Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,682   Posts: 1,482,207   Online: 1053

Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 10 of 55
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Foto’s Griethausen

Hallo Garry, Harry, Mike, Jed, Jaap....

Het heeft even geduurd maar nu heb ik mijn documentfilmpje eindelijk ontwikkeld. Het betreft de foto’s van onze uitstap naar de spoorbrug van Eiffel in Griethausen (Dld). Ik heb de negatieven gescant en op Flickr gezet. Er zit stof op, sommigen zijn niet correct belicht en ik moet de negatieven ook nog een keertje opnieuw fixeren. Dat mag allemaal de pret niet drukken, het gaat om de indruk. De volgende helft volgt.

Zelf vind ik het net een reportage uit de twintiger jaren van de vorige eeuw...

http://www.flickr.com/photos/robslot...7620561594172/

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hallo Garry, Harry, Mike, Jed, Jaap....

Het heeft even geduurd maar nu heb ik mijn documentfilmpje eindelijk ontwikkeld. Het betreft de foto’s van onze uitstap naar de spoorbrug van Eiffel in Griethausen (Dld). Ik heb de negatieven gescant en op Flickr gezet. Er zit stof op, sommigen zijn niet correct belicht en ik moet de negatieven ook nog een keertje opnieuw fixeren. Dat mag allemaal de pret niet drukken, het gaat om de indruk. De volgende helft volgt.

Zelf vind ik het net een reportage uit de twintiger jaren van de vorige eeuw...

http://www.flickr.com/photos/robslot...7620561594172/
    Ik neem aan dat je nog vergrotingen maakt. Ben benieuwd hoe die er uit zien. De scans komen nogal grijs over, als je bedenkt dat het een zonnige dag was.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Rob
    Heeft wel een leuke sfeer. Op een of andere manier doen me de beelden heel erg 60e jaren aan. Zo'n minox heeft toch een karakter !

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik neem aan dat je nog vergrotingen maakt. Ben benieuwd hoe die er uit zien. De scans komen nogal grijs over, als je bedenkt dat het een zonnige dag was.

Jed
    Hallo Jed,

Uiteindeljk wel. Inmiddels heb ik zo’n beetje alles om de Minox negatiefjes af te drukken. Het wachten is echter op een herinrichting van onze bovenverdieping; werkkamer wordt slaapkamer, slaapkamer wordt doka. Na de zomervakantie begin ik daaraan.

Ik denk dat ik de negatieven iets te kort en onregelmatig heb gefixeerd. Dat had ik bij mijn vorige rolletje ook, en na een nieuwe poging waren ze veel beter. Dit weekeinde zal ik de stripjes nog een keer kort fixeren.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Rob
    Heeft wel een leuke sfeer. Op een of andere manier doen me de beelden heel erg 60e jaren aan. Zo'n minox heeft toch een karakter !
    Hoi Gary,

Ja hè?
    De foto’s van mijn trip naar Antwerpen hadden al een ouderwetse uitstraling. Die had ik genomen op Ilford Delta. Maar de beelden die ik nu zie gaan nog een hele stap verder terug. Wellicht als gevolg van de Agfa Copex film (documentfilm iso 25).
    Vooral “men at work” doet me denken aan een foto die ik heb gezien van werkleden op een wolkenkrabber in New York (jaren 20).

Wat je misschien wel hebt opgemerkt is de speciale scherpte-diepte die een Minox foto oplevert. Dit komt door de brandpuntsafstand die vrijwel gelijk is aan het menselijk oog. Hierdoor zien objecten voorbij de scherpte-diepte er niet meteen zo onscherp uit dat ze onherkenbaar worden. Dit kan echter ook nadelig uitpakken (elektriciteitskabels achter een portret e.d.)

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Geduld is een schone zaak, benieuwd naar wat straks in het najaar op papier verschijnt.
    Het lijkt mij dat je met een scanner toch de output kunt sturen in contrastomvang waardoor de beelden meestal op een scherm zeer bruikbaar worden.

In elk geval geven ze een zeer eigentijds beeld en dat in 2008.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat mij opvalt is dat óf de Minox iets toevoegd, óf dat er die dag UFO's aanwezig waren. In ieder geval zitten er zichtbare korrels in de lucht. Alle visuele onvolkomendheden maken het beeld wel apart. En het is gewaagd in een groep van fotografen die naar perfectie streven om onvolmaakte techniek te tonen. Ik vind de vignettering en de genoemde korrels sfeervol, het geeft idd karakter, maar het beeld is ook wat te grijs. Even door photoshop halen...?

Het beeld mag je maken zoals je wilt. Het is jouw oog, jouw visie. Maar een beetje techniek is altijd nodig. Voor slechte fixering is geen excuus. Behalve als je (vroeger) bij de krant werkt(e). En jouw beelden verdienen een nette afwerking.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Wat mij opvalt is dat óf de Minox iets toevoegd, óf dat er die dag UFO's aanwezig waren. In ieder geval zitten er zichtbare korrels in de lucht. Alle visuele onvolkomendheden maken het beeld wel apart. En het is gewaagd in een groep van fotografen die naar perfectie streven om onvolmaakte techniek te tonen. Ik vind de vignettering en de genoemde korrels sfeervol, het geeft idd karakter, maar het beeld is ook wat te grijs. Even door photoshop halen...?
    Het beeld mag je maken zoals je wilt. Het is jouw oog, jouw visie. Maar een beetje techniek is altijd nodig. Voor slechte fixering is geen excuus. Behalve als je (vroeger) bij de krant werkt(e). En jouw beelden verdienen een nette afwerking.
    Hallo Jaap,

Gisteren heb ik de negatieven nogmaals gefixeerd. Ik kwam er via de site achter dat ik de eerste keer een verkeerde verdunning heb gebruikt; die voor papier. Vervelend dat Ilford dat niet op de fles vermeldt.

Na een nieuwe scan-ronde, nu gewapend met penceel, heb ik betere beelden verkregen. Als ik de negatieven bekijk zien ze er niet verkeerd uit toch blijven een aantal foto’s erg grijs.

Het is duidelijk dat ik nog flink zal moeten werken aan de calibratie van camera, film en ontwikkelaar. Even wachten dus nog op de interne verhuizing.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by FotoGys View Post
    Geduld is een schone zaak, benieuwd naar wat straks in het najaar op papier verschijnt.
    Het lijkt mij dat je met een scanner toch de output kunt sturen in contrastomvang waardoor de beelden meestal op een scherm zeer bruikbaar worden.

In elk geval geven ze een zeer eigentijds beeld en dat in 2008.

Guus
    De fotos komen grijs over. De oorzaak lijkt mij het ontbreken van het micro-contrast. Nu heeft de minox een klein negatief-formaat, dus het micro-contrast is sowieso een probleem om dat weer te geven. Ga je dat door een scanner halen, dan doe je er nog een schepje bovenop. Want ook de scanner heeft zijn problemen bij detail weergave. En met photoshop kun je de ontbrekende informatie ( micro-contrast) er niet bij 'toveren'.
    Daarom lijkt het mij beter om eerst de vergrotingen af te wachten.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De fotos komen grijs over. De oorzaak lijkt mij het ontbreken van het micro-contrast. Nu heeft de minox een klein negatief-formaat, dus het micro-contrast is sowieso een probleem om dat weer te geven. Ga je dat door een scanner halen, dan doe je er nog een schepje bovenop. Want ook de scanner heeft zijn problemen bij detail weergave. En met photoshop kun je de ontbrekende informatie ( micro-contrast) er niet bij 'toveren'.
    Daarom lijkt het mij beter om eerst de vergrotingen af te wachten.

Jed
    Hallo Jed,

Hier kan ik me iets bij voorstellen. Overigens is de gebruikte Copex film een documentfilm die is ontwikkeld in Nanospeed. We hebben het al eens over resolutie en lijnparen gehad dus die discussie kan verder achterwegen blijven. Punt blijft dat de details van genoemde combinatie veel fijner zijn dan mijn vorige Delta 100 film. Derhalve neem ik aan (hoop ik vooral) dat het voornamelijk aan de scanner ligt.

Vandaag zet ik wat betere foto’s op de site.

Page 1 of 6 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin