Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,223   Online: 827

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 21 to 30 of 55

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    De sfeer in de vorige scans vond ik persoonlijk beter.

En ik merk dat de negatieven zijn anders ingescand.
    Harry loopt ineens de andere kant op.
    Harry is op zijn schreden terug gekomen

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat is interessant.
    De grijzere serie valt bij een aantal van jullie dus meer in de smaak. Eerlijk gezegd vond ook ik de eerste serie een authentiekere uitstraling hebben.
    Wat ik me nu afvraag is wat er nu zo aantrekkelijk is aan de eerste serie die toch vol onvolkomenheden zat? Is het nostalgie, de suggestie van beelden uit het verleden...?
    Misschien willen jullie hier even een korte uiteenzetting over geven?
    Verder ben ik erg benieuwd wat Jaap en Jed van de nieuwe serie vinden.

@Mike,
    Harry loopt nu de juiste kant op omdat ik de negatieven andersom in de scanner heb gestopt.
    Ik ben echter een nieuw houdertje aan het fabriceren waarmee de negatieven op de juiste afstand tot het objectief komen te liggen. Tot nog toe lagen ze direct op de glasplaat en dus iets te dichtbij.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Deze nieuwe scans laten in ieder geval meer van de originele details zien dan de eerste serie. ...

Jed
    We waren dus tegelijk aan het typen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Misschien willen jullie hier even een korte uiteenzetting over geven?
    Verder ben ik erg benieuwd wat Jaap en Jed van de nieuwe serie vinden.
    De nieuwe serie is goed te beoordelen. Ik zie er een verhaal in, zonder me te ergeren aan een gebrek aan techniek. Ik zie nog steeds de onvolkomendheden van de camera, en in die zin zijn de beelden nog steeds authentiek. Als ik ze grijs wil hebben, kan ik mijn zonnenbril opzetten. Zonder gekheid: je moet het juiste gereedschap op de juiste manier gebruiken, zoals dit voor jouw doel geschikt is. Wat ik er van vind is niet van belang, het is het oog van de fotograaf en de visie die je hebt bij het maken van een beeld wat van belang is.

Jouw analoge monochrome beelden zijn meer artistiek dan kleurbeelden, waarschijnlijk omdat de beelden bewust meer van de werkelijkheid af staan. Kleur is een vastlegging, zwart-wit een interpretatie. Door gebreken in je foto's wil je als je in kleur werkt al snel overschakelen naar Photoshop. Een stofje op de digitale sensor is not done. En nu zien we jouw beelden die te grijs zijn en vlekken in de lucht hebben en een vignettering aan de rand en noemen we dat klassieke uitstraling of karakter. Het is maar net hoe je het bekijkt. Zolang je maar doet wat je zelf wilt laten zien. En je niets van mijn mening aantrekt...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    De nieuwe serie is goed te beoordelen...
    De nieuwe serie laat in ieder geval beter zien wat er in de negatieven zit. En, zo gaat het met een zwart-wit negatief, kun je op een eindeloos aantal manieren interpreteren.
    Dus ik ben benieuwd wat er uit de bus komt met de werkelijke vergrotingen.

Als ik het goed begrijp is het verschil tussen de twee series, het gebruik van silverfast software. Nu is de essentie van deze software de verwijdering van 'ruis' door de effecten van stof en vuil te verminderen ( verlaging contrastoverdracht op microschaal). Hier kun je het effect van dit fenomeen zien.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 06-30-2009 at 01:51 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Meetsonde

Even iets off topic en rijdt ik hier eventueel wonden open maar toch.

Ik was even benieuwd naar die discussie over de meetsonde.
    Heb deze niet meegekregen en zelf gebruik ik soms een gossen versie.
    Zelf doe ik dat alleen bij opnames waar ik echt twijfel over de belichting.
    Vooral marco opnames vind ik hem handig omdat het uitrekenen van de factor i.v.m. de verlenging nogal lastig gaat.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als ik het goed begrijp is het verschil tussen de twee series, het gebruik van silverfast software. Nu is de essentie van deze software de verwijdering van 'ruis' door de effecten van stof en vuil te verminderen ( verlaging contrastoverdracht op microschaal). Hier kun je het effect van dit fenomeen zien.
    Ik denk dat je in de war bent met Digital ICE3.

Zie ook wikipedia. Je kunt wel zeggen dat Silverfast het verschil is tussen de twee versies, maar daarmee impliceer je niet het opheffen van ruis, maar het beïnvloeden van alle soorten contrast, en alle andere bewerkingen die met Silverfast mogelijk zijn. Silverfast is naast driversoftware ook een (beperkte vorm van een) fotobewerkingsprogramma.
    Last edited by Merlin; 06-30-2009 at 02:59 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    ICE werkt niet met zwart/wit

groet,

Theo

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    De nieuwe serie is goed te beoordelen. Ik zie er een verhaal in, zonder me te ergeren aan een gebrek aan techniek. Ik zie nog steeds de onvolkomendheden van de camera, en in die zin zijn de beelden nog steeds authentiek. Als ik ze grijs wil hebben, kan ik mijn zonnenbril opzetten. Zonder gekheid: je moet het juiste gereedschap op de juiste manier gebruiken, zoals dit voor jouw doel geschikt is. Wat ik er van vind is niet van belang, het is het oog van de fotograaf en de visie die je hebt bij het maken van een beeld wat van belang is.

Jouw analoge monochrome beelden zijn meer artistiek dan kleurbeelden, waarschijnlijk omdat de beelden bewust meer van de werkelijkheid af staan. Kleur is een vastlegging, zwart-wit een interpretatie. Door gebreken in je foto's wil je als je in kleur werkt al snel overschakelen naar Photoshop. Een stofje op de digitale sensor is not done. En nu zien we jouw beelden die te grijs zijn en vlekken in de lucht hebben en een vignettering aan de rand en noemen we dat klassieke uitstraling of karakter. Het is maar net hoe je het bekijkt. Zolang je maar doet wat je zelf wilt laten zien. En je niets van mijn mening aantrekt...
    Duidelijk verhaal.
    Maar... wat wil je nou werkelijk zeggen met het laatste zinnetje?

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De nieuwe serie laat in ieder geval beter zien wat er in de negatieven zit. En, zo gaat het met een zwart-wit negatief, kun je op een eindeloos aantal manieren interpreteren.
    Dus ik ben benieuwd wat er uit de bus komt met de werkelijke vergrotingen.

Jed
    Ja en nee. Na een demoversie van Silverfast te hebben gebruikt kwam ik achter een aantal handelingen die ik nog niet eerder had gebruikt. Daarna ben ik aan de slag gegaan met de software van Epson zelf en heb ik de curves vooraf aangepast.

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin