Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,544   Posts: 1,544,421   Online: 1078

Page 2 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 11 to 20 of 77
    kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het is helemaal niet de bedoeling dat je eerst uitvoerig in de doka gaat zitten. Zoek gewoon een bestaande druk uit en het bijbehorende negatief en klaar ben je.
    Nou, noteer voor mij dan maar een plaatsje. Een afdruk en bijbehorend negatief kan ik wel vinden!

En ik vind het mooi dat Robert met de splitgrade aan de gang wil, dat doe ik weer niet. Zo doe ik de contrastbeheersing via ontwikkelprocedes.
    Rest me nog de vraag bij wie ik het beste een plaatsje reserveer...
    Ik doe zelf meestal split-grade printing, het kan goed zijn om daar eens iemand anders mee aan de slag te zien, maar 't kan ook juist interessant zijn om eens iets heel anders te zien. Contrastbeheersing via ontwikkelprocedes, klinkt interessant...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik vind het wel interessant. Ik woon zelf in het zuiden van het land. Als er nog een plakse vrij is wil ik wel zien hoe anderen dokawerk doen.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Ik heb inmiddels twee PM's gehad dus het loopt niet storm maar er is wel belangstelling.
    Het lijkt er op dat de belangstelling komt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by kraker View Post
    Nou, noteer voor mij dan maar een plaatsje. Een afdruk en bijbehorend negatief kan ik wel vinden!

Rest me nog de vraag bij wie ik het beste een plaatsje reserveer...
    Ik doe zelf meestal split-grade printing, het kan goed zijn om daar eens iemand anders mee aan de slag te zien, maar 't kan ook juist interessant zijn om eens iets heel anders te zien. Contrastbeheersing via ontwikkelprocedes, klinkt interessant...
    Jacco, je kunt natuurlijk ook naar beiden gaan. Ik vind het zelf trouwens ook interessant om eens een kijkje bij Robert te nemen, en wie weet is Robert ook geinteresseerd hier te komen.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, lijken de maanden januari en februari 2011 mij ideaal. December is voor velen wat vol feestelijkheden. Bovendien hebben we dan even om wat voor te bereiden. Graag zou ik van deelnemers weten welke dagen in aanmerking komen.
    En we kunnen in de komende maand de onderwerpen, waarvoor belangstelling bestaat vaststellen.
    1. eigen negatief in verschillende ontwikkelaars en papieren ontwikkelen, om zo de verschillen vast te stellen en om te zien of je eigen vergroter technisch correct werkt.
    2. negatief van een ander in je eigen papierontwikkelaar en papier te ontwikkelen, om het effect van een negatief te doorgronden.
    3. contrastbeheersing in het drukproces doornemen

Jed

Shooter
    4x5 Format

nadere uitwerking

Het is nu 5 dagen geleden dat ik een post heb geplaatst met dokawerk en bespreking als onderwerp. Inmiddels hebben Jacco en Peter belangstelling getoond en Robert heeft 2 PMś gehad.
    Er is nog niet zoveel tijd verstreken, maar als Jacco en Peter beiden komen, is er bij mij nog maar een plaats over.
    Hoe het ook zij, ik heb de indruk dat het onderwerp 'contrastbeheersing' in de belangstelling staat.

Laten ik dat voorlopig als onderwerp nemen. En wel voor variabel contrast papier. Dan kan Robert het met de Heiland methode laten zien en ik doe het 'handmatig' .
    Nu een wat gedetailleerdere beschrijving.
    Mijn (niet gepubliceerde) methode vraagt om een vergroter met kleurenkop ( alhoewel magenta en yellow filters ook voldoende zou moeten zijn). Alle variabel contrast papieren zijn toegelaten ( alhoewel er een flink verschil in kwaliteit is) en elk soort negatief is toegestaan.
    We zullen eerst zien hoe een variabel contrast papier werkt en met die kennis gaan we negatieven bewerken. Bij voorkeur moeilijke negatieven, met een range van zeg 10 stops of zo.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat achtergrond informatie over split grade printen:

http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...dePrinting.pdf

Om gemakkelijk en efficient te werken gebruiken we een Nova verticale processor. Ik heb een Masterlab staan met 4 pods van 20x25/8x10" .
    Alles kan gethermostatiseerd worden dus geen probleem 20-22C in Januari/Februari 2011.
    Evt. eindresultaten 40x50 kunnen worden gedaan in de CPA-2 met lift in een drum.

Zoals het er nu uitziet heb ik nog 1 plaats over.

Groetjes,

Robert

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Zeg Jaap, hoe is het met jouw belangstelling?
    Je rekent toch wel op mij? Ik heb de laatste tijd helemaal stil gestaan en heb behoorlijk veel zin om weer verder te gaan waar ik gebleven was. Ik vind het een geweldig aanbod wat ik enorm waardeer. Ik ben in ieder geval niet te trots om toe te geven dat ik nog heel wat kan leren...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Je rekent toch wel op mij? Ik heb de laatste tijd helemaal stil gestaan en heb behoorlijk veel zin om weer verder te gaan waar ik gebleven was. Ik vind het een geweldig aanbod wat ik enorm waardeer. Ik ben in ieder geval niet te trots om toe te geven dat ik nog heel wat kan leren...
    Jaap, ik heb jou genoteerd. Omdat er twee andere potentiele deelnemers zijn, zit ik potentiel vol. Graag hoor ik van Jacco en Peter een definitief besluit. In komende posts kunnen wij onze voorbereidingen melden. Zo kunnen anderen onze activiteiten volgen.
    Mijn benadering op de contrastbeheersing heb ik ( zoals eerder) gemeld nog niet gepubliceerd. Dat heeft een reden. De reden is dat ik erst wil weten of mijn manier van contrastbeheersing als praktisch wordt erveraren. Nu, dat kunnen we zien op onze bijeenkomst. Wie weet volgt op onze bijeenkomst nog een of andere 'publkatie'.

Jed

Shooter
    4x5 Format

Voorlopige beschrijving metoden contrast beheersing

Eerder heb ik al aangegeven mijn methode van contrastbeheersing met variabel contrast papieren niet te hebben gepubliceerrd. Hier wil ik in het kort de essentie ervan weergeven.
    Bij variabel contrast papieren heb je te doen met een harde en een zachte emulsiebestanddeel. Bij splitgrade bijvoorbeeld worden deze opgeteld tot een totaal. (een sommatie van twee delen).

In mijn geval ga ik uit van afname (filtering) van de totaliteit. Dit wordt de methode van subtractie genoemd. En het verschil in benadering zit hem in de sommatie of subtractie.
    Bij subtractie is een (1) belichting voldoende. Zo belicht ik met een Adox MCC 110 papier maar 8 seconden om een 40x50 druk te maken. En dat is voor extreme negatieven. Voor een normaal negatief is dat maar in de buurt van 4 seconden. Dat de belichting kort is, is mogelijk belangrijk, belangrijker is dat je eenvoudig de filtering kunt instellen naar je eigen smaak.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Te trots?! Jaap, we leren van elkaar. Het is een wederzijds proces.

Jed

Page 2 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin