Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,714   Posts: 1,514,724   Online: 852

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

De interpretatieve afdruk - uitwisseling

Met genoegen stel ik vast dat er vele nieuwe leden na al het digitale geweld toch nog beginnen met analoge fotografie en doka werk.

Ik weet uit ervaring, dat beginnende doka werkers weinig gelegenheid hebben om hun werk te tonen, en eventueel te verbeteren.

Daarom zou ik volgend initiatief willen voorstellen.

Ik (Marc dus) maak een negatief (kleinbeeld) met een standaardfilm en standaard ontwikkeling - Tri-X in Id11/D76 1:1, normale ontwikkeling.

De bedoeling is dat dat ene negatief door alle deelnemers op HUN manier, zo interpretatief mogelijk wordt afgedrukt.

Praktisch: Ik maak mijn afdruk, en stuur het negatief door naar de eerste deelnemer. Mijn afdruk blijft bij mij. De eerste deelnemer maakt zijn afdruk, en stuurt deze naar mij - eventueel vergezeld van een commentaar. Het negatief gaat verder naar de volgende deelnemer, die dezelfde procedure volgt.

Ik verzamel alle afdrukken, scan deze zo getrouw mogelijk in en plaats deze (als ik alle afdrukken heb) op een BLOG, waar men commentaar/beoordelingen kan geven.

Tevens stuur ik ze (de afdrukken) allemaal naar de eerste deelnemer, voor verdere beoordeling. Daarna stuurt de eerste deelnemer de afdrukken verder naar de tweede deelnemer enz. Commentaar ed. kunnen op de blog.

De afdruk dient 24x30cm te zijn analoog. Elke analoge techniek is toegelaten RC/Bariet/lith/edelprocede, toning, VC, enz.
    Inscannen en digitaal afdrukken niet.
    Tevens zou ik het aantal deelnemers willen beperken tot 10.
    Dit is GEEN wedstrijd - het is een oefening.

Laat maar iets weten of het doenbaar is.

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Leuk initiatief Marc. Er zit voor jou wel een hoop werk in. Verzenden, scannen, blog maken. De enige "maar" die ik heb is dat het gaat om 1 enkele opname. De kans dat het toch een wedstrijd element krijgt is groot. Is het niet aardiger om alle deelnemers een negatief in te laten sturen vergezeld met afdruk. Die op het net te zetten. Dan kan een andere deelnemer zich aanmelden voor een of meerdere negatieven waarvan hij/zij denkt "iets" mee te kunnen. En we moeten iets afspreken over de kosten die jij maakt aan porto.

Shooter
    Medium Format
    Hallo Marc

Maak dan 10 dezelfde opnames ( KB ) en stuur deze direct naar iedereen toe geen beschadeging onderweg van de een naar de andere

je mag aannemen dat alle neg. gelijk zijn je ontwikkellt ze in een keer en opname is constant

lijkt me iets praktischer

Shooter
    4x5 Format
    Een mooi initiatief Marc. Ik betwijfel echter of je de 'druk interpretatie'test. Volgens mij vergelijk je verschillende print-processen en print-materialen. Vroeger waren daar boekjes voor, waar je dat kon vergelijken. Nu is het zo dat je het proces en het materiaal kiest al naar gelang je onderwerp. En dat was het doel van die boekjes ook. Hiermee wil ik niet zeggen dat er iets tegen is om print-processen en print-materialen te testen. In tegendeel! Het idee om het resultaat te scannen en zo te verspreiden lijkt mij niet zinnig. We moeten in een sessie de werkelijke resultaten bekijken. Alleen dan krijg je een goede indruk. Bovendien vermijd je dan dat je een print aanstuurt op scan-kwaliteit.
    Voor een echte interpretatie-test moet je je eigen negatieven printen. De interpretatie begint bij de opname. Een dergelijk voorstel heb ik onlangs gelanceerd.
    Persoonlijk zou ik kiezen voor middenformaat negatief. Je kunt dan een negatief opzenden. Bij KB heb je al gauw een strook met 3 negatieven. Bovendien zit er in het middenformaat meer detaillering (afhankelijk van gebruikte materialen), hetgeen het printen interessanter maakt.

Jed

Shooter
    35mm
    je mag mij anders zeker meerekenen.
    ik kan alleen kleinbeeld doen (geen middenformaat dus) en ben eigenlijk ook voorstander om ineens dan 10 negatieven te maken en die ineens op te sturen.
    Het wedstrijd gedoe is echt niet aan mij besteed, wat me wel interesseert is eens kijken hoe mij mede-dokawerkers dat negatief afdrukken of verder behandelen. Als er daarna via die blog of hier op apug dan nog de mogelijkheid zou zijn om vragen te stellen aan de andere afdrukkers dan zou ik dat helemaal geweldig vinden!! zo leren we ook het meeste.

Dit draadje volg ik verder op

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    je mag mij anders zeker meerekenen.
    ik kan alleen kleinbeeld doen (geen middenformaat dus) en ben eigenlijk ook voorstander om ineens dan 10 negatieven te maken en die ineens op te sturen.
    Het wedstrijd gedoe is echt niet aan mij besteed, wat me wel interesseert is eens kijken hoe mij mede-dokawerkers dat negatief afdrukken of verder behandelen. Als er daarna via die blog of hier op apug dan nog de mogelijkheid zou zijn om vragen te stellen aan de andere afdrukkers dan zou ik dat helemaal geweldig vinden!! zo leren we ook het meeste.

Dit draadje volg ik verder op
    Tom, is het juist dat jij wil zien hoe andere fotografen JOUW negatieven drukken? Als dat juist is, dan is het mijn voorstel dat ik een paar dagen geleden heb gelanceerd bij deze evenementen. (http://www.apug.org/forums/forum94/8...jeenkomst.html) Bij dit voorstel heb ik aangeboden om het in mijn doka uit te voeren. Voor jou is dat mogelijk wat ver, maar het voorstel kan ook in andere dokas worden uitgevoerd. Het gaat primair om het voorstel en niet om de plaats van uitvoering.

Jed

Shooter
    35mm
    Dag Marc,
    Wat een geniaal idee.
    Op zoiets zit ik nu al lang te wachten.
    Graag zou ik in de 10 worden opgenomen.

Mij motivatie om deel te nemen is dat als gevolg
    van omstandigheden ik niet meer aan mijn hobby
    toe kwam en dit is een prachtige gelegenheid om
    mijn mooie hobby weer op te pakken.

Volledig sta ik achter op opmerking van Ruud.
    Laten we bij het begin beginnen.
    Allemaal hetzelfde negatief met alle "ups en downs'',
    een zekere moeilijkheid graad, hoge lichten met
    moeilijke schaduwen, voor ons een standaard
    negatief waar we tevens onze apparatuur mee kunnen
    in ijken zo vangen we twee vliegen in een klap.
    Je stelde zelf kleinbeeld voor en dat lijkt me een goed idee
    om mee te beginnen.

Later kunnen we dan verder gaan op Gary's voorstel, mits
    ik hem goed heb begrepen. Hetgeen hij met wedstrijd element
    bedoeld begrijp ik niet zo goed. Wellicht wil hij hier nog een
    nadere opmerking over maken.

PORTOKOSTEN
    Gary maakte hier zeer terecht een opmerking over.
    Een eenvoudig deelname reglement lijkt me geen luxe.
    Hierin kan b.v. worden opgenomen een vaste deelname bijdrage
    voor de door jouw te maken kosten. Pot leeg dan wordt er
    een aanvulling gevraagd!
    Ook een termijn van inzending bij een bepaalde opdracht lijkt
    mij geen luxe.

En zo zullen er nog wel meer punten opdoemen.

Rest mij je nog te bedanken voor je initiatief,

met vriendelijke groet,
    Theo

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Uiteraard een prima initiatief. Het is heel leuk om te zien wat er van je negatief kan worden. Zoals Ansel Adams zei dat het negatief de partituur is en de afdruk de uitvoering, zo zal ieders print-uitvoering uniek zijn.
    Er zijn wat punten waarover je mag nadenken. Als je een negatief rondstuurt, kan het maar zo een half jaar verder zijn, voordat iedereen aan de beurt is geweest met dat ene beeld. Dat is niet zo snel als wanneer je samen met iedereen tien opnamen maakt en die rondstuurt of uitdeelt en na een week of twee is iedereen wel klaar voor de volgende ronde.
    Verder zie je bij de publicatie per stuk van dat ene negatief op een blog dat de ene dokawerker de andere in zijn visie be´nvloedt. Je zult dus minder verrassende resultaten tegenkomen als je per stuk publiceert.
    Ook moet je ervoor waken dat niet alleen een verschil in papier en ontwikkelaar het doel is. Dat kan je idd in een boek opzoeken. Je moet het juist zoeken in de balans, de uitsnede of het verschil in contrast en alle andere technieken die je hebt om een interpretatie aan het beeld te geven.

Voor mij is het een mooi initiatief. Ik zal er alleen niet aan mee doen. Ik gebruik geen kleinbeeld. Misschien is het snobisme, maar voor mij is dat een gepasseerd station. Zeker voor een afdruk van 24 x 30 cm. Het is een gereedschap wat ik niet wil en kan gebruiken. Als ik kiekjes wil maken, dan pak ik wel een digitale camera. Als ik zwart-wit-analoog wil, dan pak ik minimaal middenformaat. (Ik vind kleinbeeld zonde van de materialen. Als ik een beeld wil hakken pak ik ook een scherpe beitel, omdat ik een stompe beitel zonde vind van het materiaal.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    ik bedoelde wel degelijk jij stuurt me een negatief op, ik maak er "mijn" afdruk van en stuur het terug naar jou.
    Waarna we alle resultaten kunnen bekijken via een blog en leren van elkaars manier van werken of zien wel verschil een verschillende aanpak geeft.

ik bedoelde ook gewoon dat het mij ook beter lijkt om dat jij ineens 10 negatieven maakt die je dan rondstuurt. niet dat ik mijn negatieven afgedrukt wil zien...

Tuurlijk vind ik portkosten een minimale kost, die we je zeker zullen moeten terugbetalen.
    Verder denk ik idd ook dat we enkele basis regels zouden moeten hebben, formaat, tijd die je krijgt om een afdruk te maken en terug te sturen. en nog 100 andere dingen
    Ik zeg het, ik vind het een zeer goed idee en zou dus heel graag mee doen!!

Tom

Shooter
    4x5 Format
    In wezen kijk ik er net zo tegen aan als Jaap. Het idee is prima.
    Maar, zoals AA zegt: het negatief is de partituur en de druk is daar de uitvoering van. Met als gevolg dat 95% van de interpretatie (en techniek) in het negatief gaat zitten. En om een ander citaat te gebruiken: het drukken van een goed negatief is 'een fluitje van een cent'.

Ik vind dat in de fotografie de interpretatie een totaliteit is. Dus ieder moet zijn eigen negatief drukken. Dat hij daarbij nuttige aanwijzingen kan krijgen van anderen is niet meer dan logisch. Het is de basis van een academie. Maar niet iedere Apugger zit op een academie, dus een bijeenkomst van Apuggers lijkt mij een goed alternatief.

In het verleden hebben we op een APUG bijeenkomsten fotos besproken. Bovendien werden soms negatieven meegenomen. Hierop werden aanwijzingen gegeven hoe je meer uit het negatief kon halen. Het enige dat we niet deden, is daadwerkelijk in de doka te duiken om te laten zien dat het anders kon. En dan praten we alleen nog maar over het printen. De volgende stap is het negatief naar je hand zetten, zodat je jouw visie beter kunt realiseren. Je kunt veel informatie over internet uitwisselen, maar dit soort informatie krijg je alleen in echte bijeenkomsten.

Ik werk op de formaten( 35mm, 6x6, 4x5"), maar op kleinbeeld weinig. Even aangenomen dat de films goed belicht en ontwikkeld zijn, dan krijg je met alle formaten goede resultaten, maar op kleinbeeld vind ik het print-resultaat weinig beinvloedbaar. Uit vroegere tests met kleinbeeld waren de verschillen meest terug te voeren op technische tekortkomingen. Zo werden bepaalde ( commerciele) negatieven gebruikt om je apparatuur en procedures mee door te testen. Zo lijkt het me zinnig om de test van Marc vooraf te laten gaan door een 'technische test', zodat je niet zit te testen op vervuilde optiek, niet gejusteerde vergroters, onjuiste condensors en noem maar op.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin