Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,963   Posts: 1,558,372   Online: 793

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 31 to 40 of 55
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Silverfast is een regelrechte ramp. Door de vele instellingen raak je het spoor volkomen bijster. Hetzelfde is er aan de hand met Photoshop. Er is geen éénduidige manier en dat maakt het lastig om de beste methode te kiezen. Door de alsmaar toenemende bulk aan (onnodige) opties worden programma's zo comples dat ze hun doel voorbijschieten. Het merendeel van die nieuwe opties is er voor bedoeld om de consument met een zgn update of nieuwe versie weer geld uit de zak te kloppen.
    Na het SF avontuur gebruik ik nu gewoon weer de bijgeleverde software van Epson bij de scanner. Niets mis mee.

PS: overigens heb ik het gevoel of anders gezegd het idee dat ik wel vaker de andere kant oploop. Soms is dat erg prettig...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Maar... wat wil je nou werkelijk zeggen met het laatste zinnetje?
    Jij vraagt wat ik er van vind:
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Verder ben ik erg benieuwd wat Jaap en Jed van de nieuwe serie vinden.
    Ik zeg volg je eigen weg:
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    ...je moet het juiste gereedschap op de juiste manier gebruiken, zoals dit voor jouw doel geschikt is. Wat ik er van vind is niet van belang, het is het oog van de fotograaf en de visie die je hebt bij het maken van een beeld wat van belang is.... Zolang je maar doet wat je zelf wilt laten zien. En je niets van mijn mening aantrekt...
    Dus laat je niet te veel beïnvloeden door de meningen van anderen. Je moet maken wat jij mooi vindt. Volg je hart (of in dit geval je oog).
    Last edited by Merlin; 07-01-2009 at 04:45 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Silverfast is een regelrechte ramp. ... Photoshop ... bulk aan (onnodige) opties ... gebruik ik nu gewoon weer de bijgeleverde software van Epson bij de scanner.
    Je scanner is gereedschap, Silverfast of Photoshop is gereedschap, je Hasselblad is gereedschap. Je werk is zo goed als je kennis van je gereedschap. Je moet zoveel weten dat jij je comfortabel kunt uitdrukken met je gereedschap. Daarvoor is moeite nodig, je moet je gereedschap leren kennen. Je moet er tijd in stoppen om er mee te leren werken. Helaas bestaat er niet een gereedschap die gelijk in je hoofd kan kijken om te zien wat je wilt. In de IT hebben we daarvoor een twee regelig programma (grapje) voor, het zogenaamde DO-CALL statement:
    DO what i want
    CALL me when it's ready

Zo zit de wereld niet in elkaar. Je moet investeren om te kunnen oogsten. De genoemde programma's vind ik fantastisch, ik kan me er mee uitdrukken, doen wat ik wil. Ik denk dat de Epson software ook wel aardig is. Je hebt alleen veel meer bewegingsvrijheid of uitdrukkingsvermogen met andere gereedschappen als Photoshop.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik denk dat je in de war bent met Digital ICE3.

Zie ook wikipedia. Je kunt wel zeggen dat Silverfast het verschil is tussen de twee versies, maar daarmee impliceer je niet het opheffen van ruis, maar het beïnvloeden van alle soorten contrast, en alle andere bewerkingen die met Silverfast mogelijk zijn. Silverfast is naast driversoftware ook een (beperkte vorm van een) fotobewerkingsprogramma.
    Zover mij bekend werkt Silverfast met het het stofverwijderingsprogramma iSRD. Een programma dat op allerlei plekken wordt gebruikt. Dus niet alleen door silverfast. Zie:
    http://www.silverfast.com/show/silverfast-isrd/en.html. Ik neem aan dat de info op hun eigen website correct is.
    Het is niet verwonderlijk dat dit programma het effect heeft dat we waarnemen. Of het gewenst is, is een andere zaak. Een ander aspect is, dat je naar mijn idee het silverfast programma niet naar je hand kan zetten. Een broncode ken ik niet. Dus wat er onterecht aan informatie verloren gaat bij gebruik van Silverfast, is niet te achterhalen. Ik geloof dat de opmerkingen van Harry het goed weergeven. Veel opties en je weet niet wat je doet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Merlin;821033]Je scanner is gereedschap, Silverfast of Photoshop is gereedschap, je Hasselblad is gereedschap. Je werk is zo goed als je kennis van je gereedschap. Je moet zoveel weten dat jij je comfortabel kunt uitdrukken met je gereedschap
    /QUOTE]

Dit zijn allen gereedschappen, maar het ene gereedschap is het andere niet. In een industrieel ontwerp wordt rekening gehouden met de gebruiker. Neem een hamer; je hebt er geen gebruiksaanwijzing voor nodig. Als iemand op zijn duim wil slaan moet hij dat zelf maar weten. Een Hasselblad ligt wat moeilijker. Maar ik denk dat je direct kunt fotograferen zonder een manual te raadplegen.
    Een programma als photoshop heeft zovele opties, dat een manual noodzakelijk is. Maar dit programma is ontwikkeld voor mensen die de hele dag zitten te photoshoppen, dag in dag uit. Het groeit uit tot een routine.

In laboratorium situaties werk je met meterslange rijen manuals, want de achtergrond van je handelen moet ook nog duidelijk zijn.

Kortom: het ontwerp van je gereedschappen dient afgestemd te zijn op het werk en degene die er mee werken. En dat is de belangrijkste opgave voor een afdeling industrieel ontwerpen.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Kortom: het ontwerp van je gereedschappen dient afgestemd te zijn op het werk en degene die er mee werken.
    Photoshop/Silverfast is dus afgestemd op de professional die de vele mogelijkheden van het programma ook daadwerkelijk gebruikt. Als je Photoshop/Silverfast te moeilijk vindt, ben je blijkbaar de doelgroep niet. Kortom: kies het programma wat je nodig hebt, vanuit jouw (beperkte) kunde, maar ga er niet van uit dat het programma niet klopt, omdat jij het niet begrijpt, omdat jij de doelgroep niet bent, omdat het niet op jou is afgestemd.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Wat mij erg verbaast is dat er zo op de vermeende imperfecties ingegaan wordt. Alsof dat een vereiste is. Er zijn voorbeelden te over van beroemde foto's die, overduidelijk, de hier ten gehore gebrachte norm niet halen. Sterker nog fotografen als Sally Man vinden de imperfecties juist een welkome toevoeging. De beelden van Rob hebben voor mij een hoog candid camera gehalte. Voor mij zijn dat beelden die verwant zijn aan beelden die je in je geheugen heb opgeslagen. Met het knipperen van de ogen, heeft om een of andere reden, je geheugen gedacht het beeld te moeten opslaan. Maar, zoals het geheugen werkt, is het niet perfect, zijn er vaagheden en verloren gegane details. En juist deze minox beelden zijn hier een soort parallellen aan.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Na een workshop Collodium kwam ik thuis met een beeld vol met imperfecties zoals ontwikkelstrepen en stofpunten e.d. Maar mooi dat ik het beeld vind...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Na een workshop Collodium kwam ik thuis met een beeld vol met imperfecties zoals ontwikkelstrepen en stofpunten e.d. Maar mooi dat ik het beeld vind...
    Zoals anderen al gezegd hebben, een beeld hoeft niet perfect (in de technische zin - stofvrij, perfecte toonschaal e.d.) te zijn om toch een grote impact te hebben.

Je kunt zelfs de imperfecties achteraf toevoegen om een bepaald creatief effect te bereiken. Emil Schildt (hier op APUG als Gandolfi) is daar natuurlijk de grootmeester in, en hij heeft zelfs de mooie term "kill your darlings" daarvoor geintroduceerd... Jouw collodium plaat, met al zijn onvoorspelbaarheden en moeilijkheden, is daar natuurlijk ook een voorbeeld van.

http://www.emilschildt.com/

http://www.emilschildt.com/TEKNIKSIDE-KILL.htm

Ik heb het zelf overigens nog niet aangedurfd om mijn negatieven zo door de "mangel" te halen als Emil doet, maar het gaat er denk ik nog wel een keer van komen...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Zoals anderen al gezegd hebben, een beeld hoeft niet perfect (in de technische zin - stofvrij, perfecte toonschaal e.d.) te zijn om toch een grote impact te hebben.

Marco
    Een zwart-wit foto is van nature een persoonlijke interpretatie en daarmee een 'inperfectie' ten opzichte van het origineel. Het komt er, zo vind ik, op aan of de imperfectie een functie vervult in het gehele beeld. Die functie kan door een toeval zijn ontstaan en er is bewust voor gekozen. Maar al te vaak krijg ik de indruk dat het resultaat opgedrongen is aan de maker, die er eigenlijk ook geen raad mee weet.
    Verder worden imperfecties structureel gebruikt. Is de korrel in wezen niet een imperfectie? Maar dan wel een imperfectie, die in belangrijke mate aan de uitstraling van het beeld bijdraagt.

Jed

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin