Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,846   Posts: 1,582,736   Online: 908

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Shooter
    4x5 Format
    Zoals ik het zie zijn verschillende formaten verschillende gereedschappen. Net zo goed als er scharen zijn om je haar te knippen en scharen voor beton ijzer. Twee voorbeelden die de sterke kant van kleinbeeld illustreren.

En voor alle duidelijkheid natuurlijk ga ik een avond de doka in met een van de aangereikte negatieven.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Marc , eerst en vooral bravo met je idee , vind wel dat het zeker en vast moet gaan als het kan met de nieuwste leden , die mee willen doen natuurlijk .
    De laatste twee natuurlijk ook hans_4 en tink , ik zal ze allebei wel vragen , want heb met beide contact gehad.
    Zeker als we de eertse regels van Marc lezen gaat het toch vooral over de beginners , of heb ik dat verkeerd begrepen.
    Los van deze traet vind ik toch dat we deze mensen zeker moeten ondersteunen met de beginnende stappen in de analoge wereld.
    Zo kunnen we ze zeker over de meet strekken , zoals hier wordt gezegt.
    ludo.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Marc , eerst en vooral bravo met je idee , vind wel dat het zeker en vast moet gaan als het kan met de nieuwste leden , die mee willen doen natuurlijk .
    De laatste twee natuurlijk ook hans_4 en tink , ik zal ze allebei wel vragen , want heb met beide contact gehad.
    Zeker als we de eertse regels van Marc lezen gaat het toch vooral over de beginners , of heb ik dat verkeerd begrepen.
    Los van deze traet vind ik toch dat we deze mensen zeker moeten ondersteunen met de beginnende stappen in de analoge wereld.
    Zo kunnen we ze zeker over de meet strekken , zoals hier wordt gezegt.
    ludo.
    Na het lezen van de bijdrage van Ludo ben ik het stuk van Marc gaan herlezen. En idd het lijkt er op dat Marc beginners op het oog heeft. Het voorstel van Marc kun je dan zeker waarderen. Er komt meer voor kijken dan alleen een test; het opweg helpen van beginners. Prachtig!! De titel met de interpretatie deed mij anders vermoeden.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Marc,

Goed en leuk initiatief, ik wil graag meedoen.
    Ik zou alleen voorstellen, maak ipv 1 print gelijk 10 printjes en stuur die direct naar alle deelnemende.
    Dan heb je gelijk een soort van "print exchange" met als voordeel een print van hetzelfde negatief.
    Dan heeft iedereen gelijk alle prints en kan er door iedereen gelijk worden vergeleken, of je nu een of 10x een 20x24 printje maakt.

Mike.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Marc,

Goed en leuk initiatief, ik wil graag meedoen.
    Ik zou alleen voorstellen, maak ipv 1 print gelijk 10 printjes en stuur die direct naar alle deelnemende.
    Dan heb je gelijk een soort van "print exchange" met als voordeel een print van hetzelfde negatief.
    Dan heeft iedereen gelijk alle prints en kan er door iedereen gelijk worden vergeleken, of je nu een of 10x een 20x24 printje maakt.

Mike.
    Het idee van Mike om de drukken in een print exchange uit te wisselen lijkt mij een goed idee. Verder zou ik starten met een testnegatief, waarmee de apparatuur technisch op orde gebracht kan worden ( als die dat al niet was). Daartoe zou je een testkaart kunnen opnemen (waarmee de resolutie tangentiaal en radiaal tot in de hoeken van het negatief wordt getest). Zo kan ieder zijn apparatuur op orde brengen voor het werkelijke negatief wordt vergroot. Dit voorkomt veel onduidelijkheid op een later tijdstip.

Jed

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Marc,

ook ik sluit me graag als deelnemer aan bij het idee.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Beste doka vrienden,
    Bedankt voor de talloze reakties en goede ideëen. Ik zou niet al te sterk van het oorspronkelijke concept willen afwijken.
    Dit initiatief moet een oefening blijven. Men heeft gelijk: met de druk is niet alles gezegd, het gekozen formaat en het negatief spelen zeker een belangrijke rol. Echter in dit initiatief zou ik deze parameters onveranderd willen houden.

Wat ik dus niet zou willen doen - om het leefbaar te houden - iedereen moet kunnen meedoen:
    - verschillende negatief- of grote formaten. We werken met kleinbeeld. Niet iedereen kan grotere negatieven afdrukken. misschien een idee voor een tweede ronde.
    - verschillende negatieven waaruit keuze. Dit maakt alles echt te complex.
    - print exchange x 10. Het maken en nabehandeling van een topafdruk kost zeer veel tijd en veel geld - ervaringsgewijs schrikt zo een oplage af en verzand het initiatief. Er zijn wat dat betreft andere ideeën (oa. de barietuitwisseling die ik nu niet wil opstarten). We maken dus maar één afdruk.

Ik zou dus praktisch als volgt de stand van zaken willen melden.

- Ik maak 10 gelijke negatieven en stuur deze op naar de deelnemers;
    - Voor diegene die wil intesten wil ik een negatief (ongeijkt) van een Siemensster testchart meesturen. (http://oly-e.de/pdf/siemensstern.pdf)
    - Blog: hier kunnen vragen gesteld worden omtrend alles van afdruk (praktisch en vormend). Het is geen wedstrijd. Er worden geen stemmen of punten gegeven.
    (maak ik deze blog publiek of prive ?). Ik ben geen voorstander om tussentijdse resultaten te posten, dat zou inderdaad beïnvloeden.
    - Ik vind het een zeer goed idee om achteraf samen te komen en de afdrukken te bespreken.

Nog te doen
    - effectief een blog maken en inschrijven/verwelkomen deelnemers.
    - 10 negatieven maken.
    - ik zou willen starten (negatieven rondsturen) vanaf 1/1/2011 deadline 1/4/2011 - dan moeten alle werken binnen zijn.

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Zoals alles er nu voor staat ben ik zeker geintereseerd om mee te doen.
    Ik volg het hier dan verder op. Het idee lijkt me zeer leuk en vooral, zeer leerrijk! en daar draait het toch allemaal om.

Alvast bedankt voor het nemen van zo'n pracht van een initiatief!!

Tom

Shooter
    Multi Format
    Marc,

Ik ben heel erg geinteresseerd om mee te doen.
    Geen idee hoeveel mensen je al hebt, maar als er plaats is... wil ik zeker mee doen.

Tevens lijkt mij dit initiatief een goede aanzet om de bijeenkomsten terug nieuw leven in te blazen. Eén programmapunt heb je al : bespreken van de ingestuurde afdrukken. Een afdruk zegt natuurlijk veel meer dan een beeld op je computerscherm (blog).

Peter

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin