Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,491   Posts: 1,542,947   Online: 860

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 41 to 50 of 55
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zoals me wel vaker is opgevallen, wanneer er foto's geplaatst worden, wordt er al snel gesproken over de technische merites van de foto. Het gaat dan al helemaal niet meer over de inhoud.
    Dat vind ik erg jammer. Ik ben geen professional, zoals Jaap inmiddels heeft ontdekt! (zo langzamerhand begin ik toch wel een goed beeld van mezelf te krijgen, waarvoor dank), maar het is wel erg simpel als je niets meer weet te zeggen of te denken over het beeld dat je dan gaat verzanden in technisch geleuter.
    Je kunt dan wel alle technische mogelijkheden van de programma's die je ter beschikking staan halen maar als je niet weet hoe ze om te zetten in pakkende beelden heb je aan die kennis ook niets.
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Je kunt dan wel alle technische mogelijkheden van de programma's die je ter beschikking staan halen maar als je niet weet hoe ze om te zetten in pakkende beelden heb je aan die kennis ook niets.

Helemaal mee eens, maar... eh... waren we met de laatste paar posts beginnend met die van Willie Jan over zijn Wet Collodion ervaringen, nu niet juist gelukkig weer een beetje aan het wegdrijven van de puur technische discussies

Kijk zeker ook eens op die site van Emil! Hij gaat soms boven op zijn negatieven staan of valt ze met schuurpapier aan... en dan maar hopen dat het een leuk effect geeft, dat ook nog eens zeggingskracht heeft. Emil is daar toch wel een kei in, alhoewel we gelukkig natuurlijk niet kunnen zien wat er in zijn doka achterblijft
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hi Harry, ik vind je een professional. Je hebt alleen blijkbaar geen baat bij de uitgebreidere functies van de genoemde programma's.
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik denk dat dit een redenering is vanuit de techniek, terwijl je vanaf het concept zou moeten denken: je hebt allereerst een beeld, een visie, een concept. Je zoekt daar de techniek bij die je ten dienste staat om je concept te realiseren, bijvoorbeeld schuurpapier. Pas daarna ga je er pakkende beelden mee maken, mogelijk met programma's...
    Je kunt ook beelden maken en het toeval laten regeren. Spikkels in delucht is naar mijn idee niet wenselijk, maar als je het ziet heeft het karakter. Ik ga echt eens experimenteren met het slopen van negatieven. Ik wil altijd nog iets maken als wat Erwin Olaf deed met het verhitten van negatieven van mensen met het syndroom van Down:

Is er iemand die dit niet mooi vindt?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Helemaal mee eens, maar... eh... waren we met de laatste paar posts beginnend met die van Willie Jan over zijn Wet Collodion ervaringen, nu niet juist gelukkig weer een beetje aan het wegdrijven van de puur technische discussies

Kijk zeker ook eens op die site van Emil! Hij gaat soms boven op zijn negatieven staan of valt ze met schuurpapier aan... en dan maar hopen dat het een leuk effect geeft, dat ook nog eens zeggingskracht heeft. Emil is daar toch wel een kei in, alhoewel we gelukkig natuurlijk niet kunnen zien wat er in zijn doka achterblijft
    Marco daar ben ik het helemaal mee eens maar doordat ik wat later de daaraan voorafgaande posts las kwam dat alsnog bij me op.
    Gelukkig mag ik wel zeggen zijn er ook Apuggers die wel begrijpen waarom het hier gaat.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    beginnend met die van Willie Jan

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Waar ik bang voor ben met bv die fotos van emil, is dat men na 6 foto's gezien te hebben het reeds beu is. Je werk moet iets hebben dat men niet kan duwen in een hokje qua techniek. Techniek is iets om te gebruiken om iets te bereiken en meer ook niet.

Te veel discussies hier belanden in een technische discussie en geen inhoudelijke. Het interesseert mij geen fluit of iemand 10min ontwikkeld in rodinal op .64, of 12 in pyro op .67. Laat mij het resultaat zien en ik kan zelf beoordelen wat of ik mooi vind.

Hetzelfde nu met een discussie over stopbad in het engels.
    Alkalische fix, dan liever spoelen met water dan met een zuur stopbad. Niemand die een prent laat zien met voorbeelden, alleen maar theoretisch gebrabbel.

Afgelopen jaar heb ik behoorlijk tijd geinvesteerd om een technisch hoogwaardige z/w prent te kunnen drukken. Dat heb ik nu gehad en nu is het tijd om meer aandacht aan het inhoudelijke te besteden.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Nu ben ik ook een beetje verward. Wat wil je aangeven? Ik bedoelde er alleen maar mee, dat een aantal posts VOOR die van Willie Jan, inderdaad wel erg over de techniek en PS en zo gingen, terwijl Willie Jan weer een insteek voor een wat bredere discussie ook over inhoud gaf.

Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Waar ik bang voor ben met bv die fotos van emil, is dat men na 6 foto's gezien te hebben het reeds beu is. Je werk moet iets hebben dat men niet kan duwen in een hokje qua techniek. Techniek is iets om te gebruiken om iets te bereiken en meer ook niet.
    Dit is natuurlijk geheel persoonlijk, want over smaak of zoiets valt niet te twisten, maar ik heb helemaal niet het gevoel dat ik na 6 foto's het werk van Emil al weer gezien heb, omdat het in een "hokje qua techniek" gedrukt kan worden.

ALLE foto's vallen in een hokje! Als men streeft naar een serie met "technisch hoogwaardige z/w" foto's, is dat ook een hokje... het gaat er in mijn ogen om of het eindresultaat uiteindelijk zeggingskracht heeft, en persoonlijk heb ik dat gevoel bij Emil's beelden altijd gehad.

Maar eens te meer, de beoordeling en persoonlijke ervaring van kunst is iets zo persoonsgebonden, dat ik het volstrekt normaal vind als jij een hele andere ervaring hebt bij Emil's beelden. Ik kijk er dus niet van op als jij na 6 beelden het wel hebt gezien. :o

Zolang iedereen de ander maar in zijn waarde laat om zijn eigen beleving bij de beelden te hebben

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Hi Harry, ik vind je een professional. Je hebt alleen blijkbaar geen baat bij de uitgebreidere functies van de genoemde programma's.Ik denk dat dit een redenering is vanuit de techniek, terwijl je vanaf het concept zou moeten denken:?
    Ik denk dat de meesten van ons fotografie bedrijven vanuit een visie. Die visie willen ze met hun techniek in beelden omzetten. In de analoge fotografie wordt die visie in regel afgestemd op het technisch kunnen, zoals in de meeste vormen van kunst.
    Dat er mensen zijn die in conceptuele kunst fotografie of fotografische materialen gebruiken kan best waar zijn. Maar laten we dat niet tot de gebruikelijke fotografie rekenen. Ik ben niet zo thuis in de conceptuele kunst, maar daar wordt de techniek mogelijk op het concept afgestemd. Voor zover ik bekend ben met conceptuele kunstenaars, lijkt er weinig ordening in de volgorde te zijn.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor zover ik bekend ben met conceptuele kunstenaars, lijkt er weinig ordening in de volgorde te zijn.
    Dat is juist wat het zo verrassend kan maken. Daaruit ontstaan veelal nieuwe ontwikkelingen of trends.
    harry

Shooter
    4x5 Format

techniek

We dwaalden een beetje af en zijn zo op de coceptuele kunst terecht gekomen. Naar waar het om gaat, is dat in de fotografie zoals wij die bedriven, de uitbeelding van je visie toch gestuurd wordt door je techniek en je technisch kunnen. Zoalls vaker gezegd: fotografie wordt en door visie en door techniek bepaald. Deze twee zaken zijn beiden van belang.
    Het is dus niet verwonderlijk dat het onderwerp 'techniek' vaak aan de orde komt.
    Als we de fotos bekijken, komt de andere kant aan de orde. Maar dan moet je wel de werkelijke fotos bekijken, dus naar aanleiding van een tentoonstelling of andere bijeenkomst. Als je de fotos via internet bekijkt, dan vraag je je altijd af of de foto ook een afspiegeling is van het origineel.
    Als er niet eens een analoog origineel is, krijg je al snel een hele discussie over de prolemen van het scannen en allerlei andere zaken, die niets met de visie van de fotograaf noch met de analoge fotografie te doen hebben.
    Een analoge druk is een referentiepunt. Dat is voor ieder gelijk. Daar is geen gezeik over schermen die verkeerd gecalbreerd zijn, een scanner die niet schoon was, of software, waar je naast de juiste optie geklikt hebt.

Jed

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin