Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,212   Posts: 1,532,080   Online: 1222

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Large Format

workshop oude techniek 26-nov

Vrijdag 26/11 geef ik een introductie in het werken met oude techniek met een focus op palladium en cyano.

ziehier voor meer informatie

http://www.reinierdevlaam.nl/cursus/oude-technieken
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Oude techniek? Het gewone analoge (zilver)afdrukken is ook een oude techniek, zeg maar gerust een ANTIEKE techniek. De gelatine-zilver-print stamt uit 1874. Da's 136 jaar oud! Zo bezien zijn alle analoge technieken oude technieken. De meer gebruikelijke benaming voor de technieken die je gebruikt is "alternatieve fotografische processen".
    (Dat de digitale fotografie ook al oud is, weten mensen nog niet. Volgens mij is de eerste digitale camera de Sony Mavica uit 1981. Da's ook al bijna 30 jaar...)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Oude techniek? Het gewone analoge (zilver)afdrukken is ook een oude techniek, zeg maar gerust een ANTIEKE techniek. De gelatine-zilver-print stamt uit 1874. Da's 136 jaar oud! Zo bezien zijn alle analoge technieken oude technieken. De meer gebruikelijke benaming voor de technieken die je gebruikt is "alternatieve fotografische processen".
    (Dat de digitale fotografie ook al oud is, weten mensen nog niet. Volgens mij is de eerste digitale camera de Sony Mavica uit 1981. Da's ook al bijna 30 jaar...)
    De digitale camera mag uit 1981 zijn; de digitale fotografie is ouder. In de 50 er jaren heb ik het in de fysica en astronomie toegepast. Het werd fotonen tellen genoemd.

Jed

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mooi om te lezen dat er mensen bezig zijn met de oude technieken/alternatieve processen. Hopelijk is er veel belangstelling voor deze cursus. Met de cyanotypie ben ik al bekend maar het palladium proces zou ik graag ook eens kennismaken (er staat nog meer op de wishlist...).

Shooter
    Instant Films

Symposium 'Breekbaar Bezit', fotografie op glas.

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Symposium 'Breekbaar Bezit', fotografie op glas.
    Dit eenmalige symposium vindt plaats op 28 en 29 [/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]november 2013 in het Fotomuseum Antwerpen. INSCHRIJVEN VÓÓR 15 SEPTEMBER.
    Dit veelzijdige symposium is bedoeld om restauratoren, behoudsmedewerkers, collectiebeheerders, registratoren en liefhebbers inzicht te verschaffen in de geschiedenis en techniek van fotografie op, of in combinatie met, glas.

Aandacht zal worden besteed aan diverse conserveringsaspecten, herkennen en voorkomen van schades en aspecten met betrekking tot transport en digitalisering. [/FONT][/COLOR][/SIZE]
    [FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Naast kennisuitbreiding is 'Breekbaar Bezit, fotografie op glas' ook een goede gelegenheid om van elkaar te leren, van gedachten te wisselen, tot nieuwe conclusies te komen, en misschien zelfs de aanleiding om collecties onder de loep te nemen.

Aarzel dus niet, maar doe er uw voordeel mee en vergroot uw kennis! Leden van Restauratoren Nederland krijgen korting (log dan in op het ledengedeelte).

Meer informatie: kijk voor alle actuele informatie en het laatste nieuws op de pagina's Breekbaar Bezit op de website van RESTAURATOREN NEDERLAND. Hier is meer informatie te vinden over het symposium over o.a. locatie, programma, nieuws en contact.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]MOCHT DIT BERICHT VOOR U NIET NUTTIG ZIJN, WILT U HET DAN DOORGEVEN AAN IEMAND DIE MOGELIJK WEL BELANGSTELLING HEEFT. DANK![/FONT][/COLOR][/SIZE]
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails breekbaar bezit.jpg  

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Ik hoop dat iets van kennis over technische geschiedenis zou doordringen tot de directe of de een of ander curator van het FOMU Antwerpen.

En... het Museum acht het ook niet nodig aan te wijzen op hun netplek op dit symposion...

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Inschrijven niet bij het FOMU, maar hier:

http://www.restauratoren.nl/actueel/...-bezit/item567

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin