Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,928   Posts: 1,522,165   Online: 1017

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    4x5 Format

z-w doka bijeenkomst

Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Devere 504 vergroter ( van 5x4"tot kleinbeeld), naast de M805 Durst vergroter (6x9 tot kleineeld). Hiermee is de gebruiksvriendelijkheid van mij doka toegenomen en ik vraag mij af of er interesse is in wat dokasessies. Uiteraard is de deelname beperkt door het aantal vergroters en de ruimte.

Mijn idee is dat geinteresseerden drukken en negatieven meenemen naar een bespreeksessie. Vervolgens kunnen we een keuze maken om in een dokasessie de negatieven 'onder de loupe'te nemen te vergroten en de aldus ontstane vergrotingen te bespreken.

Nieuwelingen in de z-w fotografie zouden als toeschouwers van deze sessies kunnen deelnemen en leren hoe het in de doka toegaat.

Omdat er toch wat mensen in Houten(21 nov) komen, zouden we het daar ook kunnen bespreken.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Heel interessant, maar je zult misschien specifieker moeten zijn over het ingangsniveau. Maakt het je niet uit, of moet de deelnemer de doka-woordenschat al hebben om mee te praten? Is het een introductie, een verkenning of een masterclass?
    De donkere kamer met al zijn technieken is een gereedschap dat je op een bepaalde manier inzet voor een bepaald doel. Het begint dus al bij de opname, je ontwikkelt je visie al voordat je afdrukt. Dan neem je het juiste gereedschap voor het beeld wat je voor ogen hebt. Dus bij het bespreken van fotowerk, voldoet het niet om de techniek te bespreken, je zult het altijd over het beeld hebben en waarom je een bepaalde techniek inzet of iets uit te drukken. Of gaat het je alleen om de verfijning van de techniek? Leren we in zo'n sessie te kijken naar het beeld of leren we het gereedschap kennen of allebei?
    (Voor mijzelf geldt dat goede gesprekken over het beeld en de visie voordat er een afdruk gemaakt wordt het meest interessant. Hoe ik met de te gebruiken techniek mijn visie kan visualiseren is een goede tweede.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    De visie en de techniek zijn hoofdbestanddelen in de fotografie. Zo heb je beginners met een goede visie, maar geen techniek en ga maar door. Maar met een visie en geen techniek heb je niet veel, omdat je jouw visie niet in staat bent vorm te geven.
    Bij het dokawerk gaan visie en techniek hand in hand uitkadering, papierkeuze, ontwikkelaarkeuze, contrast en belichting, al dan niet plaatselijk, tonen enz.

Bij het bespreken van fotos gebeurde het nogal eens dat de vraag opkwam of een bepaald negatief niet beter (of anders) te drukken was. Soms had men dan ook het negatief meegenomen. Ik had een dergelijk uitgangspunt voor ogen. Dus fotos bespreken en vervolgens kijken of er van een bepaald negatief niet wat meer of anders te maken is. Als je de verschillende proefstroken naast elkaar zet ben je in wezen aan het kijken, wat jouw visie het best benadert. Wat er in de doka gaat gebeuren is dus van te voren besproken bij het bekijken van de fotos. De doka is bedoeld om de besprekingen te ondersteunen (dus geen 'buurtdoka').

Als er sprake is van een echte beginneling (technisch gezien), dan kan die meelopen en gevoel krijgen voor het gebeuren in de doka.

Wat ik hier beschreven heb, is een idee van mij. Maar andere ideen zijn welkom. Uiteindelijk moet het idee ook een wens vervullen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin