Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,634   Online: 904

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 46

Shooter
    Multi Format

sessie: studioportretten (voorjaar 2009)

Voila!
    Ik overleg met Marc en mijn collega welke data we kunnen voorzien.
    Ik zal mijn post aanpassen naargelang de suggesties.

• informele portretsessie met studioverlichting en modellen gebaseerd op kennisoverdracht tussen de deelnemers. Dit betekent niet dat je al ervaring op het vlak moet hebben!
    • werken in 3 groepen van 4 personen per groep = maximaal 12 deelnemers.
    • doelgroep: middenformaat (zelf meebrengen) - 4x5 (aanwezig) - 8x10 (aanwezig)
    • meebrengen:
      • middenformaat (indien gewenst) en/of eigen geladen vlakfilmcassettes.
      • indien mogelijk enkele prints van portretten met een belichting die je wil toepassen, bijv. uit tijdschriften. Op basis daarvan kan gewerkt worden.

Er zal wel een kleine bijdrage gevraagd worden voor het gebruik van de studio.
    Middagmaal is mogelijk aan de overkant van de straat. Na vastleggen van de datum en het aantal deelnemers, reserveer ik een tafeltje. Zo is het kroeg-gedeelte ook weer in orde.

Groetjes,
    Geert

Quote Originally Posted by hka View Post
    Marc,
    Misschien is dat te combineren met Geert zijn ideeën.
    Twee vliegen in één klap...
    Mijn idee is om een ruimte te voorzien met mogelijkheid tot werken in 3 groepen, maar niet om alle eer aan mezelf te houden qua instructie.
    De hulp van Marc is dan ook meer dan welkom!

Werken met verschillende formaten zou zéér interessant zijn omdat meteen ook de eigenheid en problematiek van de toestellen aan bod kan komen... balguitrek, scherptediepte, voldoende licht... en de mogelijke oplossingen hiervoor.

Alleen middenformaat, 4x5 en 8x10 lijkt me een goed voorstel! Als je met kleinbeeld in studio gaat werken, wordt het zo snel een individuele belevenis en je ziet geen resultaat op het matglas om te delen met anderen...

De studio is groot genoeg om in 3 groepen te werken en er is ook voldoende licht aanwezig, annex scheidingswanden.
    Ik kan voorzien dat er 2 groepen met flitsers aan de slag gaan, een derde met continu licht. Er is wel maar 1 flitsmeter aanwezig (hoog tijd voor een backup exemplaar!) maar ik vermoed dat er wel nog mensen eentje hebben.

Voor modellen kan ook gezorgd worden... er zijn er nog een aantal die me een ferme wederdienst moeten ;-)
    Ik bespreek dit eerst nog met mijn collega.

Het geheel zou dan wel doorgaan in Denderleeuw, op een 15km ten westen van Brussel.

Gezien de hoogzwangere toestand van mijn vriendin (8e maand), schat ik dat dit best in de periode eind februari / begin maart is, op een zondag. Later in het voorjaar, gaan we uiteraard liever in de natuur fotograferen.

G
    Last edited by argus; 11-27-2008 at 04:18 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    I am in. Ik heb twee flitsmeters, één invercone en één spotmeter. Voor 8x10 is iso400 film aanbevolen. Indien mogelijk (ahem) flitsers met 3200ws.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    I am in. Ik heb twee flitsmeters, één invercone en één spotmeter. Voor 8x10 is iso400 film aanbevolen. Indien mogelijk (ahem) flitsers met 3200ws.

-M-
    OK! Da's geen probleem. Ik schrap de flitsmeters van het lijstje.

G

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Afhankelijk van de datum geef ik me ook alvast op.
    Ik neem in ieder geval een 6x6 en 8x10 mee.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Onder voorbehoud van datum, doe ik mee. Kan een 6000ws generator+flitskop & softbox meenemen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Idem geldt dat voor mij.
    Kan een flitssetje meenemen met 2x 500Ws +softbox+paraplu
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Idem geldt dat voor mij.
    Kan een flitssetje meenemen met 2x 500Ws +softbox+paraplu
    Leuk zo... die kan dienen voor de opnames met de Minox

Ik denk niet dat iedereen die de beschikking heeft over mobiele verlichting, deze ook moet meebrengen, maar post maar wat je eventueel beschikbaar hebt, dan zien we wel.

Ik dacht persoonlijk aan:
    1. opstelling met 1 flitser + reflectoren (die van Gary lijkt me wel wat(t)...)
    2. opstelling met 3 flitsers (of meer om de mogelijkheden open te gooien)
    3. opstelling met continu licht (2 x softbox + 1 accentlicht) - misschien leuk voor diegenen die er nog nooit mee gewerkt hebben en dat wel eens willen doen. Ik gebruik die vooral voor stillevens + produktfoto's.

Er zijn verschillende vaste sets in de studio, waar een redelijk uitgebreide props-afdeling aanwezig is:
    - victoriaans
    - zwart
    - een wisselende set met verschillende achtergronden + ophangsysteem voor accessoires (NIET voor de modellen)
    - vaste baksteenmuur (Kuifje...)

Misschien is er nog een extra set mogelijk. De ruimte waar de studio is, heeft een heel brede gang (er kunnen vrachtwagens door) en op zondag is die zéker niet in gebruik, wet kunnen daar eventueel nog een model plaatsen maar die gang is niet verwarmd.

Gezien de interesse, leg ik zo spoedig mogelijk een datum vast.

G

Shooter
    4x5 Format
    Een goed initiatief. Gezien de reacties is er belangstelling voor ontstaan. Het lijkt mij goed om de draad van de studio-portretfotografie weer eens op te pakken. Ik kan de agenda op die termijn nog niet zo goed overzien, maar ik sluit me bij het gebeuren graag aan.
    Geert, je stelt voor om met meerdere groepen te werken. Maar gaan de ge-slavede flitsers dan niet te pas en te onpas af? En interfereren de instellichten niet? Of heb je gescheiden ruimten? Bovendien hebben we dan meerdere modellen nodig. Och, zo zullen er wel meer vragen zijn.

Wat betreft de wederdienst aan de modellen. Ik had de modellen altijd gratis. Maar het model kon drie drukken ( van elke fotograaf) naar keuze uitkiezen bij de bespreking van het resultaat van de drukken.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-27-2008 at 10:10 AM. Click to view previous post history.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    In februari/maart 2009 moet ik zeker kunnen, maar vooralsnog onder voorbehoud van de datum, dus ik ben graag van de partij met mijn MF, al hetgeen ik bezit.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    Multi Format
    Jed,

de flitsers kunnen op verschillende kanalen (radiogestuurd) werken, geen probleem op dat vlak en van storing van modelleerlichten van een andere groep zullen we ook geen last hebben.
    De modellen ga ik inderdaad op TFP engareren, evenals een gratis middagmaal.

Meer details later.
    Nu laat ik jullie ideetjes wat de vrije loop.

G

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin