dubbelportret gedaan worden. Of, als je geheel verschillende typen modellen hebt, kun je je op verschillende soorten uitlichting richten.

Ik zou niet met gewoon kunstlicht aan de gang gaan. Het geeft een enorme hitte. En de modellen worden niet goed van het felle licht.

Jed
    Wel, is zou toch wel wat willen zeggen overkunstlicht, daar dit goedkoop is (bouwlamp) - continu - gemakkelijk te meten - en toch wel een speciale ambiance kan brengen. ook heeft niet iedereen de mogelijkheid om zware flitsers te gebruiken in het dagelijkse leven.

-M-

en de modellen in evakostuum rillen minder
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin